Gå til innhold

Om å kjøpe sengetøy

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har tenkt  å kjøpe sengetøy som passer sammen til dobbeltsenga, og i gode kvaliteter. Hva velger vi? Bør vi gå for mønster, tenke helheten i rommet, osv? Hvilke stoffer er gode å sove i. Vi har noen veldig slitte på fra studietida, og ingen matcher. Vi kan godt legge i penger.

Takk!

Anonymkode: e3fbb...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har fra tidligere sengetøy i bomullsateng fra Høie, som jeg er veldig fornøyd med. Vi har nå fått bomullsateng fra Princess i julegave, den foreløpig virker å være litt dårligere kvalitet, stivere og mindre behagelig. Selv om pris på de er samme. Så av de to ville anbefalt Høie.

Angående mønster, jeg tenker slik at ensfarget sengetøy er enklest å matche med resten av rommet. Men det er selvsagt smakssak. Jeg er også veldig glad i bomullsateng, men det er selvsagt også smak og behag. 

Anonymkode: 16970...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har både mønster og ensfarget. Kjøp det du liker! 

Vi har mest sateng, men noe egyptisk bomull(dyrt). 

Anonymkode: 13b4f...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har holdt meg til Yves Delorme, tettvevd bomull, i mange år nå. Fantastisk kvalitet og holdbarhet. Vasker og tromler en gang i uka, uten at det synes på de to settene jeg nå har hatt i fem år. Er også veldig klassiske og nøytrale, samtidig som de er veldig elegante. 

Anonymkode: 93d13...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du prioritere det visuelle eller hvordan det føles?

Vil du prioritere det visuelle så kommer det an på hvordan rommet ellers ser ut, men ensfarget i duse farger er aldri feil. Mange mønstret er fine, men det er litt avhengig av personlig smak.

Merket som heter Myyk er det deiligste og mykeste. Egyptisk bomull er også deilig. Personlig liker jeg ikke sateng, men mange liker det godt.

Anonymkode: 6873d...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp skiftet ut alt sengetøyet hjemme med sengetøy fra Abate. Egyptisk bomull som er helt nydelig å sove i!
Jeg trodde det ville være litt kaldt, da det er blankt i stoffet, men det er tvert i mot. 
Anbefales virkelig, men det er jo ganske dyrt, da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg elsker egyptisk bomull sengesett og har kun det.  Er på tilbud på Prinsess nå og da. Lakenet er et høyt kvalitets-bomullslaken fra Høye. 

Jeg har kun ensfarget, liker best det :) 

Anonymkode: cfa6d...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker godt flanell på vinterstid, det kjennes lunt og mykt ut. 

Anonymkode: 70519...d55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

tenke helheten i rommet

Tror du må lete veldig lenge før du finner en mann som bryr seg om det. Og ettersom mannen din sannsynligvis ikke bryr seg, og det egentlig ikke hører ut som om du heller bryr deg, kan dere trygt legge vekk den idéen. Det er jo bare dere to som ser soverommet uansett. 
Kjøp sengesett som passer de behovene dere har mtp. mykhet og varme/svalhet. 

Anonymkode: a6fa1...b48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glatt sengetøy-sateng eller egyptisk bomull. 

Varmt sengetøy- flanell

Glatt, men ruglete- krepp

Vanlig bomull funker også greit, men hvis du har sensitiv/tørr hud kan det føles litt grovt mot kroppen. 

Kid har et veldig stort utvalg av sengetøy, greie priser og god kvalitet. Sparkjøp ville jeg holdt meg unna, det er rimelig, men går fortere i stykker og blir blassere i fargene. 

Anonymkode: 9d858...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skal du prioritere det visuelle eller hvordan det føles?

Vil du prioritere det visuelle så kommer det an på hvordan rommet ellers ser ut, men ensfarget i duse farger er aldri feil. Mange mønstret er fine, men det er litt avhengig av personlig smak.

Merket som heter Myyk er det deiligste og mykeste. Egyptisk bomull er også deilig. Personlig liker jeg ikke sateng, men mange liker det godt.

Anonymkode: 6873d...c0b

Men er ikke egyptisk bomull oftest satengvevd? Jeg skal ikke si det ikke finnes annet, men jeg trodde det var slik de ekstra lange, myke fibrene kom best til sin rett. Og jeg fant ikke noe annet i farta når jeg gjorde et kjapt google-søk, all egyptisk bomull jeg fant så ut til å være sateng. 

Jeg har et sengesett i satengvevd egyptisk bomull selv, og selv mitt som er av relativt billig merke er nydelig å sove i. Dyrere og bedre kvaliteter må være helt fantastiske. :) 

Anonymkode: b1acb...c52

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale lin. Det blir bare bedre og bedre etter hvert vask. Det er svalt på sommeren, og lunt på vinteren.  De har på Kid, men de kostet ca 1500 pr sett, så lurt å vente til de har 50% på sengetøy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kun sengesett i egyptisk bomull fra Abate. To sett - et mørkt og et lyst ensfarget. Og da har jeg dynetrekk, putevar og laken i samme. Uten tvil det beste sengetøyet jeg har hatt!!! Det er dyrt, men absolutt verdt det!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli

Hadde kjøpt egyptisk bomull i god kvalitet. Holdt meg til ensfarget (jeg liker det best slik) og tenkt helhet absolutt.

Synes det ødelegger hele soverommet om sengetøyet ikke er fint. En fin seng gjør hele soverommet innbydende. Som på hotell.

(Tok bare et bilde fra nettet som eksempel, har ikke prøvd akkurat denne typen sengesett. Bilde hentet fra https://www.google.com/search?q=egyptisk+bomull+sengetøy&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=ismvn&sxsrf=ALeKk01nAZYA4K2kKAy09LLyPmQJwMucjA:1609791014997&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiT2fHsioPuAhVpw4sKHaWpCPsQ_AUoAXoECAEQAQ&biw=360&bih=617&dpr=3#imgrc=TuqzD4tfJhBRqM)

st_george_vintage_indigo_og_byron_plum_kitten.jpg

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker

Ta bildet av soverommet, og gå til en bedrift, så hjelper de deg! Man trenger ikke mange sengetøy, legg heller pengene i 2-3 gode sett som du virkelig liker og kan rotere på! Det er utrolig mye å velge på, og kvalitetene varierer fra bedrift til bedrift, men også innad i bedrift! Jobber selv på kid, hvor sateng med vevet mønster feks kan oppleves stivere enn de uten. Det beste er å kjenne på utstillingene, da kjenner du virkelig forskjellen, men husk at de fleste blir bedre ved vask. Prisen har også mye å si, de rimligste vil ha kortere tråder, og mindre materiale - så pris, kvalitet og levetid vil være der etter. Har selv sengetøy som er 10 år+, men det meste blir kastet for å få mer plass, stilen endres osv. 

Egyptisk er absolutt det mykeste, men her også er det individuelle forskjeller. Noen vil feks. være så tettpakket at du må vaske det noen ganger før det klarer å puste ordentlig. Men absolutt det nærmeste du kommer luksushotell! De fleste hoteller bruker faktisk vanlig sateng nå.

Hør også med de ansatte! Treffer du på noen som har prøvd det meste og jobbet med det en stund har de masse kunnskap, i tillegg har vi mer trening enn du skulle trodd! 😊 

Anonymkode: 1ed92...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...