Gjest bekymret Skrevet 11. august 2005 #1 Skrevet 11. august 2005 Passer en gutt som straks blir 4 år. Lurer på hvor mye en 4-åring skal få til/kunne? Han tegner enda ikke noe som ligner på noe/skal ligne på noe - han bare rabler med farge (som regel kun en farge) og når jeg spør hva han tegner/hva det skal være så sier han ingenting. Han kan heller ikke tegne former enda som firkanter, trekanter, rundinger. Han klare ikke kontrollere saks, klippe etter linjer (og bommer ikke bare litt, det blir som regel helt feil retning og alt for kort/langt) og han har også problemer med å koordinere at arket skal holdes med den ene hånda og saksen med den andre. Tror ikke han gjør så mye slikt hjemme - ser mest på TV, men han går da i barnehage og der holder de vel på med forskjellig? Han sier stadig at "jeg kan ikke slik jeg", "jeg får ikke til det der jeg". Så jeg skryter masse og sier han er så flink. Men i forhold til andre unger jeg har vært en del sammen med syns jeg han virker ukoordinert og sent utviklet. Er han det, eller tar feil? Hvor mye kan man forvente at en tre-fireåring skal kunne klare?
Gjest Gjesta Skrevet 11. august 2005 #2 Skrevet 11. august 2005 Hei! Naa vil jeg svare bare med MINE erfaringer og det er sikkert veldig individuelt, men som sagt, MINE erfaringer. Jeg har naa passet trillingjenter ett aar, de fylte 4 aar en uke etter at jeg flyttet inn hos de. Naar jeg flyttet inn tegnet de "hodefotinger", klippet sann ca etter linjer, var veldig opptatt av farger, monster og slike ting. Naa som de snart fyller 5, tegner de mennesker med oyne, oyevipper, haar , skjort, hus, biler, giraffer, kaniner(er ikke alltid like lett aa vite hva slags dyr det er , men spor man faar man svar ) Men , det er jo stor forskjell paa jenter og gutter og da, og jeg har alltid hatt intrykk av at tegning og klipping er en jenteting, jentene her har en eldre bror paa 6, han bryr seg ikke noe som helst om aa tegne. Er han ellers en oppadgaaende gutt saa tror jeg ikke du skal bekymre deg saa mye over klippe og tegne ferdighetene, de kommer naar han faar interesse for de. xx
Vimsevips Skrevet 11. august 2005 #3 Skrevet 11. august 2005 Hva barna kan av slik finmotorikk i den alderen er veldig forskjellig. Slik du beskriver det, synes jeg ikke han høres sen ut. Øvelse gjør mester heter det, så om dere trener, så vil det komme. Når det kommer derimot er ikke godt å si, noen tar det fort, andre må trene mer. Grunnene til det er alt fra interesse og motivasjon til finmotoriske ferdigheter. Noen barn er sterke grovmotorisk, noen finmotorisk, noen tenker mye, alle er vi forskjellige, og derfor er det ikke uvanlig at barn mestrer disse tingene i alderen 3-6 år, uten at de nødvendigvis er sent ute om de er 6.
Gjest Violetta Skrevet 11. august 2005 #4 Skrevet 11. august 2005 Om du er bekymret får du ta det opp med foreldrene. De kan sikkert svare deg. Eller er du bekymret for manglende omsorg?
smil Skrevet 11. august 2005 #5 Skrevet 11. august 2005 Jeg synes det høres ut som om han er litt sein. Men det kan godt komme av understimulering og ikke manglende evner. Har du prøvd å sitte ved siden av han å tegne? Du kan få han til å tegne det samme som deg. Eller tegn med fingeren din på arket hans hvor han skal tegne. "Her kan du tegne hodet" (vis sirkel på papiret) "og så må gutten få en mage, armer, bein osv..." Jenta mi er fire og et halvt år nå, og hun skriver de fleste bokstavene, men så har hun interesse for det også da. Synes det er litt skremmende når barn sier at de ikke får til ting. Noen må jo ha fortalt dem det... At han ikke kan å klippe, kan jo komme av at han ikke har fått lov til å gjøre det hjemme? Jeg tror en fireåring bør kunne klippe etter linjer, selvfølgelig ikke nøyaktig, men sånn ca.
Totalya Skrevet 11. august 2005 #6 Skrevet 11. august 2005 Tror nok ikke han er sein, og han trenger ikke være understimulert heller. Når det gjelder slike ting er barn veldig forskjellig. Har selv en fireåring som ikke er særlig flink til å tegne i forhold til en jevnaldrende jente. "Du må tegne fint hvis du vil tegne sammen med meg" Poden fikk jo prestasjonsangst. Tegneseansen endte med at hun ble sint fordi hun tegna "feil". Denne jenta kan alfabetet på rams også. Dette ville hun imponere gutten min med, og han svarte med å rekne baklengs fra 10. Det fikk ikke hun til. Virker som det er nærmest en konkurranse om hvem som er kommet lengst blandt enkelte... Gutten min kan alle bokstavene, men ikke alfabetet, og han skriver en del av dem. Han rekner mye, har til en viss grad skjønt tiersystemet, og + og -. Han slår i spiker uten problem, men klipper ujevnt. Han er ikke understimulert eller sein, men kan bare ikke ta inn alt på en gang. Men dersom du virkelig er bekymret for at noe er galt med denne gutten, bør du ta det opp med forledrene, men husk at de lett kommer til å gå i forsvar og benekte at noe er galt. La de bare gjøre det, for uansett har de begynt å tenke på det du tok opp. Dersom du bare går på, vil de nok trekke seg vekk. Gi barna tid, det kommer som regel!
diddi Skrevet 11. august 2005 #7 Skrevet 11. august 2005 Jeg synes ikke det høres ut som han er sein. Min sønn er snart fem, og er lang frem på mange områder (teller, regner, kan mange bokstaver (alle?), begynner å lese litt, er den mest aktive i klatrestiv (henger etter en arm og går bortover hengende i armene). Men klippe rett tror jeg slett ikke han kan, og tegne er det mye kluss. Men han tegnet en fin "brann-hai" på en kopp vi fikk til jul, så han kan jo tegne mer figurer iblant. Jeg hadde ikke bekymret meg i det hele tatt.
Gjest Kålungen Skrevet 11. august 2005 #8 Skrevet 11. august 2005 Det har nok mye med hva de er interessert i tror jeg. Sønnen min var overhodet ikke interessert i å tegne frem til han var 6 år, og dermed var han ikke særlig flink til det heller. Det ble bare litt plikt-tegning i barnehagen, og stort sett var det ikke lett å tyde hva det skulle forestille Da han begynte på skolen ble han plutselig mer opptatt av det, da de andre gutta kunne tegne dinosaurer og pokemon og monstre og kule biler osv osv osv. Da tok det ikke lange tida før han kom hjem fra sfo med 37 nye tegninger hver dag, og faktisk kunne vi se hva det var Nå er han ganske flink syns jeg. Så min teori er at det har mye med interesse og trening å gjøre.
Gjest Violetta Skrevet 11. august 2005 #9 Skrevet 11. august 2005 For alt hva du vet kan han ha et problem som foreldrene har tatt tak i, men ikke fortalt noe til deg. Synes ikke du har noen grunn til å bekymre deg om han har oppegående og omsorgsfulle foreldre.
Gjest bekymret Skrevet 12. august 2005 #10 Skrevet 12. august 2005 Heisann og takk for mange svar! Godt å høre at han ikke er treg! Ble bare bekymret, spesielt siden han tydeligvis blir så frustrert selv når han ikke får til. Tror ikke han mangler omsorg hjemme, men tror kanskje han ikke får så mye stimuli på grunn av sliten mor (far ute av bildet). Han liker å tegne og når vi tegner sitter jeg og tegner sammen med han. Jeg prøver å ikke sette noe krav til hva og hvordan han skal tegne, men forteller heller hva jeg gjør: Nå tegner jeg en bil her som står på en vei, hva tegner du? Så prøver han litt og så kommer det " jeg får ikke til. jeg kan ikke noen ting jeg". Han liker å pusle med ting og det gjør jeg også så jeg prøver å finne på ting vi kan gjøre som blir fint uansett innsats: Tenkt på å lage lyslykter, esker og slikt hvor man limer mosaikkbiter, utklipp mm på tingene. Har også tenkt på noe enkel snekring (mer "guttete"). Er jo morsommere å gjøre noe han føler han får til, noe som blir fint. Og da får han jo trent på den motorikken samtidig. Noen som har flere forslag til ting vi kan lage som ikke kan gå feil?
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2005 #11 Skrevet 12. august 2005 Synes det er litt skremmende når barn sier at de ikke får til ting. Noen må jo ha fortalt dem det... ← Det da ikke nødvendigvis slik, vår sønn (riktignok 2,5 år..) sier ofte at nei, det klarer jeg ikke. Det er ikke vi som har fortalt han det, og heller ikke barnehagen. Han syns bare det er kjedelig og har bestemt seg for at han ikke klarer det.
Gjest bekymret Skrevet 12. august 2005 #12 Skrevet 12. august 2005 Det da ikke nødvendigvis slik, vår sønn (riktignok 2,5 år..) sier ofte at nei, det klarer jeg ikke. Det er ikke vi som har fortalt han det, og heller ikke barnehagen. Han syns bare det er kjedelig og har bestemt seg for at han ikke klarer det. ← Men han vil jo tegne - henter tegnesakene og spør om vi kan tegne og så kommer "kan ikke". Lurer litt på om det er for å bli dulla med. Han er sykelig sjalu, avbryter konsekvent når vi voksne snakker sammen og skal ha 120% oppmerksomhet HELE tiden. Får han det ikke så gjør han gjerne ett eller annet stunt for å få oppmerksomhet. Som å søle saft hvis vi leser i avisen eller ser på TV, avbryte når vi prater, kaste ting rundt og lignende. Når han gjør dette leer jeg ikke en finger men sier rolig at nå prater vi så du må vente og forsetter samtalen, nå må du hente filla og tørke opp etter deg, nå må du rydde (og han gjør det som regel, tror han blir litt forvirret over at jeg ikke blir sint og at han ikke får oppmerksomhet, om han ikke rydder får han ikke lov til å leke med noe annet før alt han kasta utover er plukket opp). Så jeg har en mistanke om at "jeg kan ikke noe" med sippeleppe kanskje kan være hans måte å leke baby for å bli dulla med. Vet ikke helt, men tror dere det kan være noe i det?
Gjest Gjesta Skrevet 12. august 2005 #13 Skrevet 12. august 2005 Hei.. Det tror jeg heller. (Har ikke saa mye aa utdype med, men jeg tror nok heller at det er det enn noe annet) xx
Gjest Violetta Skrevet 12. august 2005 #14 Skrevet 12. august 2005 Eller kanskje han skjønner at når han sier han ikke får til og ikke kan, så sier du at han er flink? Kanskje han rett og slett er ute etter bekreftelse på at han er god nok? Kanskje det er positiv oppmerksomhet han er ute etter når han sier han ikke får til...
diddi Skrevet 16. august 2005 #15 Skrevet 16. august 2005 Dette blir litt som å analysere alt han sier. Helt unødvendig. At barn blir frustrerte fordi de ikke føler at de får noe til (og helst på rekordtid) er da ikke uvanlig. De er utålmodige, og kan gå fort lei. Da er det bare å finne på noe annet. Så kan man heller prøve litt igjen senere. Det er da mange voksene som også ikke kan tegne noe særlig. Tegning ligger ikke helt for alle. Hva med å bake sammen? Eller lage middag? Han kan kutte opp sopp med en vanlig spisekniv, måle, helle og røre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå