Gå til innhold

Hvordan klarer de å være så sene å vaksinere folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle personlig klart å vaksinere alle som har blitt vaksiner så langt i Norge. 

2100 på 8 dager? Hvordan går det an? Får vaksinearbeiderne timebetalt eller noe?

262.5 vaksiner, det vil si under 33 i timen. Det er en intramuskulær injeksjon så du trenger null presisjon eller lignende, bare jabb den i armen en plass og skvis. Så det er jo bare å line opp alle gamlisene i korridoren (for å få nok avstand), jogge bortover å gi alle en vaksine, og så kjøre videre. Jeg antar at minst en person per gamlehjem kan administrere en epi pen, hvis ikke kan de jo se en youtube-video om hvordan det funker mens jeg vaksinerer.

Selv med kjøretid mellom kommuner og slikt ville en person klart å gjennomføre all vaksinering. For de lengre distansene kan man relativt rimelig leie helikoptertransport. 

Hva feiler det helsevesenet vårt? Vi har 50 000 doser som sitter på å lager å råtner mens folk dør... Jeg håper virkelig noen mister jobben over denne inkompetansen.

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er helt latterlig. Hele samfunnet går til grunnen mens det er såvidt de orker å gi vaksinene engang. 

• Liker 3
Skrevet

De står på lager Høie står og vil ikke innrømme at de gjør det. Logistikk men d er jo kort leve tid på disse vaksinene så spørs hvor mye som må kastes da. 

Gjest Thoringen
Skrevet (endret)

Jeg har jobbet/bodd i 4 land i mitt liv (kortere og lengre perioder) og selv om Norge gjør det bra på mange (de fleste) områder i forhold til resten av verden, så er det slikt at gjennomføringevnen til byråkratene i Norge er ikke imponerende og faktisk det verste jeg har vært borti.

Bare se på utallige prosjekter som er ikke "on budget, on time and on scope" i offentlig sektor. Mulig jeg farget av mine relasjoner til offentlig sektor men jeg er mer overrasket over at folk er overrasket over at ting ikke går som smurt og at antall vaksiner er begrenset.

Just my 5 cent og sorry til de forumbrukere som jobber i offentlig sektor og som føler seg truffet.

PS:

Jeg er også nokså sikker på at Høie vil skylde på kommunene for utrullingen en eller annen gang i fremtiden. Mark my words.

Endret av Thoringen
Skrevet

Hvis du ser/hører på dagens Dagsnytt 18 forklarer Camilla Stoltenberg det. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Hedy Lamarr said:

Har hun forklart det til broren sin også?

• Liker 3
Skrevet

Vaksineringen tar for lang tid. Skal vi klare å vaksinere halve Norges befolkning i løpet av ETT år så må vi vaksinere 7400 mennesker hver eneste dag, helgene inkludert!! 

Skrevet
RunM skrev (1 time siden):

Vaksineringen tar for lang tid. Skal vi klare å vaksinere halve Norges befolkning i løpet av ETT år så må vi vaksinere 7400 mennesker hver eneste dag, helgene inkludert!! 

Og selvfølgelig skal alle ha 2 doser.... Så man må sette minst 14800 hver eneste dag. 

Skrevet
RunM skrev (2 timer siden):

Vi kunne hatt vaksiner langt kjappere om Norge hadde gjort som Israel og kjøpt opp vaksiner selv for en stund siden.. Ja det koster mye, men det er det verdt.  Norge har bare satset på EU og skryter av det... Men EU får mye kritikk for å ha bestilt for få doser.

• Liker 2
Skrevet

«Bare jabb den i arma og skvis» 😂👏🏼

• Liker 2
Skrevet
RunM skrev (3 timer siden):

Men vi trenger ikke vaksinere halve engang sikkert, utrolig mange som ikke skal ta den. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ingen god grunn at Norge har hengt seg til EU her. Israel punget ut og fikk levert. Kanada også. Det er ikke nok vaksine til hele verden uansett nå, noen er først og vi kunne vært blant dem.

So what om Norge hadde bestilt på egenhånd hos 8 leverandører? Bedre å sitte med for mye vaksine enn for lite slik det er nå. Et digert overskudd kunne vi donert til fattige land.

Noen milliarder for for mye innkjøpt vaksine er lommerusk når man regner på hva lockdown koster hver bidige dag.

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke Norge begynne å produsere vaksinen selv..?

Skrevet
Overgang skrev (1 time siden):

Kan ikke Norge begynne å produsere vaksinen selv..?

:hoho:

Ja fordi Norge er rett i spissen sammen med USA, Tyskland, UK og Kina i bioteknologi. /ironi off.

mRna vaksine er ikke hostesaft altså.

• Liker 3
Skrevet
ajarRun skrev (På 4.1.2021 den 0.43):

Jeg skulle personlig klart å vaksinere alle som har blitt vaksiner så langt i Norge. 

2100 på 8 dager? Hvordan går det an? Får vaksinearbeiderne timebetalt eller noe?

262.5 vaksiner, det vil si under 33 i timen. Det er en intramuskulær injeksjon så du trenger null presisjon eller lignende, bare jabb den i armen en plass og skvis. Så det er jo bare å line opp alle gamlisene i korridoren (for å få nok avstand), jogge bortover å gi alle en vaksine, og så kjøre videre. Jeg antar at minst en person per gamlehjem kan administrere en epi pen, hvis ikke kan de jo se en youtube-video om hvordan det funker mens jeg vaksinerer.

Selv med kjøretid mellom kommuner og slikt ville en person klart å gjennomføre all vaksinering. For de lengre distansene kan man relativt rimelig leie helikoptertransport. 

Hva feiler det helsevesenet vårt? Vi har 50 000 doser som sitter på å lager å råtner mens folk dør... Jeg håper virkelig noen mister jobben over denne inkompetansen.

Vaksinearbeiderne? På sykehjemmet er det vel sykepleierne som arbeider der som vaksinerer, og de har vel flere arbeidsoppgaver i løpet av dagen enn kun vaksinasjon.

Du får jo ikke utdelt ferdigstilte vaksinedoser du bare kan "jabbe" inn. Du må jo fortynne og trekke opp korrekt dose på en aseptisk måte, og deretter utføre håndhygiene mellom hver vaksinasjon. 

Hadde vel gått raskere om "vaksinearbeiderne" var fritatt fra andre tilleggsoppgaver. 

• Liker 3
Skrevet

La apotekene vaksinere når de eldre og svake har tatt. De setter nå vanlig influensa .. kunne sikkert klart selv hvis en vet om det er subcutan eller ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, hva skal man si.. Nå har vi blitt fortalt i snart et år at den eneste redningen er vaksine. Og når denne redningen altså kommer, så klarer de ikke engang å sette det lille antallet de får. Det føyer seg jo bare inn i rekken av elendig håndtering. 

Erna uttalte vel i går at startskuddet for vaksinering gikk på ordentlig i går. Krisen er altså ikke verre enn at man må få ta seg juleferie før man begynner å jobbe..

• Liker 7
Skrevet
Arktis skrev (19 timer siden):

Vaksinearbeiderne? På sykehjemmet er det vel sykepleierne som arbeider der som vaksinerer, og de har vel flere arbeidsoppgaver i løpet av dagen enn kun vaksinasjon.

Du får jo ikke utdelt ferdigstilte vaksinedoser du bare kan "jabbe" inn. Du må jo fortynne og trekke opp korrekt dose på en aseptisk måte, og deretter utføre håndhygiene mellom hver vaksinasjon. 

Hadde vel gått raskere om "vaksinearbeiderne" var fritatt fra andre tilleggsoppgaver. 

Fortynne? Vaksinen kommer i et hetteglass. Du trekker inn 0,3 milliliter eller noe og så stikker du den i armen på noen. Å sprite hendene mine ville på ingen måte senket farten.

Skrevet
Hedy Lamarr skrev (På 4.1.2021 den 21.28):

Videoer er fordummende. Hva sier hun?

Skrevet
ajarRun skrev (2 timer siden):

Fortynne? Vaksinen kommer i et hetteglass. Du trekker inn 0,3 milliliter eller noe og så stikker du den i armen på noen. Å sprite hendene mine ville på ingen måte senket farten.

Ja, du hadde injisert 0,3 ml ufortynnet løsning med ublandede partikler og mulig kontaminert innhold uten å skifte fra opptrekkskanyle? Løsningen skal fortynnes med NaCl til riktig konsentrasjon og være partikkelfri før du kan trekke opp 5 doser på 0.3 ml. 

Du tror vel ikke for alvor at det er norske helsearbeideres inkompetanse som fører til treg vaksinasjon? Plasser ansvaret der det hører hjemme. Systemet, politikken og ressursene. Tilstrekkelige ressurser, og vaksinedosene hadde vært satt.  

• Liker 2
  • Opprett ny...