Gå til innhold

Hvordan trives på hjemmekontor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før korona likte jeg godt å kombinere kontortid og hjemmekontor. Men nå mistrives jeg med hjemmekontor og finner ikke den gode rytmen. Jeg har også funnet ut at jeg er mye mer sosial og avhengig av uformell skravling enn hva jeg trodde. 

Det er sikkert flere som meg. Noen som har tips for å trives på hjemmekontor? Hva gjør dere for å holde humøret oppe? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stig Helmer skrev (21 minutter siden):

Før korona likte jeg godt å kombinere kontortid og hjemmekontor. Men nå mistrives jeg med hjemmekontor og finner ikke den gode rytmen. Jeg har også funnet ut at jeg er mye mer sosial og avhengig av uformell skravling enn hva jeg trodde. 

Det er sikkert flere som meg. Noen som har tips for å trives på hjemmekontor? Hva gjør dere for å holde humøret oppe? 

Henger meg på. Her sitter man på en ubehagelig sofa ved et lavt stuebord, med liten laptop-skjerm og ikke akkurat optimalt internett. Logistikkproblemer på morgenen og ettermiddagen i tillegg. Så forstår ikke hvordan trives på hjemmekontor når alt er bare tyngre og vanskeligere. Det forventes selvfølgelig at vi er like effektive som før, selv om vi ikke har det nødvendige utstyret eller internettilkoblingen.

• Liker 1
Skrevet

Trives kjempe godt på hjemmekontor. Men så har vi tilrettelagte forhold også. Har fått med skjerm og kontorstol og fått sponset noen kroner til pult. Alt vi trenger for å jobbe effektivt får vi dekket, opptatt av at vi skal sitte bra og får mail støtt om det er noe jeg trenger. 

Men selvfølgelig kjenner jeg også på dette med det sosiale og at jeg trenger noe annet enn min egen leilighet. Fått veldig lyst å male veggene :P Og det har jeg aldri brydd meg noe om

• Liker 1
Skrevet

Tror oppriktig dette kommer an på om man har plass til det eller om det er tilrettelagt.

Har eget kontor hjemme og er for øvrig vant med minimum 50% hjemmekontor grunnet lang pendlevei. Så jeg trives godt med det. Ingen av mine nærmeste kollegaer sitter på samme lokasjon som meg heller. 

Så jeg har i grunn ikke vært på kontoret for det sosial, det får man til uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker det :) God tid om morgenen, trenger ikke reise noe sted, kan trene/jogge/gå tur i lunsjen, evt handle mat/forberede middag. Kan jobbe i treningsklær, ingen sminke. Er jeg trøtt kan jeg ta en halvtime i sengen. Har masse energi til å sosialisere med de som betyr noe for meg fordi jeg slipper tørrprat med kollegaer. 

• Liker 4
Gjest Sprettballen
Skrevet

Mitt råd er å skille strengt mellom jobb og fritid når man har hjemmekontor.

Ha et eget område for kontorarbeid.
Et skrivebord, egen jobb-pc, en godt egnet kontorstol, og alt utstyret du trenger på/ved skrivebordet.
Når du sitter ved skrivebordet er du på jobb, når du reiser deg derfra er det pause/fritid.

For meg er det også viktig å ha en trivelig arbeidsplass, og pyntet gjerne med et bilde eller en blomst, noen personlige eiendeler osv, men dette er jo så individuelt, så du må finne ut hvordan du liker å ha det.

Det hjelper også å følge de vanlige rutinene og arbeidstidene, for å skille mellom jobb og fritid, slik at man ikke alltid er i jobbmodus. 

Er du avhengig av samtaler/lyd rundt deg er radio et godt alternativ. 
Jeg er av dem som jobber best når det er liv og røre (men ikke bråk) rundt meg, og jeg bruker ofte radio som "selskap" når jeg skal fokusere.

Det sosiale, og den uformelle skravlingen med kolleger, er det ikke så mye å få gjort noe med.  Du får heller se fram til at den normale arbeidsdagen snart er tilbake.  :)

Skrevet
Sprettballen skrev (57 minutter siden):

Mitt råd er å skille strengt mellom jobb og fritid når man har hjemmekontor.

Ha et eget område for kontorarbeid.
Et skrivebord, egen jobb-pc, en godt egnet kontorstol, og alt utstyret du trenger på/ved skrivebordet.
Når du sitter ved skrivebordet er du på jobb, når du reiser deg derfra er det pause/fritid.

For meg er det også viktig å ha en trivelig arbeidsplass, og pyntet gjerne med et bilde eller en blomst, noen personlige eiendeler osv, men dette er jo så individuelt, så du må finne ut hvordan du liker å ha det.

Det hjelper også å følge de vanlige rutinene og arbeidstidene, for å skille mellom jobb og fritid, slik at man ikke alltid er i jobbmodus. 

Er du avhengig av samtaler/lyd rundt deg er radio et godt alternativ. 
Jeg er av dem som jobber best når det er liv og røre (men ikke bråk) rundt meg, og jeg bruker ofte radio som "selskap" når jeg skal fokusere.

Det sosiale, og den uformelle skravlingen med kolleger, er det ikke så mye å få gjort noe med.  Du får heller se fram til at den normale arbeidsdagen snart er tilbake.  :)

Gode innspill. Har hentet meg radio og m bestille et ordentlig skrivebord :) sitter på en bitteliten pult i et stusselig hjørne av kjelleren

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet
Stig Helmer skrev (1 time siden):

sitter på en bitteliten pult i et stusselig hjørne av kjelleren

Da ser jeg for meg at lys kan være en utfordring også. 

Godt,  nok, og riktig lys er veldig viktig både mtp trivsel, men også for helse og arbeidskapasitet.

Tenk litt på det 🙂

Gjest Optimo
Skrevet

Hvis du er alene hjemme anbefaler jeg å høre på favorittmusikken din. Høyt. 

Skrevet (endret)

Jeg trives utmerket. Masse chatting med kollagaer hele dagen (og ellers også). Har et eget rom hjemme som på mange måter er bedre egnet til å jobbe i enn enn den vanlige kontorplassen på jobb. Men, bruker det bare når nå jeg jobber - lukker døren kl 16.30. 

Kanskje litt lite lys inne i forhold til hva som er vanlig på kontorer, men svært vindu med utsikt til hage og snø. 

Endret av skrue
Skrevet

Har vert mer eller midre hjemme siden mars.. er dritt lei.. har satt meg som må å prøve å få gått en 30 min tur i løpet av dagen. Ikke alltid det lar seg gjøre, men de dagene jeg får det til utgjør de en stor forskjell. 

• Liker 1
  • Opprett ny...