AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Skrevet 4. januar 2021 I flere år nå ( siden jeg var ca. 15, er nå 23) har jeg følgt med på influensene, både på youtube, instagram, bloggere osv. Jeg har nok brukt tusenvis av kroner på sminker og hudpleie og slike andre ting. I det siste har jeg tatt meg selv i å ønske lip fillers og botox i den ene rynka mi mellom øyenbrynene. I løpet av 2020 har jeg hatt mye hjemmekontor og jeg har ikke akkurat dratt ut å festet heller. I julen kom jeg over anti-hauls og declutter videoer, og jeg tenkte jeg skulle prøve. Jeg kvittet meg med over 90% av sminken min, for jeg har ikke brukt det på over ett år. Jeg har ikke tenkt over det, men jeg har bare tenkt at om de bruker all denne sminken og er så fine, så trenger jeg det også! Men helt klart gjør jeg ikke det. Jeg trykte unfollow på de fleste sminkedamene jeg føler også. Er det andre som har også fått nytt syn på sminken sin og behovet sitt i 2020? Reflekterte du over dette på nyåret som meg? Eller er dette helt uaktuelt for deg? Anonymkode: 6a27f...5b2 25
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #2 Skrevet 4. januar 2021 Har ikke reflektert så mye over det før jeg leste dette. Jeg har egentlig aldri brukt mye sminke, men jeg eier MYE sminke, og en av grunnene er nok disse influencerne som har reklamert for det ene og andre. En del av sminken er også uåpnet, og har ligget i skapet i opptil 2 år.. Merker at jeg bruker mindre og mindre sminke, hvertfall det siste året - det kan også ha noe med at det er upraktisk på jobb (er helsepersonell) med «ny» og mer hygienebekledning som gir litt økt svette gjennom dagen.. Ellers har jeg ofte tatt meg selv i å tenke at «åh sånne fyldige lepper vil jeg også ha» når jeg ser bilder av jenter med fillers på insta. Men den tanken glemmer jeg fort, gjerne mer det siste året siden ingen ser meg bak munnbindet uansett 😂 Tror jaggu jeg skal ta meg en grundig rydding i sminken osv i morgen. Anonymkode: 3c8f4...155 5
Utelukke Skrevet 4. januar 2021 #3 Skrevet 4. januar 2021 Aldri hatt så stort behov for sminke - selv om jeg liker å sminke meg av og til, så er det ikke et behov. Går like mye med sminke som uten. Har vært ute på byen uten sminke - null problem. Men så har jeg nokså naturlig markerte øyenbryn/øyevipper og har aldri vært plaget med kviser. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #4 Skrevet 4. januar 2021 Bruker ikke sminke lenger bortsett fra brynspudder. Har 0,5 ml restylane da, og fornøyd med det 😄 Det har skjedd gradvis ila de siste årene, kuttet mer og mer ut sminke og hår-produkter. Før var det kanskje 8 dager i året jeg ikke sminket meg, mens nå er det kun 8 dager i året jeg faktisk bruker hudsminke haha.. Deilig da! Anonymkode: 825d7...59f 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #5 Skrevet 4. januar 2021 Jeg har aldri pleid å bruke noe særlig sminke, men for å være ærlig...når man går ut nå, om så bare på butikken så er det en anledning for å sminke seg og føle seg litt "orntelig". Sånn har corona forandret sminke bruken min, bruker mer nå 😄 Anonymkode: 66ab1...c76 8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #6 Skrevet 4. januar 2021 Nei, jeg er 40+, bruker ikke særlig mye sminke, og har aldri en gang vurdert botox. Synes det er utrolig synd å høre om at så unge damer som deg, sminker deg og vurderer botox. Finest uten. Men godt du revurderte Anonymkode: d8fd5...62b 13
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #7 Skrevet 4. januar 2021 Nei, har ikke endret seg. Om noe verdsetter jeg mye mer enn før de dagene jeg skal innom kontoret, eller ut av huset på annen måte, da jeg kan kose meg lenge med klær, sminke og hår om morgenen, og føler meg ekstra velstelt den dagen. Men det henger nok sammen med at slikt alltid har vært indre motivert hos meg. Selvfølgelig, som alle liker jeg å se ut som den peneste/fresheste versjonen av meg selv. Men for meg har sminke aldri handlet om tvang eller press. Som eksempel har jeg hatt fønet hår, velstelte negler og glatte legger gjennom hele Korona, selv om det stort sett kun er mannen (gjennom 15 år) som ser meg, fordi det gir meg en velværefølelse. Om slikt er ytre motivert, og oppstått på grunn av influencere, er det selvfølgelig en god ting at koronatiden har fått deg på andre tanker. Anonymkode: 2e0dc...101 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #8 Skrevet 4. januar 2021 Så bra! Dette gjorde jeg for 4-5 år siden. Jeg har kun én av hver sminketing i hus, og jeg bruker ikke mye. Er jeg hjemme går jeg alltid sminkefri, og skal jeg ut tar jeg enten på kun en BB-cream, mascara og øyebrynspenn, eller litt mer sminke om jeg må se veldig presentabel ut. Jeg har én av hver, og når jeg går tom så kjøper jeg ny hvis jeg har behov. Jeg ble rett og slett lei av dette jaget om det nyeste, og fant ut at nei, jeg vil av. Aldri angret Anonymkode: dfae9...392 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 4. januar 2021 #9 Skrevet 4. januar 2021 Jeg har gjort unna litt bomkjøp i tidligere alder og funnet «mine» produkter. Faktisk får jeg mindre lyst på det meste (alt fra fillers, microblading eller hva det måtte være) av å se på IGkontoer fordi det ser så absurd unaturlig ut. Og så har jeg kjedescrollet på et par sånne «problematic beauty» hvor man går gjennom inngrep kjendiser har hatt med før/etter bilder. Og ALLE har gjort mye. Flere artister man applauderer på kropp etter fødsel fordi «naturlig vekt» har gjort masse. Eksempelvis før/etterbilder av Beyonce. Hun la jo ikke på seg etter fødsel, hun tok silikon og BBL. Operert nese og filler tror jeg og hun hadde. Assa. Får bare avsmak 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #10 Skrevet 4. januar 2021 Jeg har også hatt ryddemani og kastet masse sminke som jeg aldri bruker eller som uansett er gått ut på dato. Og fått sortert det jeg har beholdt, sånn at jeg ikke kjøper enda en ny mascara eller brun eyeliner når jeg har fem fra før. Jeg har endret fra å bruke sminke på jobb hver dag til å ikke gjøre det da, på hjemmekontoret er det max et strøk mascara en gang i blant. Litt mer bare når jeg skal ut på vift. Det er nesten mer for å ha det lille ritualet før man gjør noe helt annet enn å være hjemme i joggebuksa, man grer håret, tar på seg noe pent og sminker seg litt, selv om jeg bare skal på Clas Ohlson og kjøpe en plastboks til den nylig sorterte sminken. Trodde for øvrig huden skulle bli så mye finere nå når den fikk "puste", som de som ikke liker sminke liker å påstå. Huden min ser ikke bedre ut nå enn da jeg pleide å bruke foundations, bb creams, puddere etc på den daglig. Om noe så har den kanskje blitt litt verre under koronatiden, men det kan jo ha med mye annet å gjøre (mye inntid for eksempel). Anonymkode: 727bf...489 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #11 Skrevet 4. januar 2021 Motsatt her. Siden alle møtene er digitale og vi bruker kamera bruker jeg mer tid på hudpleie og sminke nå. Mitt trøtte ansikt uten noe i gjorde seg virkelig ikke på skjermen. Plutselig har jeg superfin hud på grunn av all hudpleie og har lært meg hvordan jeg skal sminke meg for mitt utseende. Anonymkode: d4f2d...e48 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #12 Skrevet 4. januar 2021 Nei, jobber innen helse og sminker meg hver dag. Bruker 14 sminkeproduker hver dag. Skulle tro jeg så ut som en dragqueen men er faktisk sminket naturlig. Lite av hver produkt. Ser sliten blek og mye eldre ut uten å jevne ut huden og definere øynene mine. Anonymkode: 4d470...10c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #13 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei, jobber innen helse og sminker meg hver dag. Bruker 14 sminkeproduker hver dag. Skulle tro jeg så ut som en dragqueen men er faktisk sminket naturlig. Lite av hver produkt. Ser sliten blek og mye eldre ut uten å jevne ut huden og definere øynene mine. Anonymkode: 4d470...10c 14 produkter for å se naturlig ut? Ble veldig interessert her! Hva er disse 14? Anonymkode: 4ab66...16f 8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #14 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 14 produkter for å se naturlig ut? Ble veldig interessert her! Hva er disse 14? Anonymkode: 4ab66...16f Foundation infallible 24 h loreal Concealer fra Bourjois i light Pudder fra Rimmel stay matte, translucent Bronzer fra Physicians formula i fargen Bronze Hourglass ambient lighting powder i Dim Light Blush fra Mac, Melba Brynsmousse fra Blinc, dark brown Brynspenn fra Maybelline dark brown Brun eyeliner til å farge brynshår fra Isadora Skyggeprimer fra Nyx Lys skimrende skygge fra Loreal Gel liner fra Maybelline Hvit inliner fra Isadora Mascara fra Max Factor False lash effekt black Lipgloss fra diverse merker Anonymkode: 4d470...10c 1
LillEve Skrevet 5. januar 2021 #15 Skrevet 5. januar 2021 Så bra 👏 Jeg har vært "heldig" og hadde aldri råd til den sminken, de klærne og de hudpleiegreiene som influensere har reklamert for da jeg var yngre, og det har gjort at jeg i dag ikke ser poenget i å bruke penger på det heller. Jeg bruker sminke, men mest fra makeupmekka, og kjøper når de har på salg. Man kan få mange av de lignende resultatene med alternative produkter, og det dyreste er ikke alltid det beste. Det er en god lærdom å gå i seg selv når man ser noe man har lyst på og tror man "må" ha, og tenke "men TRENGER jeg egentlig den og? Eller kan jeg få til noe lignende med det jeg alt har?". 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #16 Skrevet 5. januar 2021 Jeg er helt motsatt av deg. Er nå 36 år gammel. Begynte med mascara da jeg var 18, og i det siste har jeg begynt å interessere meg litt mer, typ dette året 😅 ikke mye bare consealers og øyebryn og sånt men har tatt meg selv i å se på sminkevideoer (noe jeg syntes var superteit) for å ikke se ut som en klovn, for jeg tenker at om man først skal sminke seg er det bra at man vet hva man gjør, spesielt om man er på min alder. Men jeg hadde aldri turt å gå på jobb med ansiktet fult av foundation og lipgloss. Jeg veit at noen ikke tør å gå uten, men der er vi vel forskjellige. For meg er det viktig å kunne bli tatt seriøst, ikke bare å se ut som et sukkertøy. Anonymkode: a437e...e2f 3
Jolene Skrevet 5. januar 2021 #17 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nei, har ikke endret seg. Om noe verdsetter jeg mye mer enn før de dagene jeg skal innom kontoret, eller ut av huset på annen måte, da jeg kan kose meg lenge med klær, sminke og hår om morgenen, og føler meg ekstra velstelt den dagen. Men det henger nok sammen med at slikt alltid har vært indre motivert hos meg. Selvfølgelig, som alle liker jeg å se ut som den peneste/fresheste versjonen av meg selv. Men for meg har sminke aldri handlet om tvang eller press. Som eksempel har jeg hatt fønet hår, velstelte negler og glatte legger gjennom hele Korona, selv om det stort sett kun er mannen (gjennom 15 år) som ser meg, fordi det gir meg en velværefølelse. Om slikt er ytre motivert, og oppstått på grunn av influencere, er det selvfølgelig en god ting at koronatiden har fått deg på andre tanker. Anonymkode: 2e0dc...101 Helt enig, og er det samme med meg også
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #18 Skrevet 5. januar 2021 Jeg har fått barn for 6 år siden. Før det fulgte jeg med på mange bloggere, på youtube, og spesielt amerikanske og ikke norske. Og kjøpte inn en del sminke fra utlandet, da var disse merkene ikke til å få kjøpt i Norge. Slike som Nars, Urban Decay, Too Faced. Kjøpte også da jeg var på reise i utlandet, Sephora butikk var en "must" destinasjon, uansett hvor jeg skulle. På den tida solgte de jo bare "kjedelige" Isadora og Maybeline i Norge, omtrent. Var en liten Mac avdeling i Glass Magazinet i Oslo.. Det ble en nedgang for både min sminking og min shopping, etter at jeg fikk barn. Det har gått ned hvor mye produkter jeg trenger, hvor mye jeg kjøper. Men Korona har satt nesten fullstendig stopp. Har sminket meg kanskje 5 ganger siden mars. Har også gått veldig ned på hvor mange hudpleieprodukter jeg bruker. Men altså, for meg ble det en gradvis nedgang. Burde virkelig rydde i sminke ja, og kaste en del, mye har jo ikke så lang holdbarhet uansett. Men noen ting består fortsatt. Jeg prøver å bruke hver dag: ansiktsvask, toner (eller det heter nå Micellar water, skjønner ikke hvorfor, er jo samme ingredienser). Og ansiktskrem. Thats' it omtrent. Har kjøpt meg serum, siden jeg er snart 40, men det glemmer jeg å bruke. Av sminke, foundation, gjennomsiktig pudder, øyenbrynblyant, og maskara. Leppepomade, og av og til, mascara. Men Nude palette, fra Urban Decay, er fortsatt favoritten og eneste jeg bruker av øyenskygger. Hvis jeg faktisk skal sminke meg. Men bruker nok maks 4 farger derifra, hehe Anonymkode: a1907...e28
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #19 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har fått barn for 6 år siden. Før det fulgte jeg med på mange bloggere, på youtube, og spesielt amerikanske og ikke norske. Og kjøpte inn en del sminke fra utlandet, da var disse merkene ikke til å få kjøpt i Norge. Slike som Nars, Urban Decay, Too Faced. Kjøpte også da jeg var på reise i utlandet, Sephora butikk var en "must" destinasjon, uansett hvor jeg skulle. På den tida solgte de jo bare "kjedelige" Isadora og Maybeline i Norge, omtrent. Var en liten Mac avdeling i Glass Magazinet i Oslo.. Anonymkode: a1907...e28 Herregud, ja! Hadde haugevis av Urban Decay (Naked...) og Too Faced. Måtte alltid innom Sephora og var så sur for at det ikke fantes i Norge. Hadde nesten glemt dette😅 Forbruket mitt har ikke blitt påvirket av corona fordi det har forminsket med alderen min. Jeg er fortsatt under 30, men sminker meg mye mer nøytralt enn det jeg gjorde før. Har hatt flere oppryddinger og hver gang fant jeg produkter jeg hadde glemt jeg hadde og som hadde gått ut på dato. Vil ikke tenke på hvor mye penger som har blitt kastet bort på det. Bruker fortsatt sminke nesten daglig, selv med hjemmekontor, da jeg føler meg mye mer fresh og våken med det. Bruker bare sminke fra koreanske merker forutenom concealer og mascara. Har en eller to av hvert produkt (siden det må bestilles på nett) og kjøper når jeg begynner å gå tom. Har fire paletter (ikke store) hvor ingen farger er like og varierer mellom disse. Sminken min er ganske naturlig og selvom jeg fortsatt synes sminke er utrolig gøy så er det ikke en like stor interesse som det var. Greit for lommeboken min også! Anonymkode: 300f2...0d4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #20 Skrevet 5. januar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud, ja! Hadde haugevis av Urban Decay (Naked...) og Too Faced. Måtte alltid innom Sephora og var så sur for at det ikke fantes i Norge. Hadde nesten glemt dette😅 Anonymkode: 300f2...0d4 Altså, jeg husker det fordi jeg var på en jobbkonferanse i utlandet engang, og endte opp med å gå i 1,5 time i +30 grader, til og fra en Sephora butikk 😅 Endte opp med å kjøpe en Foundation, og en leppestift. 😅 Haha, fullstendig galskap. Anonymkode: a1907...e28 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå