Gå til innhold

Hvorfor er ikke kommunen min rød? Skjønner ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Googler og leser: For å bli farget "rødt" må et land ha hatt 20 eller flere smittede per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.

Dette sto i en artikkel for å forklare hvorfor en kommune ble rød. 

Kommunen min har i følge statistikken til vg  55.1 per 100k de siste 14 dagene. 

Så...? Jeg skjønner ikkenoe. Kommunen min er fortsatt gul, men i følge dette skulle den vært rød, stemmer det? 

Og hvis det er rødt, burde ikke barneskoler stenge? I morgen er skolestart for barnet mitt, og når jeg ser disse tallene blir jeg skeptisk. Kan noen forklare? 😛

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
53 minutter siden, Snøfall said:

Googler og leser: For å bli farget "rødt" må et land ha hatt 20 eller flere smittede per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.

Dette sto i en artikkel for å forklare hvorfor en kommune ble rød. 

Kommunen min har i følge statistikken til vg  55.1 per 100k de siste 14 dagene. 

Så...? Jeg skjønner ikkenoe. Kommunen min er fortsatt gul, men i følge dette skulle den vært rød, stemmer det? 

Og hvis det er rødt, burde ikke barneskoler stenge? I morgen er skolestart for barnet mitt, og når jeg ser disse tallene blir jeg skeptisk. Kan noen forklare? 😛

Kan jo virke som det med gult er feil. Men uansett, skoler og barnehager prioriteres. Det som er viktig når man skal håndtere alt er det totale smittetrykket. Man velger å holde skoler åpne, det øker smittetrykket, mens andre ting begrenses og dermed reduserer smittetrykket. Smittetrykket i samfunnet som helhet gir en god indikasjon på hvor mange som havner på sykehus etterhvert. Målet er hele tiden å holde det antallet på et nivå som sykehusene kan håndtere, men ikke skru det ned til null. For å få det ned i null må alle sitte alene og adskilt med de konsekvensene det har (ingen kan selge mat, ingen kan reparere strømnettet, brannfolkene sitter i stua, osv osv). 

Endret av skrue
  • Liker 1
  • Opprett ny...