AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #1 Del Skrevet 3. januar 2021 Ønsker å spise mer variert, men det blir bare for stress og komplisert. Enkelt å bare spise brød. Hvordan få til et type paleo /middelhavskosthold i praksis? Noen som har funnet en grei metode? Anonymkode: eae4b...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #2 Del Skrevet 3. januar 2021 Ikke ha brød i hus. Anonymkode: 2bd12...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #3 Del Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke ha brød i hus. Anonymkode: 2bd12...d0b Bor ikke aleine, så det går ikke Anonymkode: eae4b...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Del Skrevet 3. januar 2021 Du må velge HVERT eneste måltid hvordan du vil ha det. Selfølgelig må du også ha det du ønsker å spise tilgjengelig, det tar litt tid, men etterhvert blir ikke brød så fristende lenger. Anonymkode: dbf94...fbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #5 Del Skrevet 3. januar 2021 Planlegge. Jeg er ikke enig i at brød etterhvert ikke blir fristende, brødskiver med godt pålegg er det beste jeg vet😋 Men med planlegging, og når man blir vant til det, er det nesten like kjapt med salater, suppe og eggeretter. Anonymkode: 56d0f...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 3. januar 2021 #6 Del Skrevet 3. januar 2021 Jeg byttet ut brødskivene med rugsprø. Vet ikke om det er bedre enn annet, men det fungerte fint. Etter hvert ble det også mindre av rugsprø og mer andre typer måltider (alt fra salater og supper til bare en gulrot + et egg eller en neve nøtter ved dårlig tid). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #7 Del Skrevet 3. januar 2021 Planlegger måltidene dagen før. Spiste kun et helt rundstykke til sammen hele juleferien ellers har jeg ikke spist brød på veldig lenge. Anonymkode: d0d09...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Del Skrevet 3. januar 2021 Hvorfor er å spise variert stress og komplisert? Det burde være lett og behagelig å kunne spise det man liker, når man er sulten. Hvorfor skal du kutte ut brød? Og motsatt, hvorfor må du spise brød bare fordi andre i husstanden kjøper det? (Spiser du bare brød, uten noe på?) Hvorfor paleo/middelhavskosthold, blir ikke det bare stress? Én metode er å snu oppned på hvordan du tenker - om du synes det er greit, kommer nok an på hvor glad du er i å tenke som du gjør. (Jeg tenkte som deg, men jeg hatet det, så endringen feide meg overende som en varm virvelvind.) Jeg gikk fra å tenke på mat som "fienden", til at mat er noe som må prioriteres, og som må nytes. Det er en velsignelse at vi alltid har tilgang til nok, sunn, trygg og god mat, og at den største utfordringen vi har, er å velge hva vi skal spise. Men det er et privilegium som forplikter: Vi kan spise hva vi vil, men ikke alt på en gang, og ikke hele tiden. Anonymkode: 43661...26f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #9 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor er å spise variert stress og komplisert? Det burde være lett og behagelig å kunne spise det man liker, når man er sulten. Hvorfor skal du kutte ut brød? Og motsatt, hvorfor må du spise brød bare fordi andre i husstanden kjøper det? (Spiser du bare brød, uten noe på?) Hvorfor paleo/middelhavskosthold, blir ikke det bare stress? Én metode er å snu oppned på hvordan du tenker - om du synes det er greit, kommer nok an på hvor glad du er i å tenke som du gjør. (Jeg tenkte som deg, men jeg hatet det, så endringen feide meg overende som en varm virvelvind.) Jeg gikk fra å tenke på mat som "fienden", til at mat er noe som må prioriteres, og som må nytes. Det er en velsignelse at vi alltid har tilgang til nok, sunn, trygg og god mat, og at den største utfordringen vi har, er å velge hva vi skal spise. Men det er et privilegium som forplikter: Vi kan spise hva vi vil, men ikke alt på en gang, og ikke hele tiden. Anonymkode: 43661...26f For det første er jeg kronisk syk og har begrenset med overskudd, så alt blir desverre litt ork. Er jo såklart klar over at vi er priviligert i Norge. Mitt "problem" er at jeg ikke får i meg nok mat, mye pga sykdom og lite mat lyst og overskudd til å lage mat. Ofte spiser jeg kun brød, 2 til 4 skiver om dagen +smoothy med proteinpulver, bær, frukt pluss noen tilskudd. ingen middag, snop, snacks. Må ikke nødvendigvis kutte ut brød, men det erstatter jo all annen mat og jeg burde kanskje spise noe. Tenker ikke at mat er fienden... 😑 Er mange som merker forbedring i helsa av paleo /middelhavskosthold, derfor. Anonymkode: eae4b...8f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #10 Del Skrevet 4. januar 2021 Planlegging. Jeg lager ukesplan for frokost og lunsj, i tillegg til middag. Og så lager jeg opp for 2-3 dager i slengen. For eksempel kjøleskapsgrøt, eggmuffins, fritatta, salater, wok, hummus, med mer. Har alltid ferdigstekt kylling i fryser, og skylte grønnsaker i kjøleskapet, kokte egg, ofte også ferdigkokt byggris eller couscous, så er raskt å lage seg salater i alle varianter. Samt grønnsaker til smoothie i fryser, som sammen med havregryn og ett rått egg blir et mettende måltid. Anonymkode: 884b9...b92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #11 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For det første er jeg kronisk syk og har begrenset med overskudd, så alt blir desverre litt ork. Er jo såklart klar over at vi er priviligert i Norge. Mitt "problem" er at jeg ikke får i meg nok mat, mye pga sykdom og lite mat lyst og overskudd til å lage mat. Ofte spiser jeg kun brød, 2 til 4 skiver om dagen +smoothy med proteinpulver, bær, frukt pluss noen tilskudd. ingen middag, snop, snacks. Må ikke nødvendigvis kutte ut brød, men det erstatter jo all annen mat og jeg burde kanskje spise noe. Tenker ikke at mat er fienden... 😑 Er mange som merker forbedring i helsa av paleo /middelhavskosthold, derfor. Anonymkode: eae4b...8f8 De som merker forbedring når de går over på diett X, gjør det dels fordi diett X var en forbedring av kostholdet de hadde, dels fordi ønsketenkning. Dette er altså ikke noe som har noe som helst med paleo/middelhavskosthold å gjøre. Hvilken som helst forbedring av kostholdet vil kunne merkes på helsa. Hadde du ikke en samboer? Hvordan får han/hun i seg mat? Lager han/hun middag bare til seg selv? Jeg lurer på om du ikke tenker at mat er fienden, selv om du ikke er det bevisst, selv om du ikke bruker akkurat det ordet. Du kan jo spise det du har lyst på, det behøver ikke være en spesifikk diett. Stress med mat er ikke noe som fremmer matlysten. Er det ikke viktigere, når du har dårlig matlyst, at du får i deg noe, enn ingenting, eller enda mindre? Anonymkode: 43661...26f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #12 Del Skrevet 4. januar 2021 Tåler du diverse frø ++? Jeg pleier å bake frøknekkebrød, uten noe mel eller sånt. Litt tiltak men da har jeg noe lettvint tilgjengelig Anonymkode: 73ca0...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #13 Del Skrevet 4. januar 2021 Og så glemte jeg - å spise mer variert handler om å legge til, ikke å fjerne. Man blir gjerne i bedre humør også, av å legge til gode ting. Og fjerne negative ting, fjerner stress. Jeg hadde droppet proteinshakes og tilskudd, og prøvd å spise mer mat, ikke tullemat, men ordentlig mat. Det kan være vanskelig å vite hva som er ordentlig mat nå når majoriteten er mer eller mindre spiseforstyrret, men se for deg hva din bestemor, oldemor, eller bare noen som var født rundt 1910-1920, ville ha tenkt på som skikkelig mat. Spis det. Anonymkode: 43661...26f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #14 Del Skrevet 4. januar 2021 Kok store måltider som du kan spise hele dagen og evt litt neste dag. Putt en proteinkilde i gryta, noe grønnsaker, krydder og sett på kok. Gå og se en tvserie en time. Maten er ferdig. Så kan du varme rester til du har spist opp. Det er minimalt arbeid og da får du variasjon, selv om variasjonen ikke skjer i løpet av 12 timer. Det krever en minmal innsats. Like liten som å smøre brødskive og ta alle pålegg ut og inn av kjøleskapet. Om du vil lage brød selv er brødbakemaskin en god investering. Da putter du bare ingridiensene i maskina og den gjør alt for deg. Anonymkode: 3211e...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #15 Del Skrevet 4. januar 2021 Pæretre skrev (12 timer siden): Jeg byttet ut brødskivene med rugsprø. Vet ikke om det er bedre enn annet, men det fungerte fint. Etter hvert ble det også mindre av rugsprø og mer andre typer måltider (alt fra salater og supper til bare en gulrot + et egg eller en neve nøtter ved dårlig tid). Man kan ikke spise rugsprø på paleo, rug er korn. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor er å spise variert stress og komplisert? Det burde være lett og behagelig å kunne spise det man liker, når man er sulten. Det er selvsagt enklere å alltid ta seg en brødskive med pålegg enn å lage sunn, god og variert mat? Hva slags spørsmål er egentlig det? Jeg synes stresset er verdt det, men selvsagt er det mer stress. Hvorfor skal du kutte ut brød? Og motsatt, hvorfor må du spise brød bare fordi andre i husstanden kjøper det? (Spiser du bare brød, uten noe på?) Fordi mange har lettere for å holde vekten, blir mindre tung i kroppen, mindre smerter, får bedre hud etc, av å kutte korn. Og man MÅ ikke spise brød selv om det er i hus, mer enn overvektige MÅ spise mer kalorier enn de forbrenner, men for mange er det altså vanskelig å la være. Hvorfor paleo/middelhavskosthold, blir ikke det bare stress? Fordi mange føler seg bedre med et sånt kosthold, så da kan det vært verdt å prøve hvis man er kronisk syk. Hvis man fungerer optimalt som det er trenger man selvsagt ikke å forandre på noe. Én metode er å snu oppned på hvordan du tenker - om du synes det er greit, kommer nok an på hvor glad du er i å tenke som du gjør. (Jeg tenkte som deg, men jeg hatet det, så endringen feide meg overende som en varm virvelvind.) Jeg gikk fra å tenke på mat som "fienden", til at mat er noe som må prioriteres, og som må nytes. Det er en velsignelse at vi alltid har tilgang til nok, sunn, trygg og god mat, og at den største utfordringen vi har, er å velge hva vi skal spise. Men det er et privilegium som forplikter: Vi kan spise hva vi vil, men ikke alt på en gang, og ikke hele tiden. Jeg ser ikke på mat som fienden, tvert i mot, sunn og god mat er som medisin og drivstoff for kroppen min. Sukker og korn er mer som mild gift for kroppen min. Så da foretrekker jeg å lage digg, sunn mat som gir meg energi og får meg til å føle meg bra. Selv om det hadde vært «enklere» å bare spise brødskiver eller knekkebrød med pålegg Anonymkode: 43661...26f AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De som merker forbedring når de går over på diett X, gjør det dels fordi diett X var en forbedring av kostholdet de hadde, dels fordi ønsketenkning. Dette er altså ikke noe som har noe som helst med paleo/middelhavskosthold å gjøre. Hvilken som helst forbedring av kostholdet vil kunne merkes på helsa. Tull. Jeg merker stor forbedring på kroppen når jeg kutter ut sukker og korn. Det smaker dessverre godt, og er veldig kjapt og enkelt, så av og til spiser jeg det likevel. Da får jeg mer vann i kroppen, mer vondt i leddene, og eksemen blusser opp. Det er ikke placebo. Nå mener jo jeg at å kutte ut sukker og korn er å forbedre kostholdet, så sånn sett er vi kanskje enige likevel... Hadde du ikke en samboer? Hvordan får han/hun i seg mat? Lager han/hun middag bare til seg selv? Det er overraskende mange som lever på brødmat i Norge. Jeg lurer på om du ikke tenker at mat er fienden, selv om du ikke er det bevisst, selv om du ikke bruker akkurat det ordet. Du kan jo spise det du har lyst på, det behøver ikke være en spesifikk diett. Stress med mat er ikke noe som fremmer matlysten. Er det ikke viktigere, når du har dårlig matlyst, at du får i deg noe, enn ingenting, eller enda mindre? Det er viktig å få i seg næringsrik mat. Hvor leser du at ts mener at å la være å spise er bedre enn å spise brød? Anonymkode: 43661...26f Anonymkode: 24cd9...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #16 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og så glemte jeg - å spise mer variert handler om å legge til, ikke å fjerne. Man blir gjerne i bedre humør også, av å legge til gode ting. Og fjerne negative ting, fjerner stress. Jeg hadde droppet proteinshakes og tilskudd, og prøvd å spise mer mat, ikke tullemat, men ordentlig mat. Det kan være vanskelig å vite hva som er ordentlig mat nå når majoriteten er mer eller mindre spiseforstyrret, men se for deg hva din bestemor, oldemor, eller bare noen som var født rundt 1910-1920, ville ha tenkt på som skikkelig mat. Spis det. Anonymkode: 43661...26f Ah, ja, lurt! Blodklubb, fleskepølse, kokte poteter med kokt fisk uten krydder, sild og poteter, lungemos, havresuppe og havregrøt og flatbrød? Svært lite frukt og grønt? Sånn mat du tenker på? Høres ut som et sjakktrekk for en med dårlig matlyst. Anonymkode: 24cd9...112 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #17 Del Skrevet 4. januar 2021 Mye egg! Og hjemmelaget knekkebrød, gryter og supper/salater. Spis fargerikt. Yoghurt med frø etc Anonymkode: 5ec14...30b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #18 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ønsker å spise mer variert, men det blir bare for stress og komplisert. Enkelt å bare spise brød. Hvordan få til et type paleo /middelhavskosthold i praksis? Noen som har funnet en grei metode? Anonymkode: eae4b...8f8 Frokost/lunch/kveldsmat: - omelett, stekt egg, kokt egg - eggemuffins (piske egg, ha i f.eks. revet squash, gulrot, løk, sellerirot, stekt bacon eller stekt sopp, bittelitt mandelmel, stek i mufginsformer. Kan fryses) - smoothie av f.eks. en avokado, en pose frosne bringebær, litt MCT-olje, et rått egg, en neve grønnkål/spinat, kanskje litt honning, kan også være godt med en dæsj ingefær. Man kan variere med å ha litt appelsin i, eller annet man synes smaker godt. Avokado-basen er viktig, da blir det mye mer mettende enn om man lager på banan - banan-smoothie er mer dessert. - rulle skiver av avokado inn i fenalår eller spekeskinke. Rå brokkoli, blomkål, kålrot, nepe, sukkererter eller annet man liker ved siden av. - Lage frøknekkebrød av diverse frø og nøtter. F.eks. solsikkefrø, hampfrø, chia-frø, linfrø, sesamfrø, gresskarkjerner, paranøtter, pecannøtter, cashewnøtter, valnøtter, mandler, hasselnøtter. Nøtter og frø kan gjerne også spises for seg. Finnes tusen oppskrifter på nett. - Lage grønnsaksbrød, ala dette (med fiberhusk i stedet for rug) https://coop.no/extra/mat--trender/gronnsaksbrod-med-robeter-til-matpakka/ - Ha ferdige supper enten hermetisert eller frosset i porsjoner. - Middagsrester Middag er stort sett ganske greit. Strimle squash når andre spiser pasta, så bruker dere samme sausen. I mange retter kan kokosmelk erstatte rømme/fløte, men ikke i typ viltgryte etc. Det aller aller meste av indisk, thailandsk, nord-Afrikansk etc mat er lett å lage paleo. Lag blomkålris i stedet for vanlig ris. Anonymkode: 24cd9...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 4. januar 2021 #19 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Man kan ikke spise rugsprø på paleo, rug er korn. Anonymkode: 24cd9...112 Ok 👍☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #20 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og så glemte jeg - å spise mer variert handler om å legge til, ikke å fjerne. Man blir gjerne i bedre humør også, av å legge til gode ting. Og fjerne negative ting, fjerner stress. Jeg hadde droppet proteinshakes og tilskudd, og prøvd å spise mer mat, ikke tullemat, men ordentlig mat. Det kan være vanskelig å vite hva som er ordentlig mat nå når majoriteten er mer eller mindre spiseforstyrret, men se for deg hva din bestemor, oldemor, eller bare noen som var født rundt 1910-1920, ville ha tenkt på som skikkelig mat. Spis det. Anonymkode: 43661...26f Er mere logisk å tenke på maten vi har spist i flere hundre tusen år.. Ikke hva de spiste for 100 år siden. Det er også stor forskjell på hva min bestemor i Norge spiste og bestemor I India /Afrika osv Anonymkode: eae4b...8f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå