Gå til innhold

Småbarn i bhg, hva får de i matboksen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Godt nyttår!

Har ikke blitt fylt av kreativitet eller ideer over nyttår, og synes matpakke fort kan være stress og mas. 
Har et barn på 1 1/2 år. Går i brødskiver, fiskekaker, middagsrester, grønnsaker og frukt. Han er ikke så dreven til å spise alene med skje enda, så unngår å sende med yoghurt feks. Foretrekker å sende med mat jeg vet han klarer å spise på egenhånd. 

Hva får barna deres i matboksen?
Gjerne ideer på mat som går kjapt å tilberede. 

Anonymkode: d5109...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I tillegg til det du gir gir jeg oppskåret gulrot, paprika og agurk. Sukkererter, tomat. Banan, eplebåter. 

og lomper med kremost på, noen ganger har jeg skinke og. Ruller det sammen og kutter opp i 2 eller 6. lett å spise og.

ostestaver

varme middagsretter. (Spaghetti, fisk pg grønnsaker, grøt, fiskegrateng, kjøttboller osv). 

har en sånn her matboks, så jeg kan sende både middagsrester og grønnsaker/frukt samtidig. 
https://lilyslunsj.no/product/720642/omiebox-gul

Anonymkode: 2fcea...735

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To brødskiver med pålegg og litt oppskjært frukt. 

Anonymkode: 10de1...dda

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting, han får alle måltider i bhg. 

Hvor mye variasjon trenger du? Synes du har ramset opp det meste her.. 

Anonymkode: aad44...add

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingenting, han får alle måltider i bhg. 

Hvor mye variasjon trenger du? Synes du har ramset opp det meste her.. 

Anonymkode: aad44...add

Lager de mat i bhg under corona? Trodde ikke der var lov. 

Anonymkode: b3520...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Godt nyttår!

Har ikke blitt fylt av kreativitet eller ideer over nyttår, og synes matpakke fort kan være stress og mas. 
Har et barn på 1 1/2 år. Går i brødskiver, fiskekaker, middagsrester, grønnsaker og frukt. Han er ikke så dreven til å spise alene med skje enda, så unngår å sende med yoghurt feks. Foretrekker å sende med mat jeg vet han klarer å spise på egenhånd. 

Da mine var i denne alderen var det populært med yoghurt i klemmepose iblant. Da kunne de spise selv og noen måtte bare åpne korken. Ellers polarbrød, bær, agurkstenger, mais, maispinner, oliven, pastasalat (kokt fusili med feta, ketchup og oliven) har vært favoritter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men i vår barnehage har vi catering. De lager altså ingenting i barnehagen, men får levert varmmat. 

Anonymkode: 15107...bf3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts: Så jævlig vanskelig du får det til å høres ut! Jeg har to bhg-barn på 1 og 3 og siden corona har de fått omtrent det samme på matpakka hver bidige dag. 2-3 brødskiver med smør og et par ulike pålegg. Ferdig 😂

Anonymkode: b558d...b71

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts: Så jævlig vanskelig du får det til å høres ut! Jeg har to bhg-barn på 1 og 3 og siden corona har de fått omtrent det samme på matpakka hver bidige dag. 2-3 brødskiver med smør og et par ulike pålegg. Ferdig 😂

Hadde du spist det samme på matpakka hver bidige dag i langt over et halvt år? Hvorfor skal barn finne seg i mindre variasjon enn hva voksne som regel ønsker?

Anonymkode: 696da...0a0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde du spist det samme på matpakka hver bidige dag i langt over et halvt år? Hvorfor skal barn finne seg i mindre variasjon enn hva voksne som regel ønsker?

De får ikke nøyaktig det samme hver dag nei, varierer pålegget. Frukt får de av bhg. Selv spiser jeg cirka det samme hver dag til lunsj ja 😄 havregrøt.. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

🙄🙄

Varierer med vanlige pålegg davel. Må ikke være en fancy matpakke hver dag.

Anonymkode: 6d6fd...5af

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg har spist den type matpakke så og si hver dag i over ti år. Varierer pålegget og frukt, så det blir slett ikke kjedelig. Min gamle far spiste to knekkebrød (Wasa husman) med brunost til lunsj hver dag i hele sitt yrkesaktive liv (ikke kroppsarbeid 😆), men så ekstrem er ikke jeg, altså. Barnet mitt, som er eldre enn TS sitt, sier spesifikt at hun ikke vil ha annet enn brødskiver og frukt/grønsaker i matboksen. Det vil si, hun vil gjerne ha pepperkaker og kjeks (som hun ikke får), men ikke middagsrester, egg, yoghurt og så videre. Jeg tror mange stresser unødvendig mye med matpakker, det behøver ikke være spennende.

Anonymkode: 14445...fed

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han får med seg seks brødskiver, stort sett med smøreost, leverpostei og syltetøy. De vil helst ha smørbart pålegg i barnehagen, og da kommer jeg ikke på så mye annet. Han får også babybel. Frukt og noe varmmat får de i barnehagen foreløpig.

Han er ikke så glad i middag, så middagsrester utgår. Jeg har også prøvd å gi ham en del grove muffins, egg, osv., men han vil ikke ha det. Så lettest å sende med brødskiver som jeg vet han spiser.

Anonymkode: 942b5...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stort sett får han med brødskiver eller polarbrød med forskjellig pålegg til lunsj og til fruktmåltidet får han forskjellige typer frukt, bær, grønnsaker, kanskje en yoghurt eller fruktstang eller en babybel-ost. En sjelden gang får han bananpannekaker til lunsj i stedet for skiver. 

Anonymkode: 7ee22...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kort innpå.. må dere sende med mat i barnehagen? Er ikke dette en betalt tjenste som inkluderer måltider? 

Bortsett fra det syns jeg det hørtes ut som gode matpakker. Lomper med fyll er også lett og digg. Kremost, hummus, leverpostei, revet gulrot mm. 

Anonymkode: 9cc39...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kort innpå.. må dere sende med mat i barnehagen? Er ikke dette en betalt tjenste som inkluderer måltider? 

Bortsett fra det syns jeg det hørtes ut som gode matpakker. Lomper med fyll er også lett og digg. Kremost, hummus, leverpostei, revet gulrot mm. 

Anonymkode: 9cc39...3c1

I de aller fleste barnehagene får man kun ett måltid, det andre må man ta med. Barn spiser vanligvis 2-3 måltider i barnehagen.

Anonymkode: 6d6fd...5af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Godt nyttår!

4 år, får som regel Polarbrød eller grøvbrød med baconost, salami, kokt skinke, leverpostei eller spekeskinke. Det er det hun vil ha. En skive med ett pålegg til lunsj, og en til 14-maten. 

Så får hun gulrotstaver, delte druer eller tomater, noen tørre havrefras, en yoghurt/skyr eller smoothie (de som heter rockefrosk), noen ganger skrella mozzarella, eplebiter, banan.. 

Til frokost spiser hun et knekkebrød med smør og skinke eller makrell i tomat. 

Ikke så voldsomt spennende, men det er dette hun vil ha 🙂 

Anonymkode: 85d93...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De som har egen kokk gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for masse gode svar! Lomper skal prøves ut, samt havrefras og ostestaver👍🏼 
I vår barnehage spiser de to måltider, vanligvis lager barnehagen et av måltidene, men pga corona gjør de det ikke. 

Og til alle dere andre, det er ikke sånn at jeg tror at unger trenger hummer og kongekrabbe i matboksen, bare følte det ble så kjedelig med det samme gamle.

Ønsket bare litt inspirasjon☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lomper/lefser/tortillalefser med smøreost (gjerne Philadelphia), salat og skinke/spekeskinke

Kyllingnuggets/fiskepinner/kjøttboller/fiskekaker/kyllingpølser i biter, spises med hendene

Pastaskruer (kan spises med hendene), ostebiter/staver/babybel

Omelett med skinke, ost og små brokkolibiter feks, i biter

Helt, kokt egg hvis ungen liker det og klarer å spise det

Matmuffins (lages og fryses)

Grove pizzasnurrer i biter (lages og fryses)

Bananlapper, grove vafler eller pannekaker (kan også fryses)

Yoghurt/Skyr på pose

Havrefras/Cheerios som spises med hendene

Variere mellom brødskiver og polarbrød

Og selvfølgelig alt av frukt og grønnsaker som barnet spiser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...