Gå til innhold

Store barn/tenåringer som kommer opp i sengen til foreldre om natten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når skal man egentlig be barna slutte å komme opp i foreldrenes seng om natten? 

Min nevø og min niese på 9 og snart 15 år går og legger seg i foreldrenes seng nesten hver natt når de de våkner. 

Noen ganger begge to slik at svogeren min må legge seg på et av barnerommene, eller en av barna. Eldstemann skal konfirmeres til våren, så jeg synes dette er så rart. 

Jeg er ikke vant til det med mine barn, de har ikke kommet opp i sengen en eneste natt, så jeg lurer på hvorfor noen barn har behov for å ende opp i foreldrenes seng om natten? 

Anonymkode: e753e...c8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det bare hyggelig da? Eldste vår er 8 og kommer av og til inn på natta hos oss, synes det er helt greit så lenge han starter natten på eget rom :)

Anonymkode: e89b3...cd8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om vane. De gjør det de er vant til og som de vet gjør at de sovner. Stusser litt over at 15åringen gjør det da,press fra samfunnet (sånne som deg?) burde ha gjort at hun skjønte at "man gjør ikke sånt når man er tenåring" og heller lært seg å sove i egen seng. 

Anonymkode: 7b408...a0d

• Liker 2
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Jeg synes dette høres absurd ut. 

Barna mine har ikke sovet i sengen vår siden de var 3-4 år gamle, har de mareritt eller lignende trygger jeg de på deres rom. Har de vert syke har jeg en madrass jeg kan ligge på inne på deres rom. 

AnonymBruker
Skrevet

Det viser bare at man som mennesker alltid har behov for kroppskontakt og varmen fra andre mennesker. Vi er da flokkdyr🥰

Men hver natt er for mye, der er jeg enig. Da dreier det seg vel mer om en uvane eller manglende mestring for å sove selv🤔

Anonymkode: 8f150...4d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Koselig syns jeg🥰 som brukeren over her sier; vi er flokkdyr. Hva er denne merkelige vanen med å absolutt skulle sove alene om man sover like godt med andre i sengen? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 337a7...e94

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Foreldrene sover dårlig pga av dette , og særlig min søster begynner å bli ganske så utslitt  av søvnmangel. De har hatt det sånn i snart 15 år . De tør ikke be barna sove i sin egen seng når de våkner.

Skrevet

Altså, jeg har ei på 15, kan ikke huske sist hun kom inn om natta. Nå tror jeg hun ville flirt godt om jeg foreslo det ;)

Men her virker det jo som om det er foreldrene som ikke kan sette grenser. En 15-åring har ikke behov for å sove i foreldresenga! 9-åringen er vel mer "innafor", men mellom der en gang bør det avta. Særlig når foreldrene ikke sover godt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt wierd ut. Når pappaen er borte over natta her så hender det at jeg trygler fjortenåringen til å sove sammen med meg 😅 «Vær såååå snill, vi kan se film og spise popcorn i senga?», hun må liksom overtales .. Hun kom i senga mi her for ikke så lenge siden da det ble slutt med typen og livet sugde og alle var dumme osv, men utover det så er det mange år siden hun sluttet med det. Og det er helt greit. Jeg sover i bare truse så jeg er ikke så hypp på overraskende besøk heller 😅😅

Men 5 åringen kommer stort sett hver natt. Hver. Eneste. Natt. 

Anonymkode: 9d235...3cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Wtf. Når du snart er gammel nok til å øvelseskjøre og gå på vgs, men fortsatt «samsover» med foreldrene dine er det noe seriøst galt med deg.

Anonymkode: 6d04c...0c0

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ja sønnen min på 13 synes det er helt merkelig, men så har han aldri hatt behov for å komme inn i voksensengen. 

Ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så farlig å sove alene ei natt når mannen din er borte? Du har jo barn i huset, du er jo ikke alene. Jeg synes det er deilig å sove alene 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg ville hatt sønnen min i sengen da han var 15 år altså. Det ville føltes helt feil...

Anonymkode: 518ab...312

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke jeg ville hatt sønnen min i sengen da han var 15 år altså. Det ville føltes helt feil...

Anonymkode: 518ab...312

Håper aldri jeg tenker sånn om min sønn.

• Liker 5
Skrevet

Noen har vel behov for den slags da :sleep: 

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Boblerone said:

Håper aldri jeg tenker sånn om min sønn.

Det er ikkje det som er greia da. Altså tenåringer som er hankjønn kan få ufrivillig reisning og sånt.. Det er litt rar å dele seng med barn i puberteten, tenker grensa er før puberter altså. Det er ikkje noko sykt ved å sove med barna sine uansett, men det handler om privatliv og grenser.

Eg er ikkje motstander av samsoving.

Anonymkode: 32dc3...e97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det rare og unormale er jo dette: "De tør ikke be barna sove i sin egen seng når de våkner". Spør søstra di da vel, hvorfor har HUN og MANNEN dette behovet/denne oppførselen? For det er det som er fullstendig unormalt her. Du spør når "man" bør be barna slutte, svaret er jo at "man" gjør noe med det når man ønsker, noen sover aldri sammen med barna og vil alltid følge dem tilbake i egen seng, de fleste gjør vel det når de selv ikke får sove godt sammen med dem eller de ser at barna ikke har noe egentlig behov eller nytte av å komme, eller at hvis det er et underliggende problem må de finne andre løsninger på for å trygge barna og bedre søvnen for alle.

Vi kan da ikke svare svare for andre, men hun kan. Hos oss sluttet barna av seg selv i syv-års alder, men de kom bare når de var syke eller hadde hatt mareritt, så ganske sjeldent. De ligger begge på tvers og kaster seg rundt, så samsoving har aldri vært et tema hos oss. For andre er jo samsoving normalt. 

Anonymkode: b82bd...bfa

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor er det så unormalt at barn ikke vil sove alene når voksne aldri sover alene ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Når skal man egentlig be barna slutte å komme opp i foreldrenes seng om natten? 

Min nevø og min niese på 9 og snart 15 år går og legger seg i foreldrenes seng nesten hver natt når de de våkner. 

Noen ganger begge to slik at svogeren min må legge seg på et av barnerommene, eller en av barna. Eldstemann skal konfirmeres til våren, så jeg synes dette er så rart. 

Jeg er ikke vant til det med mine barn, de har ikke kommet opp i sengen en eneste natt, så jeg lurer på hvorfor noen barn har behov for å ende opp i foreldrenes seng om natten? 

Hvorfor blander du deg?

Er det ett problem for deg?

Noen barn gjør dette.Fra tid til annen. 

Og selvfølgelig er det greit å søke trygghet.Og vite at de får det og ikke blir sendt tilbake på rommet alene livredde..

Anonymkode: 27907...745

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne periodisk sove i mamma sin seng til jeg var kanskje 13-14🙈 Visste selv at det var rart, men jeg var alltid redd for å sove alene, var helt ekstremt mørkeredd. Hadde lengre perioder hvor jeg sov alene, men så skjedde det noe (typ mareritt eller en skummel film, historie eller nyhetssak) som gjorde at jeg la meg inn hos mamma igjen. Ble sjeldnere og sjeldnere med årene heldigvis!

Anonymkode: 5c6a0...362

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...