Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Har nylig funnet ut at jeg er gravid, ikke planlagt overhode, men er fortsatt hjertelig velkommen.

Problemet er dette: Jeg er kun i vikariat på ca. 50% , men jobber endel ekstra, har ikke noen klar grense på hvor lenge dette varer. Har et barn på to år, var da i fast jobb under graviditeten og jobbet 50% de fire siste mnd. Var mye plaget med bekkenløsning sist og klarte knapt å gå 50 meter, uten intense smerter de siste månedene.

Jobber i ett omsorgsyrke med mye løft og stell, kjenner allerede at bekkenet begynner å småskrangle. 

Det jeg da lurer på  er hvordan i alle dager dette skal gå rundt, dersom jeg ikke klarer å jobbe mer enn 50% etterhvert? Ekstravaktene gjør at økonomien går fint, men hva skjer den dagen jeg ikke har den ekstra inntekten?

Er bla. Brukere med utagering , rullestol og andre med høy aktivitet som jeg ikke vil klare å følge opp, da blir det igjen lite Brukere de Kan tilrettelegge for meg. Er og redd for at jeg ikke skal bli signert videre i vikariat om sjefen ser at det begynner å bli tungt for meg.

Har noen vært borti lignende? Har man krav på noe som helst?

Anonymkode: c1ca6...b8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sykemeld deg før du er der at du ikke klarer å jobbe det du bruker å gjøre.. Det er utnyttelse av systemet helt klart, men da vil du ikke miste penger siden de tar utgangspunkt av de 3 siste mnd med inntekt.. 

Anonymkode: dc0e5...2ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 21.06):

Sykemeld deg før du er der at du ikke klarer å jobbe det du bruker å gjøre.. Det er utnyttelse av systemet helt klart, men da vil du ikke miste penger siden de tar utgangspunkt av de 3 siste mnd med inntekt.. 

Men hvordan får man sykemeldt seg fra rundt 80%? Er ikke det mest naturlige å jobbe seg "nedover" , sånn at man holder seg i arbeid lengst mulig?

Tenker du da at man går til legen ved feks 6 mnd og "nekter" å jobbe mer? Syns det er litt vanskelig, sykemeldinger ligger for meg når jeg _virkelig_ ikke klarer mer. Skjønner dog at det må noe triksing til for at jeg skal klarer meg i permen..

Anonymkode: c1ca6...b8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 21.06):

Dette har jeg også lurt på, hvis man blir sykemeldt f.eks. siste 2 mnd av graviditeten, bruker de inntekten før sykemeldinga som grunnlag da?

Jeg har ikke noen svar til deg TS, men kommer kanskje til å komme i en litt lik situasjon (er fortsatt tidlig i graviditeten, så vi får jo se om det holder først). Har kun 50% inntekt de 2-3 siste måneder før termin, pga lang ubetalt sommerferie i den ene jobben min. 

Anonymkode: 68850...95b

AnonymBruker
Skrevet

Sykemelder du deg mens du jobber 50% pluss ekstravakter så får du sykepenger lik lønna du har utbetalt, dette blir også permisjonspengene utregnet fra. Jobber du derimot 3 mnd på kun 50% uten ekstravakter vil du nok miste de kr du tjener ekstra.. Dessverre. Det er derfor jeg sa du skulle sykemelde deg 100% før du blir for sliten til å jobbe mindre.. 

Har du veldig variabel inntekt kan du be nav ta utgangspunkt i siste 6 mnd mener jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Sykemelder du deg mens du jobber 50% pluss ekstravakter så får du sykepenger lik lønna du har utbetalt, dette blir også permisjonspengene utregnet fra. Jobber du derimot 3 mnd på kun 50% uten ekstravakter vil du nok miste de kr du tjener ekstra.. Dessverre. Det er derfor jeg sa du skulle sykemelde deg 100% før du blir for sliten til å jobbe mindre.. 

Har du veldig variabel inntekt kan du be nav ta utgangspunkt i siste 6 mnd mener jeg. 

(Jeg er ikke ts, men den andre som svarte her) 

Jeg bare ser for meg at det er litt vanskelig å "sykemelde seg", det er jo legen som sykemelder deg.. bør ts lyve om plagene og si at hun ikke kan jobbe i det heletatt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

(Jeg er ikke ts, men den andre som svarte her) 

Jeg bare ser for meg at det er litt vanskelig å "sykemelde seg", det er jo legen som sykemelder deg.. bør ts lyve om plagene og si at hun ikke kan jobbe i det heletatt? 

Nei selvfølgelig ikke, plagene er jo der. Regner jeg med 🙄 

Det er bare forskjell på for eks meg som har fast full stilling, jeg kan gå gradert sykemeldt og jobbe det jeg klarer uten å miste penger. Mens ts risikerer å miste penger i nesten 1 år etterpå fordi hun skal jobbe lengst mulig.. 

Men hør med legen, eller nav, om det er noen måte å gjøre det på sin gjør at ts ikke mister mye inntekt, mens samtidig kan jobbe det hun klarer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...