AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Skrevet 4. januar 2021 Vet at mange liker hjemmekontor, og jeg liker også roen det gir i hverdagen. Men det er drepen for motivasjonen og utviklingen min. Jeg var ganske ny i jobben i mars, og har en svært selvstendig stilling. Har ingen oppfølging fra leder. Snakker indirekte med leder gjennom 1-2 møter i måneden der vi er mange, og jeg orienterer om hva jeg jobber med. Jeg kunne gjort ingenting og leder hadde ikke visst det. Jeg jobber mer direkte opp mot andre utenfor organisasjonen og får god tilbakemelding på det, men det er ikke hjernekirurgi akkurat... Det er utrolig kjedelig, rett og slett. Sleng på en haug av ensomhet i tillegg, og ting begynner å bli tungt. Jeg er faktisk på kontoret i dag, men det er jo ingen andre her så det betyr lite. Jeg er bare så lei av å jobbe alene og å ikke bli utfordret. Byttet til denne jobben fordi forrige jobb ble altfor selvstendig og ensom. Denne jobben skulle være bedre, men siden jeg er "ny" er jeg jo ganske usynlig for de andre. Dette er sutring ja, men føler de fleste er så glade for hjemmekontor? Jeg er lite effektiv, for er jo ingen som følger opp det jeg gjør uansett. Anonymkode: ebfa8...794 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #2 Skrevet 4. januar 2021 Jeg og mannen elsker hjemmekontor, men det handler om at vi har 3 små barn som holder oss mer enn skrive resten av døgnet. Reise til og fra jobb er helt fantastisk å slippe, og vi har mye sosialt hver dag via kjernefamilien. Jeg vil aldri tilbake til å lå reise på kontoret hver dag! Jeg forstår godt at de som bor alene f.eks blir ensom med hjemmekontor. Jeg er selv en sosial person og forstår behovet for daglig kontakt med andre. Kan du si fra om dette til lederen din og be om mer oppfølging f.eks? En god leder skal kunne følge opp ansatte etter sen enkeltes behov. Anonymkode: e620f...a46 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #3 Skrevet 4. januar 2021 Høres ut som om det er organiseringen som er problemet og ikke hjemmekontor? Tror du at du ville fått mer oppfølging på kontoret? Kan du ta det opp med leder? Anonymkode: 77268...977 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #4 Skrevet 4. januar 2021 Jeg er småbarnsmor og introvert så syns i utgangspunktet at hjemmekontoret var topp. Men til og med jeg har begynt å miste motivasjon nå i det siste, og føler det samme som ts at det er ett fett om jeg jobber eller ikke. Eneste som pusher meg er dårlig samvittighet viss jeg blir ineffektiv, men det er en motivasjonsfaktor som ikke føles så bra... Anonymkode: 23aee...998 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #5 Skrevet 4. januar 2021 Jeg kan sikkert si ifra til leder, men jeg vet ikke helt hva leder egentlig kan bidra med. Det er så stor avstand mellom oss, faglighet også. Jeg har jo ingen normal å sammenligne opp mot, vet ikke om det hadde vært bedre i vanlige tider. Men da hadde vi hvertfall hatt mer uformell kommunikasjon enn nå. Jeg syns det er litt vanskelig å si til leder at jeg syns hun er fullstendig fraværende, uten å komme med konkrete forslag til hva hun kan gjøre for å følge opp. Jeg syns bare det burde være en selvfølge, å spørre sine ansatte om hvordan det går, hva man jobber med... Jeg sender av og til til korte referater av hva jeg har gjort, og får overdrevet ros tilbake. "Fantastisk jobbet, hold trykket videre, dette er imponerende" - på arbeid som har tatt meg fem minutter. Vi er på helt forskjellig planeter... 😅 Jeg har også små barn, men det gjør egentlig ikke saken så mye bedre synes jeg. Jeg savner å snakke med andre voksne enn mannen min. Jeg er ensom i utgangspunktet, har ingen venner, så med hjemmekontor er det veldig trykkende... Hva slags oppfølging får dere andre? Anonymkode: ebfa8...794 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #6 Skrevet 4. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg er småbarnsmor og introvert så syns i utgangspunktet at hjemmekontoret var topp. Men til og med jeg har begynt å miste motivasjon nå i det siste, og føler det samme som ts at det er ett fett om jeg jobber eller ikke. Eneste som pusher meg er dårlig samvittighet viss jeg blir ineffektiv, men det er en motivasjonsfaktor som ikke føles så bra... Anonymkode: 23aee...998 Ja, akkurat! Eneste som driver meg er samvittigheten min, og den er tynnslitt. Jeg føler meg mye ubrukelig og lat. Jeg tror at under normale omstendigheter kunne vi fått avklart om jeg kanskje trenger flere arbeidsoppgaver på andre områder, jeg vet at tidligere folk i min stilling har hatt stilling i andre team også, men med hjemmekontor er det umulig å få avklart. Pandemien har faktisk gitt meg flere oppgaver enn vanlig, men likevel er det ikke utfordrende nok, blant annet fordi jeg ikke får noe input fra andre fagområder. Det er vanskelig å forbedre seg når det kun er jeg selv som vurderer arbeidet jeg gjør. Anonymkode: ebfa8...794 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #7 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kan sikkert si ifra til leder, men jeg vet ikke helt hva leder egentlig kan bidra med. Det er så stor avstand mellom oss, faglighet også. Jeg har jo ingen normal å sammenligne opp mot, vet ikke om det hadde vært bedre i vanlige tider. Men da hadde vi hvertfall hatt mer uformell kommunikasjon enn nå. Jeg syns det er litt vanskelig å si til leder at jeg syns hun er fullstendig fraværende, uten å komme med konkrete forslag til hva hun kan gjøre for å følge opp. Jeg syns bare det burde være en selvfølge, å spørre sine ansatte om hvordan det går, hva man jobber med... Jeg sender av og til til korte referater av hva jeg har gjort, og får overdrevet ros tilbake. "Fantastisk jobbet, hold trykket videre, dette er imponerende" - på arbeid som har tatt meg fem minutter. Vi er på helt forskjellig planeter... 😅 Jeg har også små barn, men det gjør egentlig ikke saken så mye bedre synes jeg. Jeg savner å snakke med andre voksne enn mannen min. Jeg er ensom i utgangspunktet, har ingen venner, så med hjemmekontor er det veldig trykkende... Hva slags oppfølging får dere andre? Anonymkode: ebfa8...794 Jeg får null oppfølging. Styrer alt selv. Jeg er også introvert, men merker at det begynner å ta på nå. Leder har ikke spurt en eneste gang hvordan det går siden nedstigning i mars i fjor. Så lenge jeg leverer resultatene, og det gjør jeg, så er det ingen kontakt i grunn. Anonymkode: 8defb...f78 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #8 Skrevet 4. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg får null oppfølging. Styrer alt selv. Jeg er også introvert, men merker at det begynner å ta på nå. Leder har ikke spurt en eneste gang hvordan det går siden nedstigning i mars i fjor. Så lenge jeg leverer resultatene, og det gjør jeg, så er det ingen kontakt i grunn. Anonymkode: 8defb...f78 Huff, det er så utrolig dårlig syns jeg. På vår digitale juleavslutning skrøt øverste leder sånn av hvordan lederne fulgte opp oss ansatte og at hjemmekontor fungerer så bra tross alt, og jeg tenkte bare wtf... Lederne er også mer utilgjengelige enn før siden vi aldri ser de i gangen, og de sitter i digitale møter hele dagen. Epost blir ofte ikke besvart en gang. Denne tråden får meg til å innse at jobben min egentlig ikke er til nytte for særlig mange. Topp motivasjon. 😂 Mine resultater leveres ikke til leder en gang, derfor syns jeg det er så rart at de ikke følger opp. TS Anonymkode: ebfa8...794 3
Heatwave Skrevet 4. januar 2021 #9 Skrevet 4. januar 2021 Hjemmekontor er ikke topp, men jeg har faktisk en godt betalt jobb ut i fra hvor liten innsats jeg må legge i den, så jeg synes det er navlebeskuende å klage over det.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #10 Skrevet 4. januar 2021 Covid fikk meg til å innse at jeg er mindre introvert enn jeg trodde. Jobbet bra de første ukene, bedre enn på kontoret. Deretter skled rutinene ut. Stod opp senere, gjorde mer husarbeid, så tv. Ble kun drevet av den dårlige samvittigheten innimellom, men det var steintungt å komme i gang. I mai åpnet det opp for at vi kunne komme tilbake. Jeg sa ærlig til sjefen min at jeg måtte komme tilbake på jobb. Er nok mange som har det likedan, men ikke tør si det fordi de kan bli stemplet som «late». For meg er det sosiale aspektet svært viktig, og noe som hjelper meg med å komme i gang med ting. Fått beskjed om å holde meg hjemme igjen fra i dag av 🥲 under corona har jeg i tillegg bodd alene, men har heldigvis fått meg kjæreste som også har hjemmekontor. Hadde dødd uten 😂 Anonymkode: 52216...8a9 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #11 Skrevet 4. januar 2021 Jeg hater hjemmekontor. Bor alene og ser ikke folk flere dager i strekk. Anonymkode: 354ad...9df
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #12 Skrevet 4. januar 2021 Hei TS, jeg er i ganske lik situasjon som deg (virker som om vi har lignende jobb også). Jeg startet i min jobb et halvt år før deg og rakk å hate den innen pandemien kom så jeg må innrømme at jeg er strålende fornøyd med å ha hjemmekontor mens jeg ser meg om etter ny jobb. Mens jeg har hjemmekontor kan jeg ikke bli bedt om å rydde sjefens kontor, vaske klærne hans eller lignende, idiotiske oppgaver som jeg ble satt til på jobben. Jeg er selvfølgelig takknemmelig over at jeg har en jobb i denne perioden som er svært krevende for mange og jeg ser selv hvor vanskelig det er å få ny jobb om dagen (har søkt nye jobber i over 8 mnd nå). For din del (som ikke har fått testet jobben ordentlig enda) vil jeg bare si: hold ut, det går over. Jeg er sikker på at du kommer tilbake på jobb ila 2021! Så får vi håpe det bare er under pandemien at det er såpass dårlig ledelse...evt treffes vi på jobbmarkedet snart Anonymkode: 42329...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #13 Skrevet 4. januar 2021 Jeg storkoser meg med hjemmekontor, men så er jeg også en introvert person. Jeg kan sove lenger, styre hverdagen litt mer selv, ingen tid forsvinner i kjøring, kan lage hva jeg vil til lunsj hjemme, kan høre på podcast, musikk eller YouTube mens jeg jobber... Jeg savner selvsagt kollegaene og ser frem til å komme tilbake på kontoret (har jobbet hjemmefra i hele høst, samt noen måneder i vår), men når situasjonen nå er som den er så nå nyter jeg de positive sidene ved det. Anonymkode: e92be...c58 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #14 Skrevet 4. januar 2021 Vi er nok mange i samme båt, TS. Jeg trodde også hjemmekontor kunne være topp, men nok er nok. Nå synes jeg det er digg med hjemmekontor 1-2 dager i uken, men har ellers lyst til å være på kontoret for å sikre faglig samarbeid, motivasjon og konsentrasjonsevne. Klart det er digg å få gjort alt husarbeidet i arbeidstiden, men med samvittigheten som hoveddrivkraft blir det mye unnasluntring og mye dårlig samvittighet. Anonymkode: bd3c1...b6b 3
Jdz Skrevet 4. januar 2021 #15 Skrevet 4. januar 2021 Jeg er introvert, men fortsatt sosial og liker å ha folk rundt meg. Hjemmekontor er greit nok, men jeg må innrømme at det totale fraværet av sosial omgang begynner å tære på. Er kommet dit at jeg gleder meg til å gå på butikken for å kunne se andre mennesker. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #16 Skrevet 4. januar 2021 1 minutt siden, Jdz said: Jeg er introvert, men fortsatt sosial og liker å ha folk rundt meg. Hjemmekontor er greit nok, men jeg må innrømme at det totale fraværet av sosial omgang begynner å tære på. Er kommet dit at jeg gleder meg til å gå på butikken for å kunne se andre mennesker. Ja, jeg og mannen krangler nesten om hvem som skal gå ut og handle melk... 😂 Med små unger kan vi ikke gå begge to. 😒 Det er godt å se at flere sliter med motivasjon og samvittighet, selv om det er leit for dere. Føler meg litt mindre som verdens mest udugelige ansatt... 🤭 TS Anonymkode: ebfa8...794 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #17 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vet at mange liker hjemmekontor, og jeg liker også roen det gir i hverdagen. Men det er drepen for motivasjonen og utviklingen min. Jeg var ganske ny i jobben i mars, og har en svært selvstendig stilling. Har ingen oppfølging fra leder. Snakker indirekte med leder gjennom 1-2 møter i måneden der vi er mange, og jeg orienterer om hva jeg jobber med. Jeg kunne gjort ingenting og leder hadde ikke visst det. Jeg jobber mer direkte opp mot andre utenfor organisasjonen og får god tilbakemelding på det, men det er ikke hjernekirurgi akkurat... Det er utrolig kjedelig, rett og slett. Sleng på en haug av ensomhet i tillegg, og ting begynner å bli tungt. Jeg er faktisk på kontoret i dag, men det er jo ingen andre her så det betyr lite. Jeg er bare så lei av å jobbe alene og å ikke bli utfordret. Byttet til denne jobben fordi forrige jobb ble altfor selvstendig og ensom. Denne jobben skulle være bedre, men siden jeg er "ny" er jeg jo ganske usynlig for de andre. Dette er sutring ja, men føler de fleste er så glade for hjemmekontor? Jeg er lite effektiv, for er jo ingen som følger opp det jeg gjør uansett. Anonymkode: ebfa8...794 Jeg tror mange tenker det samme, men det er er ikke greit å si det høyt. Alle skal liksom si at hjemmekontor er det beste. Anonymkode: 52eeb...709 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #18 Skrevet 4. januar 2021 Jdz skrev (5 minutter siden): Jeg er introvert, men fortsatt sosial og liker å ha folk rundt meg. Hjemmekontor er greit nok, men jeg må innrømme at det totale fraværet av sosial omgang begynner å tære på. Er kommet dit at jeg gleder meg til å gå på butikken for å kunne se andre mennesker. Samme her. Jeg har heldigvis samboer. Hvis ikke hadde jeg sett folk 1-2 ganger i uken og sikkert blitt rar. Sprøtt hvordan det har blitt. Anonymkode: 8defb...f78 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #19 Skrevet 4. januar 2021 Synes det er mange ting som er helt topp med hjemmekontor. Har litt reisevei til/fra jobb, og det å kunne sove over en time lenger på morgenen, og være hjemme i det arbeidstiden er slutt er helt prima. Har ikke barn, men bor på småbruk med dyr, så det er veldig fint å kunne følge de opp tettere. Sliter også mye med migrene, og hjemmekontor har hatt en veldig god effekt på den, har mye mindre anfall og mindre fravær. Men har og dårlig oppfølging av leder, han elsker hjemmekontor aka gjemmekontor... gjemmer seg for alt som har med personal å gjøre. Så har vært en del turbulens på jobb, noe som i mine øyne kunne vært unngått ved bedre ledelse/oppfølging. For effektiviteten blant oss ansatte har hvertfall ikke gått ned, men når man sitter på hver sin tur kommer behovet for en leder virkelig frem. Så nå synes også jeg at det begynner å bli trått, mest pga det sosiale. Savner å prate og diskutere med kollegaer, alle de uformelle møtene. Men sånn helsemessig er hjemmekontor fantastisk for meg, så håper å kunne fortsette med det, til en viss grad. Nå skal vi få ny leder etter hvert og, håper det er en med bedre people skills! Anonymkode: 702d0...d62 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #20 Skrevet 4. januar 2021 Jeg er eldre og har ganske god kontroll på jobben min, har vært ansatt her i litt over ett år. Esker hjemmekontor! Slipper reisetid på 1,5 time hver dag. Får gjort like mye hjemme som på kontoret, har jeg mye å gjøre mener jeg jeg får gjort enda mer hjemme. Men så er det dager som er litt roligere. Prøver å gå en tur i lunsjen mens det er dagslys. Men klart, selv introverte jeg savner det sosiale med kollegaer. Selvfølgelig er det negative sider, men har begynt å takle de bedre nå. Som at det er vanskelig å skille jobbtid og fritid. Litt dårlig motivasjon i perioder. Anonymkode: 8a4e1...610
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå