Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har en jente på 4 mnd som jeg er litt bekymra for. Fra ca 4 uker gammelt var hun veldig god på blikkontakt, og «snakka» masse med oss. Da hun nærmet seg rundt 3 mnd gikk hun fra å «snakke» med oss til å lage masse bobler, presselyder og grynta. Sakte, men sikkert forsvant dette også og nå bare skriker hun, skriket kommer fra bakerst i ganen/halsen, det er liksom ikke ordentlig skrik. Men hun skriker sjeldent til oss, «snakker» ikke med oss lenger, det krever en del arbeid å få henne til å smile, når jeg lager høye lyder eller roper etter henne så snur hun seg ikke hver gang, sjeldent. Hun er derimot veldig interessert i leker og alt annet rundt seg. Er også en ordentlig sovebaby. Sover mye og lenge og trenger ik hjelp med å sovne inn.

hun gir meg blikkontakt med på stellebordet og når hun ligger flatt på ryggen, ikke på magen(hun liker ik å ligge på magen da). Jeg får sjeldent kontakt i vippestolen. Hun elsker «lek», altså at jeg dytter rundt på henne og kiler henne. Da ler hun til og med. Men jeg kiler jo henne så hun har ikke akkurat noe valg😂

jeg blir gal her. Er det noen som har opplevd noe lignende? Hun sikler masse om dagen. Noen ganger virker det som om tunga hennes er i veien for «snakkinga». Jeg har ett barn fra før av og hun prata tidlig. Både helsesøster og bhg var veldig imponert med hu fordi hun var tidlig ute med språket. Så nr 2 gjør meg sef bekymra når jeg sammenligner henne med nr 1.

noen som har opplevd det samme og som kan dele en solskinnshistorie?

Anonymkode: b64ce...687

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sa de på 4 mnd kontroll? 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Det er så vanskelig å vite, for det kan hende jeg legger noe annet i beskrivelsen din enn det du gjør. Det beste er å ta det opp med helsestasjonen, som kan dette og som møter jenta deres. Hvis de har uttrykt bekymring der, er blir ikke resten av svaret mitt så relevant

Men her var det i hvert fall stor forskjell på barna. Eldste smilte sent og lo sent. De første lydene hun laget var blåselyder/prompelyder og grynting før hun gikk over på høye hyl. Det var aldri slik at vi var bekymret for det, men da lillesøster kom, syntes vi hun var utrolig tidlig ute med kontakt, smil og babling. Hadde barna kommet i motsatt rekkefølge, kan det hende jeg hadde lurt på om det var noe galt. 

Storesøster var tidlig ute med språk da ordene kom. Den yngste er ett år nå, har ingen ord enda og er mer forsiktig og reservert enn den eldste. Basert på de første månedene, og sammenlignet med søsteren, tenkte vi at hun kom til å være veldig glad i sosial kontakt og snakke veldig tidlig. 

Anonymkode: e401c...d18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...