AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 Hei Jeg var en periode i en vanskelig situasjon og fikk hjelp av min mor å kjøpe et lite leilighet. Jeg står som eier og på lånet 50% og hun 50% andel på leie og lånet. Men jeg betaler alt,hun betaler ikke en eneste krone, hun bare hjelper meg å stå som medlåntakwr, ellerellers hadde jeg ikke fått lån. Nå er det en del år siden. Jeg har fått barn og tenker på arv og slikt. Barna skal arve etter meg om jeg dør, alt jeg har. (Far ikke med i bildet). Men, min mor står jo som 50% eier hun og. Jeg vil selvfølgelig ikke at noe skal skje henne. Men om det skjer, så vil jeg ikke dele huset mitt med mine 2 andre brødre for eks som ikke har bidratt noe her. Men som jeg har hørt, er at når en av foreldrene dør, uten testamente, så deles arven i like deler til barna. Så hennes halvpart av boligen ( la si 1,2mill) skal deles mellom oss 3. Det har jeg ikke noe lyst til. Hva skal gjøres for at jeg får alt, om noe skjer med henne? Hun er med på alt, for hun mener og vet at alt er mitt. Alt unntatt å føre over huset på meg. For jeg har mistet jobben for noen mnd siden og banken godtar ikke å overføre huset til meg alene. Anonymkode: df0ec...fb6
mmd Skrevet 3. januar 2021 #2 Skrevet 3. januar 2021 (endret) Hun kan jo gi deg sin halvdel, som gave. Så fremt det er nedbetalt. Endret 3. januar 2021 av mmd 1
sirenas Skrevet 3. januar 2021 #3 Skrevet 3. januar 2021 (endret) Hun kan være medlånetager uten å ha eierandel i huset. Ordnes med ett par elektroniske signaturer i banken. Jeg forstår ikke hvorfor hun har en eierandel, hvis hun bare skulle hjelpe i forbindelse med kjøpet? Endret 3. januar 2021 av sirenas 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 Hun kan fremdeles stå som medlånetaker selv om hun overføreer sin andel av boligen til deg. Anonymkode: e2bb1...759 2
Enmanelskeråhate Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 Hva mener du? Gikk hun inn med kapital eller ikke? Medlånetager 50% men gikk ikke inn med noe kapital? 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #6 Skrevet 4. januar 2021 Selvfølgelig skal brødene dine ha sin del av leiligheten om din mor dør. Selvom de ikke har bidratt, så bør du dele med dem også. Alt annet er feil, vil jeg si. Anonymkode: e56e7...0b7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #7 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selvfølgelig skal brødene dine ha sin del av leiligheten om din mor dør. Selvom de ikke har bidratt, så bør du dele med dem også. Alt annet er feil, vil jeg si. Anonymkode: e56e7...0b7 Har du lest i det hele tatt? Hun er medlåntaker slik at jeg får lån. For alene hadde jeg ikke fått det. Hun har ikke gått inn med EK eller betalt en eneste krone siden vi fikk lån/huset. Og det var slik vi var enige om. Men vi glemte helt å diskutere dette med å overføre huset til meg osv. Den er ikke nedbetalt nei. Så hvis hun skal overføre hennes eierandel til meg, hvordan gjør vi det? Vi fikk startlån, så vet ikke hvordan dette fungerer. Kommunen? Anonymkode: df0ec...fb6 1
Sunshineyellow Skrevet 4. januar 2021 #8 Skrevet 4. januar 2021 Hør med banken hvorfan dere gjør det. Må du også prate med moren din om det. Fortell at om noe skulle skje henne, så kan ikke du beholde leiligheten fordi brødrene dine skal ha arven sin.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #9 Skrevet 4. januar 2021 Hvorfor har hun eierandel om hun bare er medlåntager? Det bør vel være mulig å overføre eierandel Anonymkode: 7dd04...ec8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #10 Skrevet 4. januar 2021 Sunshineyellow skrev (2 minutter siden): Hør med banken hvorfan dere gjør det. Må du også prate med moren din om det. Fortell at om noe skulle skje henne, så kan ikke du beholde leiligheten fordi brødrene dine skal ha arven sin. Vi er enige. Bare vet ikke hvordan vi gjør det. Banken? Det er kommunen vi har lån hos. De har nå overført lånet til lindorff som nå håndterer lånet. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor har hun eierandel om hun bare er medlåntager? Det bør vel være mulig å overføre eierandel Anonymkode: 7dd04...ec8 Det bare ble slik. Vi trodde det måtte være slik da vi skulle låne for å kjøpe. At medlåntaker også må ha sin eierandel. Anonymkode: df0ec...fb6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #11 Skrevet 4. januar 2021 Er det borettslag eller sameie/selveier. Dere kan kanskje bare sende melding til tinglysningen. https://www.kartverket.no/eiendom/overfore-eiendom Fornuftig at dere ordner opp i det nå. Ved arv så er det ikke sikkert at brødene dine lar deg overta hele leiligheten. Anonymkode: c87c5...2cb
Heatwave Skrevet 4. januar 2021 #12 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har du lest i det hele tatt? Hun er medlåntaker slik at jeg får lån. For alene hadde jeg ikke fått det. Hun har ikke gått inn med EK eller betalt en eneste krone siden vi fikk lån/huset. Og det var slik vi var enige om. Men vi glemte helt å diskutere dette med å overføre huset til meg osv. Den er ikke nedbetalt nei. Så hvis hun skal overføre hennes eierandel til meg, hvordan gjør vi det? Vi fikk startlån, så vet ikke hvordan dette fungerer. Kommunen? Anonymkode: df0ec...fb6 Men hvorfor har hun eierandel? Man må ikke ha eierandel for å være medlåntaker. 1
Gullik Skrevet 4. januar 2021 #13 Skrevet 4. januar 2021 Rent konkret, hva står det i lånedokumentene dere signerte da lånet ble tatt opp? Er det noen betingelser om at begge må stå som eiere? 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #14 Skrevet 4. januar 2021 Gullik skrev (42 minutter siden): Rent konkret, hva står det i lånedokumentene dere signerte da lånet ble tatt opp? Er det noen betingelser om at begge må stå som eiere? Det står at vi haer 50% andel hver. Det samme på lånet. Anonymkode: df0ec...fb6
Heatwave Skrevet 4. januar 2021 #15 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det står at vi haer 50% andel hver. Det samme på lånet. Anonymkode: df0ec...fb6 Da har dere gjort en tabbe, og du bør snakke med din mor om ny tinglysning. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå