Gulla Skrevet 11. august 2005 #1 Skrevet 11. august 2005 Hei! Jeg har en liten voff på snart 5 mnd! Hun er bortimot husren, rolig og snill på alle måter. Men så skal vi lære henne å være hjemme alene når vi er på jobb.. Har noen forslag til en effektiv måte å lære hunden at man kommer tilbake igjen? Hun følger oss overalt og piper med en gang vi forsvinner ut døra.. Noen sier til oss at litt piping bare er sunt, at man belønner hunden når den slutter å pipe, mens andre sier at det ikke er riktig at hunden piper i det hele tatt for da har man allerede vært for lenge borte... Tar imot meninger og erfaringer med takk! Koz Gulla
Hannemor Skrevet 11. august 2005 #2 Skrevet 11. august 2005 Synes dere har ventet veldig lenge med å trene henne opp til å være alene... Du kan søke på temaet under kjæledyr, det har vært oppe mange ganger. Prøv også www.canis.no eller www.dyrenett.no LYKKE TIL!
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2005 #3 Skrevet 12. august 2005 Burtrening kan hjelpe... Men i utgangspunktet vil jeg nok holde meg til den delen som mener at når hunden piper har den vært lenge nok alene. Dersom dere gjør dette på feil måte, kan dere ende opp med en psykotisk livredd hund som haaaater å være alene, og da har dere virkelig et problem for hånden! Svært mange sverger til bur, fordi hunden da slipper å være alene på et stort område. Dere kan også med store fordeler begynne valpen å lære seg å ikke følge dere overalt i huset, at den skal ligge på plassen sin når dere går på kjøkkene/do/gangen o.s.v. Den har godt av å lære seg litt selvstendighet.
Ulrikke Skrevet 12. august 2005 #4 Skrevet 12. august 2005 Hvis hunden aldri har vært alene hjemme før, så må dere nok begynne pent, ja... Men jeg kom til å tenke på en ting: hvor er hunden om natta? For da er den jo "alene" på en måte?!? Vi hadde også en hund som fulgte etter oss hvor vi enn gikk og sto. Etter tips fra folk, begynte vi med bånd inne. Altså, vi bant hunden i bånd inne (til sofabeinet), og gikk ikke bort til henne hvis hun pep, trakk i båndet osv - hun fikk ikke oppmerksomhet før hun var rolig. Det tok en stund før det gikk HELT inn, men det nytter, altså... Generelt fikk hun mest oppmerksomhet når hun var rolig. Ellers er hunden vår i bur når hun er alene. Vendte henne til det fra vi fikk henne. Hun synes jo sikkert ikke det er direkte gøy å være alene hjemme, men når hun skjønner at vi er på vei ut, så rusler hun i buret uten å bli bedt om det. Hvis dere ikke vil bruke bur, så ville jeg valgt et rom som hunden er på - sånn at den ikke føler at den på passe på hele huset. Og i en "øvelsesperiode" må dere ALDRI "komme hjem" mens hunden piper, bjeffer og er urolig. Da tror den det er derfor dere kommer hjem!
Gulla Skrevet 12. august 2005 Forfatter #5 Skrevet 12. august 2005 Tusen takk for fine svar! Hunden vår ligger i bur på soverommet vårt om natten, og roer seg alltid veldig fint i buret. Men det er vel altfor lenge å stenge henne inne i buret en hel dag mens man er på jobb e.l.? Lurer på å sperre av gangen fra stua med et sånn trappestengsel slik at hun har mat og "kosekrok" avgrenset til gangen mens vi er borte, men frykter hun vil tygge seg ut. Jeg tror ikke man kan unngå litt piping, de vil vel alltid pipe litt for å teste grenser og syte seg til oppmerksomhet og godbiter. Og om vi binder henne inne for å lære henne av med å følge etter oss overalt blir det nok litt piping tenker jeg. Vanskelig å vite hvor grensa går likssom. Men det var et godt tips å starte treninga inne, blir ikke så brå overgang. Vi får bare prøve oss frem. Andre klarer det jo!
Gjest Violetta Skrevet 12. august 2005 #6 Skrevet 12. august 2005 Jeg har strevd mye med hjemme alene-trening med min hund. I flere mnder ante jeg ikke hvordan det så ut når jeg kom hjem. Han bjeffet mye, jeg fikk klager fra husvert. Prøvde alt mellom himmel og jord. Bur, et annet rom, å ha på radio, medisiner, DAP, hundeeksperter og jeg vet ikke hva. I en periode ga jeg helt opp, det var like før jeg ble kastet ut, for han bjeffet så mye. Så da hadde jeg han på dagparkering på kennel i et par måneder. Vet ikke hvor mye penger alt har kostet meg, men det er ikke lite. Så bestemte jeg meg for å prøve igjen. Han hadde da ikke vært alene hjemme på flere måneder, og var nesten et år gammel. Og problemet var løst! Nå går det helt greit! Han er helt rolig når jeg er borte, ødelegger ingen ting. Jeg tror det er det at han har blitt voksen. Kan ikke se noen ting annet som er forandret i forhold til tidligere. Ingen av de andre tingene jeg prøvde hadde noen effekt.
Gjest kjæledyrmor Skrevet 13. august 2005 #7 Skrevet 13. august 2005 Hei! Jeg har en liten voff på snart 5 mnd! Hun er bortimot husren, rolig og snill på alle måter. Men så skal vi lære henne å være hjemme alene når vi er på jobb.. Har noen forslag til en effektiv måte å lære hunden at man kommer tilbake igjen? Hun følger oss overalt og piper med en gang vi forsvinner ut døra.. Noen sier til oss at litt piping bare er sunt, at man belønner hunden når den slutter å pipe, mens andre sier at det ikke er riktig at hunden piper i det hele tatt for da har man allerede vært for lenge borte... Tar imot meninger og erfaringer med takk! Koz Gulla ← Du begynner kansje litt sent,men du må trene ofte nå. begynn med å vise plassen den skal være da du er ute. Passe huset sier du. Gå ut ti min, kom tilbake og skryt av den. Slik øker du tidene fremover. Vi begynte tidlig med disse timinturene våre. Har ikke sansen for at hund skal være i bur en hel arb.dag. Den fikk to rom å "spasere" rundt i. Etterhvert økte vi turene våre til en time, så halvannen osv. Nå er den over året og er alene hele dagen. Starter dagen med å "slite" den ut. tar en halvtimestur med den på morgenen. Da løper den tullball i skogen. da er den fornøyd, vert på do, er sliten og legger seg på teppet da den kommer hjem. samme turen da vi kommer hjem.
Hannemor Skrevet 14. august 2005 #8 Skrevet 14. august 2005 Husk at ikke alle hunder fungerer så lenge i bur. Min gjør ikke det så han har stue, gang og kjøkken til rådighet.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #9 Skrevet 15. august 2005 Hei, som flere skriver her så er du nok kanskje litt sent ute. Men uansett så er det aldri for sent å lære en hund noe sies det. Vi startet faktisk allerede dagen etter vi hadde fått valpen vår, bare stengte igjen sånn at hunden hadde et rom, med teppet, vannskål, leke og det den trengte. Var borte i 2 minutter første dagen, 10 minutter andre dagen, og øket på gradvis. Heldigvis gikk samboeren sykmeldt første perioden - sånn at det gikk veldig greit. Når hunden var rundt 5 mnd begynte han å jobbe 50% og siden ble det heller ikke noe problem med hele dagene. Det sies jo at de heller ikke har begrep om tiden som går utover 3-4 timer så. Det viktigste er faktisk å IKKE ta kontakt mens den piper og gråter. Det er hardt og vondt ja, men dersom du går inn i et rolig øyeblikk så oppnår du det du vil etter bare noen få ganger. :-) Jeg sliter fremdeles med å ha med meg hunden ut på steder, f.eks en kafe nå i sommeren, for så å la hunden være ved bordet mens jeg henter meg kaffe eller noe. Han ser meg hele tida, men blir helt desperat i øya, bjeffer og piper. Men siste 2-3 gangene har det gått bedre, har passet på at go'biten og jeg ikke kommer tilbake før han ligger pent slik jeg ba han om og tier stille.
Gulla Skrevet 15. august 2005 Forfatter #10 Skrevet 15. august 2005 Tusen takk igjen for fine svar! Skulle så absolutt ha begynt alene-treninga tidligere, men vi har prioritert å gjøre henne trygg på oss og omgivelsene for vi tenkte at da går treningen så mye lettere senere. Vet ikke om det var det lureste vi kunne gjort, for hun fotfølger oss jo her hjemme nå, selv om hun er aldri så trygg.. Men så er det slik at når vi besøker hjemplassen til min samboer med mye fri skog og løpeplass så er hunden alene hele tida. Vi slipper henne ut og hun springer rundt i tunet, skogen og til naboene hele dagen, før hun til slutt kommer inn for mat og soving. Der virker hun så selvstendig, men med en gang vi kommer hjem til den lille leiligheta vår klarer hun ikke å være alene et sekund... Men nå har jeg jo fått mange fine tips, og vi vil nok starte med å tilegne henne en plass hun skal være alene på og venne henne av med å fotfølge oss først, for så å trene alenetrening etterpå. De er jo så skjønne disse gulla våre, men man får vel dobbelt igjen ved å ikke dulle så altfor mye med de. Koz Gulla
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #11 Skrevet 15. august 2005 Husk båndtvangen når du slipper hunden løs, da.. Valp eller ikke... Er det NOEN som føler seg truet av hunden (selv om det er valp, ja), så kan de ringe til politiet og få dem til å hente den. Valpen er også heeelt på egenhånd dersom den treffer noen skumle store hunder som IKKE er så veldig flinke med valper. Det kunne rett og slett ALDRI falle meg inn å slippe en liten valp på egenhånd! Ikke bare pga farene den kan komme ut for, men fordi man skal mosjonere valper svært forsiktig med tanke på HD og AA.
Gulla Skrevet 15. august 2005 Forfatter #12 Skrevet 15. august 2005 Takk for svar. Da må jeg utdype litt nærmere og presisere at hunden ikke løper fritt over alle jorder og rundt alle mulige boliger og mennesker. Hun løper fritt på tunet vårt samt hos naboen som ligger plen i plen i enden av en blindvei. I løpet av dagen får hun to måltider inne hos oss hvor hun slapper litt av før hun vil ut å leke litt igjen. Naboen elsker dyr og ønsker hunden vår velkommen når som helst. Friområdene rundt er større enn den lille plenen vi har her utenfor leiligheten vår, så friheten til hunden vår er mye større når vi besøker min samboers hjemplass. De eneste menneskene hun er i nærheten av er med andre ord oss og naboen. Vi følger med henne og vet hvor hun er til enhver tid, men poenget her er at hun er mere selvstendig og trives litt alene når vi er der i forhold til hjemme i leiligheten vår hvor hun hele tiden har kontroll på oss og hvor vi er. Så det jeg mente å si var at det virker som en lettere jobb å trene henne til å bli selvstendig og trygg alene der hvor hun har større friarealer enn det er å trene henne her i leiligheten vår, for her vil hun ikke være alene et sekund. Er fullt klar over båndtvang og det håndhever vi til enhver tid. Jeg vet at mange er allergiske eller redde for hunder, selv om det er en aldri så søt hund, så jeg holder min hund alltid i bånd og godt unna alle forbispaserende. Men takk for svar og engasjement! Koz
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #13 Skrevet 15. august 2005 For det første syns jeg mat to ganger om dagen er for lite for en 5 mnd gammel valp. For det andre forstår jeg ikke hvorfor dere absolutt vil hun skal være selvstendig ute? For det tredje skjønner ikke jeg at en 5 mnd gammel valp har så veldig godt av å være så aktiv som det det virker som om valpen din er. Hvilken rase er det? Jeg høres nok kritisk ut, og du skal vite at det ligger erfaring bak. Hvis min kritikk kan få deg til å kanskje unngå EN av de feilene jeg gjorde da jeg var fersk hundeeier, så er jeg fornøyd. Du vil vel gi valpen din de aller beste vilkår?
Gulla Skrevet 15. august 2005 Forfatter #14 Skrevet 15. august 2005 Det ble endel kritikk her ja, du er mere opphengt i å kritisere det du tror er feil ut ifra det lille jeg har skrevet enn å gi meg oppmuntrende tips om det som faktisk er saken og spørsmålet mitt her. Ganske demotiverende og jeg mister lysten til å spørre om hjelp her. Det at hunden min får mat og hvor mange ganger om dagen den får mat angår ikke saken her og heller ikke deg. Dessuten får hun mat tre ganger om dagen om det gjør deg tryggere. Saken er heller ikke at hun skal være selvstendig ute, saken er at vi vil hun skal være selvstendig inne. Hadde du lest de andre innleggene her hadde du skjønt det. Valpen min sover 15-20 timer i døgnet, desverre har jeg ikke listet opp alle dagens minutter i min valps liv i forrige innlegg, hadde jeg gjort det hadde du nok blitt enda mer beroliget ved å få vite dette. Jeg vil alltid det beste for valpen min, og jeg gjør da også mitt beste for at hunden skal bli det beste hun kan bli, og at hun skal få det beste livet hun kan få. Jeg misliker at du antyder at jeg vil noe annet. Det er ytringsfrihet her i landet så alle kan si det de vil, men jeg kommer ikke til å svare på flere slike negative, kritiske innlegg som ikke omhandler saken eller trådstarten.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #15 Skrevet 16. august 2005 I løpet av dagen får hun to måltider inne hos oss hvor hun slapper litt av før hun vil ut å leke litt igjen. Naboen elsker dyr og ønsker hunden vår velkommen når som helst. ← Dessuten får hun mat tre ganger om dagen om det gjør deg tryggere.← Du skulle kanskje bestemme deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå