Gå til innhold

Regjeringen burde ha gjort noe med importsmitte for lenge siden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange eksperter og politikere har villet ha obligatorisk testing ved grensen i lang tid. Det er utrolig dårlig at regjeringen ikke har gjort noe med det før. Man så i februar/mars at importsmitte må man ta alvorlig. Det er også en av grunnene til at smittetallene gikk opp i høst. Har de ikke lært noe? Nå dukker det stadig opp nye tilfeller av den mer smittsomme britiske varianten. Hvordan vil smittesituasjonen bli i Norge fremover hvis den vil dominere? Norge kunne vært i en langt bedre situasjon hvis regjeringen hadde gjort en bedre jobb.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne vært, men det er vi altså ikke. Det er ikke regjeringens skyld. Folk klager og syter og sutrer over alt regjeringen gjør og ikke gjør. Selvfølgelig er den «nye» varianten også her som i alle andre land. Og nå sutrer folk også over at de må stå i kø så lenge for testing når de kommer fra utlandet. Ikke lett å gjøre alle til lags. 

Skrevet

Tydeligvis NHO som bestemmer der. 

• Liker 3
Skrevet
Muskath skrev (5 minutter siden):

Kunne vært, men det er vi altså ikke. Det er ikke regjeringens skyld. Folk klager og syter og sutrer over alt regjeringen gjør og ikke gjør. Selvfølgelig er den «nye» varianten også her som i alle andre land. Og nå sutrer folk også over at de må stå i kø så lenge for testing når de kommer fra utlandet. Ikke lett å gjøre alle til lags. 

Mener du at regjeringen har gjort en super jobb og at man ikke kunne forutse at smitten ville øke betraktelig når man ikke har hatt obligatorisk testing ved grensen i en pandemi?

• Liker 2
Skrevet

Ja de har gjort en super jobb ved å ballansere tiltakene. Vi har mer eller mindre minst smitte i hele verden. 0 smitte er ikke ønskelig i forhold til å holde økonomien og landet i gang, så ja passe tiltak er det og blir det

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg mener at regjeringen har gjort en god jobb. Og uansett hva de har gjort eller ikke gjort, så er hylekoret der. Det er mange hensyn å ta, og noen må nødvendigvis bli misfornøyd. Hadde de innført denne nye  testingen før, kan jeg garantere deg at noe annet hadde vært galt.

Endret av Muskath
  • Liker 2
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Ja de har gjort en super jobb ved å ballansere tiltakene. Vi har mer eller mindre minst smitte i hele verden. 0 smitte er ikke ønskelig i forhold til å holde økonomien og landet i gang, så ja passe tiltak er det og blir det

De har gjort bedre jobb enn mange andre land. Men de kunne ha gjort det enda bedre er min mening.

Skrevet
NorthernLight skrev (Akkurat nå):

De har gjort bedre jobb enn mange andre land. Men de kunne ha gjort det enda bedre er min mening.

Heldigvis har de brukt middelveien synes jeg, du mener tydeligvis det ikke er nok og greit er det. Vi skal leve også og ungdommen og barna trenger litt stimulering. Er enklere for oss voksne

• Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Hvilke land har gjort det bedre?

Skrevet
Muskath skrev (13 minutter siden):

Er det ikke regjeringen sin skyld at de har gitt avsindig mange grupper karantenefritak etc, og at de ikke har ønsket testing på grensene? Virkelig ikke?

Jeg synes det er helt SYKT at de kan gi folk bøter for at mer enn 5 mennesker samles i private sammenkomster, mens grensependlere, utenlandsk arbeidskraft, såkalt «kritisk personell», studenter, og en hel haug andre fritt får krekse frem og tilbake over grensene, med kun noen tillitsbaserte og meniningsløse karanteneregler, ala «ikke dra i butikken. Med mindre det er nødvendig.»

Og så later de som de er sååå overrasket over at smitten økte over jul, etter at de brukte hele høsten på å hause opp hvor viktig jul og store familiefester i julen er. Men siden de faktisk ikke er tilbakestående så må jo de, som alle andre, ha visst at når de åpnet grensene i sommer ville det bli mer smitte, og når de åpnet for lettelser i julen (med «anbefalinger» om å ikke følge lettelsene) ville det bli mer smitte. Jeg regner med at nøyaktig det samme skjer til påske og så til sommeren, og at regjeringen blir like tatt på senga da også.

• Liker 4
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (5 minutter siden):

Heldigvis har de brukt middelveien synes jeg, du mener tydeligvis det ikke er nok og greit er det. Vi skal leve også og ungdommen og barna trenger litt stimulering. Er enklere for oss voksne

Jeg synes de burde stenge grensene for alt annet enn varetransport (pålagt selvfinansiert isolat, ikke noe tullete karantene, i 10 dager ved grensepassering av alle andre grunner) , få ned smitten med en hard to ukers nedstengning og så latt folk leve tilnærmet normalt innad i landet. 

• Liker 2
Skrevet

De later da virkelig ikke som de er overrasket. Det er en vanskelig balansegang dette, det forstår de fleste.

• Liker 1
Skrevet
velociraptor skrev (3 minutter siden):

Er det ikke regjeringen sin skyld at de har gitt avsindig mange grupper karantenefritak etc, og at de ikke har ønsket testing på grensene? Virkelig ikke?

Jeg synes det er helt SYKT at de kan gi folk bøter for at mer enn 5 mennesker samles i private sammenkomster, mens grensependlere, utenlandsk arbeidskraft, såkalt «kritisk personell», studenter, og en hel haug andre fritt får krekse frem og tilbake over grensene, med kun noen tillitsbaserte og meniningsløse karanteneregler, ala «ikke dra i butikken. Med mindre det er nødvendig.»

Og så later de som de er sååå overrasket over at smitten økte over jul, etter at de brukte hele høsten på å hause opp hvor viktig jul og store familiefester i julen er. Men siden de faktisk ikke er tilbakestående så må jo de, som alle andre, ha visst at når de åpnet grensene i sommer ville det bli mer smitte, og når de åpnet for lettelser i julen (med «anbefalinger» om å ikke følge lettelsene) ville det bli mer smitte. Jeg regner med at nøyaktig det samme skjer til påske og så til sommeren, og at regjeringen blir like tatt på senga da også.

Dette er jo ikke helt riktig, det har vært krav til testing og karantene i lengre tid nå. Ja enig i at obligatorisk testing burde vært innført tidligere men de gjør så godt de kan for å både begrense smitte og holde økonomien i gang. Vi har vel lyst til å ha en jobb å gå til? 
Vi er nesten best i verden på å holde smitten lav og enda klager og syter folk hva er meningen med det?

Skrevet
3 minutter siden, velociraptor said:

Jeg synes de burde stenge grensene for alt annet enn varetransport (pålagt selvfinansiert isolat, ikke noe tullete karantene, i 10 dager ved grensepassering av alle andre grunner) , få ned smitten med en hard to ukers nedstengning og så latt folk leve tilnærmet normalt innad i landet. 

Det hadde vært flott om det var så enkelt, men tviler på at vi ikke ville få økt smitte etterpå. Måtte ha strenge regler for innreise da. Og stenge grensene alle steder fysisk.

• Liker 1
Skrevet
Muskath skrev (1 time siden):

Det hadde vært flott om det var så enkelt, men tviler på at vi ikke ville få økt smitte etterpå. Måtte ha strenge regler for innreise da. Og stenge grensene alle steder fysisk.

Ja det var jo nettopp det jeg skrev de burde ha - veldig strenge regler for innreise, uten masse unntak for alle mulige grupper. Det har de jo ikke i det hele tatt per nå.

Enmanelskeråhate skrev (1 time siden):

Dette er jo ikke helt riktig, det har vært krav til testing og karantene i lengre tid nå. Ja enig i at obligatorisk testing burde vært innført tidligere men de gjør så godt de kan for å både begrense smitte og holde økonomien i gang. Vi har vel lyst til å ha en jobb å gå til? 
Vi er nesten best i verden på å holde smitten lav og enda klager og syter folk hva er meningen med det?

Karantene ja. Ikke isolat. Så man kan fortsatt gå på butikken etc, om man selv anser det som nødvendig. 

Og ja, man vil ha en jobb å gå til. Det anser jeg som mye viktigere enn at folk får reise på besøk til familie på kryss og tvers av grensene, man må klare et år eller to uten familien om man har bosatt seg i et annet land. Jeg studerte da tre år i utlandet uten å se familien annet enn på skype, overlevde utrolig nok likevel. Derfor synes jeg det er viktigere at treningssentrene åpner så alle som har det som arbeidsplass har en jobb å gå tilbake til, at restauranter får holde åpent, at kulturlivet åpner litt mer. Sånn at arbeidsplassene i Norge består, og man ikke bare prioriterer utenlandsk arbeidskraft til vindturbiner og rike utbyggere som putter alt i egen lomme.

• Opprett ny...