AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #21 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tåler du diverse frø ++? Jeg pleier å bake frøknekkebrød, uten noe mel eller sånt. Litt tiltak men da har jeg noe lettvint tilgjengelig Anonymkode: 73ca0...937 Ikke så sannsynlig å få til dette om man er kronisk syk og har begrenset med krefter Jeg pleide også å bake før, men knekkebrød er overraskende nok tungt siden man må bytte på brettene hele tida Letter for meg å bake noe som må heve! Men, det går jo an å få kjøpt også, de er ganske gode __ TS, lag noen alternativer. Jeg er også kronisk syk. Jeg pleier spise knekkebrød med pålegg, Cottage cheese med et oppkuttet eple og kanel, eller yoghurt med granola eller nøtter i. Alt dette er lett å få til, stort sett bare ta noen spiseskjeer med cottage cheese eller yoghurt over i en bolle og helle på hva annet du vil ha. Granola kjøper jeg, og nøtter kjøper jeg i større mengder og blander i en stor boks når jeg orker. Da henter jeg bare fra den. Å kutte ost tar meg mer krefter enn å lage yoghurt og granola Anbefaler også at hvis du eller samboeren lager middag, forsøk å lage nok til rester som lett kan varmes opp. Har vi nok ferske grønnsaker i huset lager vi alltid dobbelt så mye og fryser. Her er det jeg som sjeldent får lagd middag, og da er det god avlastning for mannen å bare måtte varme noe i stedet for å lage mat hver dag. Og iblant blir det Toro og ferdigmiddager. Ingen skam i det heller. Det skjer nok 2-3 ganger i mnd Anonymkode: cb8a0...528 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MortenMinstelønn Skrevet 4. januar 2021 #22 Del Skrevet 4. januar 2021 Jeg skal ikke kutte ut brød. Jeg spiser halvgrovt og elsker det til alle typer pålegg. Jeg er fit og det funker. Brød er godt! Det skal sies jeg trener en del, men brød har uansett ingen negativ effekt. Øl, har. Sprit. Boller. Iskrem Dessert. Etc;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #23 Del Skrevet 5. januar 2021 MortenMinstelønn skrev (17 timer siden): Jeg skal ikke kutte ut brød. Jeg spiser halvgrovt og elsker det til alle typer pålegg. Jeg er fit og det funker. Brød er godt! Det skal sies jeg trener en del, men brød har uansett ingen negativ effekt. Øl, har. Sprit. Boller. Iskrem Dessert. Etc;) OK, hva har det med mitt spørsmål å gjøre..? Anonymkode: eae4b...8f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MortenMinstelønn Skrevet 5. januar 2021 #24 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): OK, hva har det med mitt spørsmål å gjøre..? Ok, jeg går tilbake til tegnebordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #25 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 21.08): Ønsker å spise mer variert, men det blir bare for stress og komplisert. Enkelt å bare spise brød. Hvordan få til et type paleo /middelhavskosthold i praksis? Noen som har funnet en grei metode? Anonymkode: eae4b...8f8 Men hvorfor gå på diett uten medisinsk indikasjon? Hvorfor kutte ut brød? Man kan godt gå ned i vekt uten å kutte ut matvarer man liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #26 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er mere logisk å tenke på maten vi har spist i flere hundre tusen år.. Ikke hva de spiste for 100 år siden. Det er også stor forskjell på hva min bestemor i Norge spiste og bestemor I India /Afrika osv Anonymkode: eae4b...8f8 Da er det også logisk å tenke på hva som var gjennomsnittlig levealder i flere hundre tusen år. I paleotiden var vel gjennomsnittlig levealder på rundt 30-35 år? Mens i det 20. århundre var gjennomsnittslevealder i Norge på over 80 år. Selv om de fleste spiste mye brød og andre kornvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #27 Del Skrevet 5. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden): Da er det også logisk å tenke på hva som var gjennomsnittlig levealder i flere hundre tusen år. I paleotiden var vel gjennomsnittlig levealder på rundt 30-35 år? Mens i det 20. århundre var gjennomsnittslevealder i Norge på over 80 år. Selv om de fleste spiste mye brød og andre kornvarer. Jo, men hvor friske er vi egentlig etter 40 nå? Finns det noen som ikke har et eller annet rusk, vi har jo pådratt oss en hel bibel av sykdommer de siste hundre årene, Itillegg slitasje på omtrent alle deler av kroppen. Mulig vi, som andre dyr ikke egentlig skulle blitt mer en 30/40 år.. Anonymkode: eae4b...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #28 Del Skrevet 5. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden): Men hvorfor gå på diett uten medisinsk indikasjon? Hvorfor kutte ut brød? Man kan godt gå ned i vekt uten å kutte ut matvarer man liker. Har ikke sakt noe om å gå ned i vekt... 😑 Hvorfor kutte brød.. Om du leste innlegget mitt..., så tenker jeg ikke å kutte brød 100% for evig. Men spise mer variert. Paleo/middelhavskosthold var bare to eksempler på mat jeg ønsker å spise mer av. Kan kalle det hva som helst, men mat uten sukker, lite korn, lite laktose, lite prossesert mat, junk. Anonymkode: eae4b...8f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #29 Del Skrevet 5. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (5 timer siden): Men hvorfor gå på diett uten medisinsk indikasjon? Hvorfor kutte ut brød? Man kan godt gå ned i vekt uten å kutte ut matvarer man liker. Personlig bodde jeg i utlandet en kort periode. Og det åpnet et hav av muligheter når det gjaldt mat. Jeg er jo vokst opp med at "du kan ikke spise middag til lunsj", og at brød utgjorde 2-3 måltider hver eneste, bidige dag. Men når jeg først bodde et sted der det var vanlig med egg i alle varianter, varmmat til frokost, salater, smoothies, paier, me mer. Så innså jeg hvor dørgende kjedelig og intetsigende den norske brødskiva er. Og har aldri gått tilbake til brødmat. Ikke har jeg blitt tynnere, ikke har jeg blitt feitere. Jeg har noe mer stabilt blodsukker og huden er penere (det henger nok mest sammen med at jeg får i meg mye, sunt fett). Men det viktigste er at jeg har mye større matglede. Anonymkode: 884b9...b92 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #30 Del Skrevet 5. januar 2021 Ukesmeny der du lager større porsjoner når du orker det vil nok hjelpe deg. Her og her er eksempler på middager som egner seg godt til frysing, men du kan jo velge å bare spise det samme hver dag. Til andre måltider kan du koke 10 egg i slengen, lage opp en haug eggeomelett- eller matmuffins eller en mettende suppe. Selv lager jeg en del indiske linsegryter, som er mettende, næringsrike og fryser godt. Som f.eks. indisk linsesuppe fra Trines matblogg. Anonymkode: e3d36...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå