Gå til innhold

Er ikke det patetisk å klage på at færre folk har testet seg i jula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bent Høie har sagt at færre har testet seg i jula, og andel positive tester har gått opp. Derfor har vi nå nye, strengere tiltak.

Her i kommunen, i flere av nabokommunene og mange andre plasser der vennene mine bor, har teststasjoner vært helt stengt mellom jul og nyttår. Så hvordan skulle folk ha testet seg mener de? Og hvorfor trekker de dette frem? Det er jo helt naturlig at hvis man stenger teststasjoner over hele landet, så blir det færre som tester seg. Og de som tester seg, blir testet på sykehus og lignende, altså de er nok allerede syke. Og da blir det naturligvis større andel positive prøver. 

Hvorfor trekkes det frem at færre har testet seg i jula? Jeg føler at det er skapt kunstig inntrykk av økt smitte, når realiteten er annerledes. 

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vet de nok de lyver. Men greit å ha vanlige folk å skylde på da. Jeg kjenner også noen som måtte vente flere dager på å få testet seg. Viruset tar ikke fri selv om testerne gjør det. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
ItchyBitchySpider skrev (39 minutter siden):

Bent Høie har sagt at færre har testet seg i jula, og andel positive tester har gått opp. Derfor har vi nå nye, strengere tiltak.

Her i kommunen, i flere av nabokommunene og mange andre plasser der vennene mine bor, har teststasjoner vært helt stengt mellom jul og nyttår. Så hvordan skulle folk ha testet seg mener de? Og hvorfor trekker de dette frem? Det er jo helt naturlig at hvis man stenger teststasjoner over hele landet, så blir det færre som tester seg. Og de som tester seg, blir testet på sykehus og lignende, altså de er nok allerede syke. Og da blir det naturligvis større andel positive prøver. 

Hvorfor trekkes det frem at færre har testet seg i jula? Jeg føler at det er skapt kunstig inntrykk av økt smitte, når realiteten er annerledes. 

Ser ut som at det handler om at befolkningen skal få skylda, slik det har vært fra første stund. Så kan vanlige folk fortsette og gå rundt å skylde på hverandre.

At regjeringen har lettet på flere tiltak i jula, det har selvfølgelig ingenting å si.

At det ble strengere tiltak etter nyttår har helt sikkert vært planlagt hele veien.

Endret av Tutte
Skrevet (endret)

Jeg ser ingen særlig økning i antall innlagte. Og om antall positive tester har økt så er det vel kanskje fordi det har «samlet seg opp» etter å ha vært stengte testestasjoner og mindre kapasitet? Så det ser verre ut enn en jevn strøm av positive tester? Men alle som har testet positivt har ikke blitt sendt rett på intensiven regner jeg med..

Nå kan de skylde på at vi har vært så uforsiktige i juleferien istedet for å sitte isolert i to uker..

Så det de egentlig klager over er at færre har symptomer? 😄

Endret av mima
  • Liker 5
Skrevet

Det går an å teste seg privat. Man må bare ikke være så gnien.

• Liker 2
Skrevet

Bestefaren til ei veninne av meg kom fra en annen by til vår by på juleferie, han var «bare forkjøla». Han festa med venner første helga, så julefeiring og kos med hele storfamilien. 

Nå har alle corona. 30+ mennesker. 

• Liker 10
Skrevet

Forstår at ikke alle gidder å teste seg i julen. Hvis man bør alene eller kun er sammen med de i husstanden, så er det ikke fare for å smitte folk utenfor. Men med en gang man går ut eller omgås andre så kan jo de dra med seg smitten videre. Og hvis smitresporing starter sent, så kan jo smitten spres raskt fordi de som burde vært i karantene, ikke er det. 

Men jeg tror også en del ikke tester seg fordi de ikke har symptomer. Nå er det jo flere uten symptomer, eller veldig vage symptomer.

Send ut hurtigtaster til alle. Da ville problemet vært løst raskere.

• Liker 3
Skrevet

Her har test stasjonen vært åpen hver dag, hele jula, 08:00-15:00, untatt søndager og nyttårsaften.  

• Liker 5
Skrevet (endret)
Frøyamor skrev (5 minutter siden):

Bestefaren til ei veninne av meg kom fra en annen by til vår by på juleferie, han var «bare forkjøla». Han festa med venner første helga, så julefeiring og kos med hele storfamilien. 

Nå har alle corona. 30+ mennesker. 

Hvis dette er sant, så høres det jo ikke ut som det bare var manglende testing som var problemet akkurat.

Bare å sette i gang med beskyldningene mot hverandre nå😊

Endret av Tutte
Skrevet
little fairy skrev (5 minutter siden):

Forstår at ikke alle gidder å teste seg i julen. Hvis man bør alene eller kun er sammen med de i husstanden, så er det ikke fare for å smitte folk utenfor. Men med en gang man går ut eller omgås andre så kan jo de dra med seg smitten videre. Og hvis smitresporing starter sent, så kan jo smitten spres raskt fordi de som burde vært i karantene, ikke er det. 

Men jeg tror også en del ikke tester seg fordi de ikke har symptomer. Nå er det jo flere uten symptomer, eller veldig vage symptomer.

Send ut hurtigtaster til alle. Da ville problemet vært løst raskere.

Det er ikke snakk om å ikke gidde, men at teststasjonen er stengt. Hvor skal man teste seg da? 

• Liker 2
Skrevet
Frøyamor skrev (5 minutter siden):

Her har test stasjonen vært åpen hver dag, hele jula, 08:00-15:00, untatt søndager og nyttårsaften.  

Men det er ikke slik overalt. Ikke alle bor i storbyer.  

• Liker 4
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (24 minutter siden):

Det er ikke snakk om å ikke gidde, men at teststasjonen er stengt. Hvor skal man teste seg da? 

Er det ikke noen som reiser rundt og tester da? Hvis ikke så skal man jo uansett holde seg hjemme hvis man har symptomer.

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (34 minutter siden):

Bor ikke i storby. Knappe 50K innbyggere pr dags dato. 

• Liker 2
Skrevet
Tutte skrev (38 minutter siden):

Hvis dette er sant, så høres det jo ikke ut som det bare var manglende testing som var problemet akkurat.

Bare å sette i gang med beskyldningene mot hverandre nå😊

Beskyldninger? 

• Liker 2
Skrevet
Frøyamor skrev (2 minutter siden):

Beskyldninger? 

Ja, det var ikke direkte rettet mot deg. Bare generelt.

Skrevet
Tutte skrev (1 minutt siden):

Ja, det var ikke direkte rettet mot deg. Bare generelt.

Ok, trodde du mente direkte meg. 

Forøvrig har mannen sendt «beklager» melding til alle som mulig kan ha blitt smittet også. Jeg skal sjekke meg i morgen tidlig. 

• Liker 4
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (43 minutter siden):

Beklager, 65K pr 2020 i følge google. 

• Liker 1
Skrevet

Så det de egentlig klager på er at folk har færre symptomer 😄 «Vi ventet masse syke folk, det ble det ikke men vi stenger ned likevel». Hvis all testingen ble tatt i slutten av juleferien så har det kanskje «hopet seg opp» og blir mange positive tester på en gang. Endel falsk positive også tenker jeg, og noen med rester fra feks. Tidligere infeksjon.

• Liker 5
Skrevet

mima skrev (5 minutter siden):

Så det de egentlig klager på er at folk har færre symptomer 😄 «Vi ventet masse syke folk, det ble det ikke men vi stenger ned likevel». Hvis all testingen ble tatt i slutten av juleferien så har det kanskje «hopet seg opp» og blir mange positive tester på en gang. Endel falsk positive også tenker jeg, og noen med rester fra feks. Tidligere infeksjon.

Vi har hatt null smitte i min kommunene  i flere måneder.. etter jula har vi 25+ stk. Det kan vi ikke skylde på opphopning. 

• Liker 2
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (6 timer siden):

Hvor i landet er det teststasjonene har vært stengt? Jeg bor ikke i en særlig stor by, og her har det vært testing hele julen, og samme trykk på smittesporing. Jeg syns det er merkelig at man ikke har samme mulighet for testing og smittesporing i hele landet! Dårlig rett og slett! 
Vi testet oss 2.juledag (nærkontakter), og fikk svar like kjapt som ellers. 

Er det noe de må satse høyt på fremover, så er det testkapasitet og smittesporing! Eneste som funker. Men da må folk også være flinke til å teste seg. 

• Liker 1
  • Opprett ny...