Gå til innhold

Hva kan jeg forvente på min første arbeidsdag som saksbehandler i kommunen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal skje? Skal jeg rett i jobb eller er det generell introduksjon? Jeg kommer rett fra studiet, så jeg kan «ingenting». Skal jeg ta med matpakke? Hvordan bør jeg kle meg? Hva tror dere de forventer av meg? Tar jeg med veske, eller kan jeg ta mobilen i jakkelomma og komme «som jeg er»? 

Anonymkode: 49ffd...2e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommune som begynner på A?

Anonymkode: 71b6b...65c

AnonymBruker
Skrevet

Hva er du utdanna som? eller hva har du studert? Drømmejobben er saksbehandler i kommunen her:)

Anonymkode: 6145f...e6d

• Liker 1
Gjest Middelmådig
Skrevet

Ta med både veske og matpakke. Da blir du iallfall ikke utenfor om det ikke er kantine der.

du kan forvente at noen tar deg i mot og gir deg pc og setter deg inn i arbeidsoppgaver. Gir deg tilgang til systemer og Mail og slikt 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmekontor? 

Neida, ville tatt på noe casual, formelt. Feks pen bukse, enkel topp, cardigan. Pent, men ikke overpyntet. Ellers vær deg selv. Pleier du å ha veske? Ville tatt med veske med matboks, egen kopp og en flaske vann. En ipad, eller avtalebok. Tilfelle du må notere noe

Anonymkode: fb5d9...d3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det trengs litt mer detaljer enn at du er saksbehandler hvis du vil ha gode svar. Hva jobber du med? Skal du sitte på et kontor og behandle byggsøknader eller skal du møte kunder/brukere? Er det en arbeidsplass med mye tempo slik at du må rett ut i det, eller er det tid til rolig opplæring? Osv osv

Anonymkode: 5c8ee...a5d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vikar i «kommunen» og første dag på hver ny arbeidsplass begynner med introduksjon/omvisning til arbeidsplassen, hilse på alle (er kanskje ikke så mange å hilse på nå hvis det er hjemmekontor), få PC og innlogg, plukke diverse rekvisita, eventuell møte med sjef/ arbeidsgruppe, lunsj (ta med matpakke), begynne å lese på eventuelt materiale du har fått/ sette deg inn i arbeidsoppgaver osv. Var deg selv. Ikke kle deg i dress hvis du ikke kommer til å bruke dress hver dag for å si det sånn. 

Anonymkode: 18260...8e8

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det trengs litt mer detaljer enn at du er saksbehandler hvis du vil ha gode svar. Hva jobber du med? Skal du sitte på et kontor og behandle byggsøknader eller skal du møte kunder/brukere? Er det en arbeidsplass med mye tempo slik at du må rett ut i det, eller er det tid til rolig opplæring? Osv osv

Hallo....

Hun er nyutdannet og ansatt som saksbehandler.

Da må man sjeldent «rett ut i det».

Det som gjerne skjer første arbeidsdag er å hilse på kollegaer, få passord/ta bilder og visning i bygget samtidig med å si hei. 

Så får du gjerne beskjed om hvilke systemer du skal bruke, og eventuelt kurs i dette internt eller eksternt.

Ta med matpakke, drikkeflaske (de har kaffe/vann/kopper osv). Kle deg helt midt på treet greit. Ikke forretningsdrakt, ikke joggeklær. 

Avogtil kan man gå litt tidligere den dagen om leder har litt å gjøre. Det gir de beskjed om.

I lunchen er det greit å sette seg sammen med noen du har hilst på i din avdeling. 

Så tar du det derfra :)

De fleste bruker ett års tid på å bli varme i trøya, de fleste vet det.

Du kommer nokså garantert ikke til å få saksbehandlingsoppgaver første dag.

Stell deg sånn du vil se ut på IDkortet :P

Du kommer nok til å få en innføring i kommunens/statens verdier, etikk og kjøreregler samt signere taushetserklæring og litt div dokumenter. 

Endret av Fnuggolina
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva er du utdanna som? eller hva har du studert? Drømmejobben er saksbehandler i kommunen her:)

Spørs saksbehandler for hva?

Byggesaker og generelt planarbeid = kompetanse på plan og bygningsloven. Det kan være arkitekt, jurist osv.

Saksbwhandler skjenkesaker/utleie av kommunal grunn kan være litt av hvert.

Saksbehandling innen hver sektor ser gjerne etter ting rettet mot den sektoren.

Vann/avløp/renovasjon har mye ingeniører og miljøfag av div slag. 

Fylkeskommunen kan ønske seg biolog, folkehelsebakgrunn, lærerbakgrunn e.l. 

Endel samfunnsvitere generelt i saksbehandling/rådgiverstilinger. Og noe jurister. For eksempel. 

Så har man saksbehandling direkte opp mot politiske saker og til bystyrer/komiteer, da må man være god på utredning/fremstilling og vurdering - forstå politikk og forvaltning. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kommune som begynner på A?

Anonymkode: 71b6b...65c

Nei. Vi er nok mange som starter første dag i morgen 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Middelmådig skrev (31 minutter siden):

Ta med både veske og matpakke. Da blir du iallfall ikke utenfor om det ikke er kantine der.

du kan forvente at noen tar deg i mot og gir deg pc og setter deg inn i arbeidsoppgaver. Gir deg tilgang til systemer og Mail og slikt 🙂 

Støttes!

Anonymkode: 74f9d...0e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er jurist. Det er drømmejobben min også :) 

AnonymBruker
Skrevet
Middelmådig skrev (35 minutter siden):

Jeg kom på nå at jeg egentlig ikke har en passende veske. Bare små clutcher. Kan jeg gå med sekk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hjemmekontor? 

Neida, ville tatt på noe casual, formelt. Feks pen bukse, enkel topp, cardigan. Pent, men ikke overpyntet. Ellers vær deg selv. Pleier du å ha veske? Ville tatt med veske med matboks, egen kopp og en flaske vann. En ipad, eller avtalebok. Tilfelle du må notere noe

Anonymkode: fb5d9...d3b

Pleier ikke å ha veske. Jeg gikk med typ et nett med logo fra universitetet på frem til i sommer, og etter det har jeg bare hatt mobilen i lomma. Jeg kom på at jeg faktisk ikke eier en veske av normal størrelse. Hjelp!

Men da tar jeg i hvert fall med niste! Takk! Synes antrekk er så vanskelig, men jeg gikk med noe ala det du nevner på intervju, kanskje jeg skal gå for det igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til! Jeg begynner også i ny jobb som saksbehandler i morgen 😅 Jeg har litt erfaring fra før da. Kle deg casual, ta med matpakke og de kommer til å gi deg innloggings info og innføring av praktiske ting. Ellers kommer du nok ikke til å begynne å saksbehandle første dagen, kanskje ikke første uka heller siden registrering av it system går litt tregt..

Anonymkode: 843d4...19b

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (2 timer siden):

Hallo....

Hun er nyutdannet og ansatt som saksbehandler.

Da må man sjeldent «rett ut i det».

Det som gjerne skjer første arbeidsdag er å hilse på kollegaer, få passord/ta bilder og visning i bygget samtidig med å si hei. 

Så får du gjerne beskjed om hvilke systemer du skal bruke, og eventuelt kurs i dette internt eller eksternt.

Ta med matpakke, drikkeflaske (de har kaffe/vann/kopper osv). Kle deg helt midt på treet greit. Ikke forretningsdrakt, ikke joggeklær. 

Avogtil kan man gå litt tidligere den dagen om leder har litt å gjøre. Det gir de beskjed om.

I lunchen er det greit å sette seg sammen med noen du har hilst på i din avdeling. 

Så tar du det derfra :)

De fleste bruker ett års tid på å bli varme i trøya, de fleste vet det.

Du kommer nokså garantert ikke til å få saksbehandlingsoppgaver første dag.

Stell deg sånn du vil se ut på IDkortet :P

Du kommer nok til å få en innføring i kommunens/statens verdier, etikk og kjøreregler samt signere taushetserklæring og litt div dokumenter. 

Hallo.... til deg og

Har jobbet som saksbehandler i min bransje i 12 år i flere kommuner. Her må det regnes med å bli kastet rett ut i det ved f.eks være med på et brukermøte som møtereferent. Ja allerede første dag. Nyutdannet og nyansatt er ikke synonymt med ubrukelig. Ingen hindrer deg i å komme med dine råd, men vennligst ikke tro du kan snakke for alle arbeidsplasser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Type sitte på et kontor og behandle byggesøknader. Ingen brukermøter. Jeg aner ikke hvor mye tempo det er, jeg har ikke vært der før.

Jeg er så spent!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lykke til! Jeg begynner også i ny jobb som saksbehandler i morgen 😅 Jeg har litt erfaring fra før da. Kle deg casual, ta med matpakke og de kommer til å gi deg innloggings info og innføring av praktiske ting. Ellers kommer du nok ikke til å begynne å saksbehandle første dagen, kanskje ikke første uka heller siden registrering av it system går litt tregt..

Anonymkode: 843d4...19b

Tusen takk! Så spennende med første dag for deg også. Gleder meg til å få litt erfaring, for det er virkelig nervepirrende å være helt ny. Hvor casual er casual?

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hallo.... til deg og

Har jobbet som saksbehandler i min bransje i 12 år i flere kommuner. Her må det regnes med å bli kastet rett ut i det ved f.eks være med på et brukermøte som møtereferent. Ja allerede første dag. Nyutdannet og nyansatt er ikke synonymt med ubrukelig. Ingen hindrer deg i å komme med dine råd, men vennligst ikke tro du kan snakke for alle arbeidsplasser.

Ubrukelig er det vel ingen som har sagt :)

Jeg kommenterte «hallo» fordi det er teit å gjøre en spent nyansatt nervøs - hun lurte bare på kleskoder og normal oppstart i offentlig sektor. SÅ stor variasjon er det ikke. 

Det regnes ikke som veldig god oppfølging å sette en nyutdannet nyansatt til den type oppgaver første dag. 

I de jobbene jeg har hatt har heldigvis kulturen vært å bytte på referentoppgaven.

Man sender ikke den nyansatte/den med minst erfaring i rommet til å «være referenten» eller koke kaffe sånn med en gang. Det tar man på tur, med mindre man er referent fordi man er ansatt som sekretær. 

Det har sikkert vært vanlig hos dere, men det regnes ikke som så god velkomst. 

Endret av Fnuggolina
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Type sitte på et kontor og behandle byggesøknader. Ingen brukermøter. Jeg aner ikke hvor mye tempo det er, jeg har ikke vært der før.

Jeg er så spent!

Skal du behandle byggesaker på kontor går folk helt vanlig kledd.

Det er det endel arkitekter/jurister/urbanister osv - de har samme kleskode som alle andre.

Jeg har selv jobbet i relatert bransje, mye eksterne møter og møter på tvers - og ingen går veldig formelt kledd. Hverken eksterne eller interne. 

Velger du jeans/bukse/skjørt og bluse eller en helt vanlig hverdagskjole er du kledd som andre.

Endret av Fnuggolina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...