Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2005 #1 Skrevet 11. august 2005 Hva er det for noe med'n?? Jeg hadde skjønt det hvis kassa var full av møkk, men den er ikke det. Nå gjør han fra seg på gulvet ved siden, på gulvet foran kjøleskapet eller på balkongen under bordet. HVA POKKER GJØR JEG FOR Å FÅ HAM TIL Å SLUTTE? Dette er min voksne kattepus som var renslig da vi fikk ham for et år siden, men som nå ha blitt helt teit på sine voksne dager...... (Nå ligger han forresten og sover sammen med to av ungene sine i stolen... nudelige pappapusen...)
Mrs. K Skrevet 11. august 2005 #2 Skrevet 11. august 2005 Vi har akkurat samme problemet her i huset Skjønner ikke hva som går av den/dem. Rene kattebakker i hver etasje. Særlig kjøkkenet som er under ombygging (les eksisterer ikke) er flittig besøkt om natten?? I kveld skal jeg legge ut aviser og sette inn kattebakke.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #3 Skrevet 11. august 2005 Har du skiftet sanden og vasket kassen i det siste? Jeg pleier vaske kassen med en gammel oppvaskbørste og dovaskemiddel hver gang jeg skifter sanden (omtrent en gang i måneden). Eller er det et eller annet som har blitt forandret rundt kassen? Eller det kan være at ungene har begynt å gå i kassen som gjør at han friker? Eller at han ikke får fred i kassen av ungene? Vi har en kasse med "hus" på og vippedør, kankskje det kunne gi han mer fred (hvis det er åpen kasse dere har)? Min pus begynte å tisse i sluken på dusjen. Jeg ble skikkelig forarget og skjente på henne. Så oppdaget jeg plutselig dagen etter at det var blod i urinen og tok henne til dyrlegen og hun hadde urinveisinfeksjon... Da fikk jeg dårlig samvittighet da! Pleier å være en grunn til at de plutselig begynner å gjøre ting anderledes, bare ofte så vanskelig å finne ut hva...
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #4 Skrevet 11. august 2005 Etter det jeg har erfart skal det endel til for at katter som ellers er renslige gjør fra seg utenfor kassa si. Grunner jeg kan komme på er: - Skifte av type sand - Sykdom - Det er kommet en ny katt og han vil ikke dele sandkasse med den - En annen endring i huset, noen har flyttet eller annet som pusen er misførnøyd med og vil markere
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2005 #5 Skrevet 11. august 2005 Akk.... Han har fått samboer- nemlig kattemammaen... de deler naturlig nok do Jeg har tatt av "taket" på doen for at ungene også skal kunne bruke den Jeg har grovere sand enn han er vant til... han får være i fred på doen, og han begynte egentlig med dette før ungene ble født.. noen ganger før han fikk samboer også, men da var det hvis boksen var full og møkkete. han vet at det er ulovlig også, for når han ser at jeg kommer med dopapir for å tørke opp, så løper han og gjemmer seg... Jeg får kjøpe ny sand igjen da, og kanskje en egen liten do til ungene.... dette er jo helt ekkelt!! på gulvet inne er det lett å tørke opp,men ute på balkongen har jeg oljet tregulv med brede riller imellom - ikke innmari kult.
MiniMjau Skrevet 15. august 2005 #6 Skrevet 15. august 2005 Vi har akkurat samme problemet her i huset Skjønner ikke hva som går av den/dem. Rene kattebakker i hver etasje. Særlig kjøkkenet som er under ombygging (les eksisterer ikke) er flittig besøkt om natten?? I kveld skal jeg legge ut aviser og sette inn kattebakke. ← Det er en protest/reaksjon mot at omgivelsene deres blir endret(pusset opp). Det er ikke tull altså. Katter kan være ganske vare for forandringer! :-)
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #7 Skrevet 15. august 2005 Ikke vask opp bæsjen med salmiakk, prøv å legg litt appelsinskall på gulvet der den driter eller prøv å sett ut en skål med mat der. (katter liker visstnok ikke å gjøre fra seg i nærheten av matskåla). Finnes og en spray på dyrebutikken som skal frastøte katter, men aner ikke om den fungerer.
Pauline Skrevet 17. august 2005 #8 Skrevet 17. august 2005 Sprayen fra dyrebutikken fungerte her for et års tid siden da en av kattene hadde fått det for seg at hun skulle tisse på et dyrt teppe i stua etter at vi hadde hatt en hund på besøk. Når katter tisser / bæsjer inne kan det være snakk om markering enten det er en hun eller hankatt. Kastrerte og steriliserte katter gjør det visst sjelden.
Gjest gjest1 Skrevet 18. august 2005 #9 Skrevet 18. august 2005 Jeg kjøpte ny sand og han sluttet umiddelbart, bortsett fra et uhell som jeg vil kalle det på balkongen fordi han var ute hele natten og doen står inne. Flink kattepus - dum mamma som kjøpte grov sand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå