Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg giftet oss nylig. Han ønsker en avtale om særeie. Han går inn i ekteskapet med 1 million mer enn meg i egenkapital. Disse pengene er foreløpig ikke innbakt i vårt boliglån, men investert i aksjer, bsu og fond. Vi har relativt lik inntekt og betaler aller utgifter 50/50. 
Vi venter barn i mars.

Hva er normalt? Har andre slike avtaler? 

Anonymkode: cbf9d...c77

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen min og jeg giftet oss nylig. Han ønsker en avtale om særeie. Han går inn i ekteskapet med 1 million mer enn meg i egenkapital. Disse pengene er foreløpig ikke innbakt i vårt boliglån, men investert i aksjer, bsu og fond. Vi har relativt lik inntekt og betaler aller utgifter 50/50. 
Vi venter barn i mars.

Hører sjelden om det, men det er ikke helt uvanlig. Særeie på likvider er litt smålig synes jeg. En aksjepost/ et fond som står urørt vil uansett kunne skjevdeles ved eventuell skilsmisse.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk SSB.

Anonymkode: 878e7...f92

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at det er uvanlig, særlig når det er snakk om såpass store summer. Men jeg trodde man automatisk hadde særeie på det man tok med inn i ekteskapet. 

Anonymkode: da1e9...1ce

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi venter barn i mars.

Det du har med inn blir med ut uansett. Samme med arv og gave. Advokatene tjener fett 10-20000 på slike ting som allikevel er hjemlet i lov. Jeg er for særeie, men om avtalen deres ikke innehar noe som det ikke allerede er en lovforskrift for så hiver dere penger ut vinduet. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke inntrykk av at det er uvanlig, særlig når det er snakk om såpass store summer. Men jeg trodde man automatisk hadde særeie på det man tok med inn i ekteskapet. 

Egentlig har man det, men det har vært litt tull med dette når det kommer til avkastningen man får på det man tar med seg inn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi venter barn i mars.

Hva tenker du ellers skjer om en av dere fokuserer på å klare seg økonomisk etter skilsmissen og den andre velger å gå og tralte i en dårlig betalt jobb? Den som velger den ansvarlige vei må finansiere den late.

Dere behøver særeie slik dere behøver en skriftlig, detaljert plan for hva som skjer ved skilsmisse: hvem som skal bo hvor, om dere skal bygge om eneboligen eller kjøpe to deler av en tomannsbolig eller en leilighet på fellesen og bo hver deres uke hjemme hos ungene, om dere skal feire jul felles, om fremtidige stebarn, nye partnere og nye kull barn kan bo felles og feire felles og en «rough draft» for hvordan barna skal oppdras, enten etter skilsmisse eller en av partenes død. Noe dere selvsagt også har, om dere regner dere som noenlunde ansvarlige foreldre. 

Anonymkode: fb81f...84b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei, det har man ikke. Det kan kreves skjevdelt, men man må kreve og bevise. Og det kan ikke skjermes for ektefelles kreditorer.

Anonymkode: 634e8...b37

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vi venter barn i mars.

Han vil uansett ha særeie på den millionen han hadde FØR dere giftet dere. 

Hos oss tjener jeg betraktelig mer enn min mann og hadde et større millionbeløp jeg brukte på vårt felles hus. Så vi har skevfordelt eierandelen på huset, jeg eier 70 % og han 30 %. 

Siden jeg tjener såpass mye mer enn ham, betaler jeg også en større del av utgiftene. Dette er ikke penger jeg forventer å få tilbake om det skulle bli et brudd. Men det jeg hadde før vi giftet oss, det ønsket jeg å sikre. 

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen, 

hans forslag er at han skal ha sine penger, altså millionen med ut hvis vi skilles. På lik linje som jeg får mine penger. Det vil si han skal ha sin andel av det vi har gått inn med likt så langt, også får han sin million oppå det og resten deles. Vi fortsetter å betale 50/50 og deler fortjenesten likt. 
høres det ut som en ok avtale? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS igjen, 

hans forslag er at han skal ha sine penger, altså millionen med ut hvis vi skilles. På lik linje som jeg får mine penger. Det vil si han skal ha sin andel av det vi har gått inn med likt så langt, også får han sin million oppå det og resten deles. Vi fortsetter å betale 50/50 og deler fortjenesten likt. 

Kommer an på om markedet stiger eller faller. Han tar jo da ingen risiko med pengene, men får heller ingen gevinst. 

Anonymkode: 634e8...b37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS igjen, 

Ja. Det blir som flere svarer deg: han tar med seg sine egne penger. Det øvrige deler dere likt.

Jeg har skrevet testamente, der barna mine arver alt som særeie. For meg er det viktig å vite at det de tar med seg inn i et ekteskap/partnerskap, skal de også ha glede og nytte av ved en evnt brudd. Det skal ikke gå videre til eksen og evnt ny ektefelle/partner.

Slik tenker nok mannen din og - han vil ikke at hans penger skal tilfalle deg og en ny partner ved en evnt skilsmisse. Synes han er fornuftig som tenker på dette nå, mens dere kan gjøre det som venner.

Hva gjelder barnet dere venter, utgjør ikke dette noen forskjell om det er særeie eller ikke. Barnet arver sine foreldre uansett.

Anonymkode: 371bd...5b8

• Liker 2
Skrevet

Det er jo bedre for deg at han velger å gå ut igjen med den millionen (pluss inflasjon) om det skulle bli slutt, enn at dere skal eie ulik del av boligen. Kommer til å være større gevinst å kunne eie 50% av en bolig enn 35%.

Vet det er flere som har det på den måten :)

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er snakk om veldig store verdier fra arv/familie, eller har en historikk med brudd og mine/dine barn, så synes jeg det er smålig. 

Man velger livet sammen, og for egen del innebærer det også at alt skal være "vårt" ikke "mitt og ditt". Det å begynne å dele 50/50 eller bevisst skjevdele når man først er en familie ville vært fullstendig feil for meg. 

Nå er jeg i en situasjon der jeg og mannen tjener likt, og gikk inn med lik egenkapital i første leilighet. Men kan ikke se for meg at svaret mitt ville vært annerledes om det var skjevheter den ene eller andre veien da jeg ser på oss som en enhet. 

Anonymkode: c4853...e72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Med mindre det er snakk om veldig store verdier fra arv/familie, eller har en historikk med brudd og mine/dine barn, så synes jeg det er smålig. 

Man velger livet sammen, og for egen del innebærer det også at alt skal være "vårt" ikke "mitt og ditt". Det å begynne å dele 50/50 eller bevisst skjevdele når man først er en familie ville vært fullstendig feil for meg. 

Nå er jeg i en situasjon der jeg og mannen tjener likt, og gikk inn med lik egenkapital i første leilighet. Men kan ikke se for meg at svaret mitt ville vært annerledes om det var skjevheter den ene eller andre veien da jeg ser på oss som en enhet. 

Og hvor mange av dem som planlegger livet sammen ender opp med brudd? 

Det er fornuftig å planlegge dette i "fredstid" slik at ett evt. brudd blir mindre konfliktfylt.

Anonymkode: b151d...fea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hvor mange av dem som planlegger livet sammen ender opp med brudd? 

Det er fornuftig å planlegge dette i "fredstid" slik at ett evt. brudd blir mindre konfliktfylt.

Hvordan ting blir etter et eventuelt brudd er regulert i avtale som er laget i "fredstid", helt ned til fordeling av hus, fritidseiendom, biler og husdyr. 

Men så lenge vi velger livet sammen, så deler vi alt og trekker lasset sammen, i stedet for å tenke mitt og ditt. Herunder at den ene ikke sitter på en fet sparekonto som kunne blitt brukt til å øke felles lykke. Eller at vi må styre og overføre penger for å sikre 50-50, eller 70-30. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ting blir etter et eventuelt brudd er regulert i avtale som er laget i "fredstid", helt ned til fordeling av hus, fritidseiendom, biler og husdyr. 

Men så lenge vi velger livet sammen, så deler vi alt og trekker lasset sammen, i stedet for å tenke mitt og ditt. Herunder at den ene ikke sitter på en fet sparekonto som kunne blitt brukt til å øke felles lykke. Eller at vi må styre og overføre penger for å sikre 50-50, eller 70-30. 

Så fordi det riktig for deg er det riktig for alle? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så fordi det riktig for deg er det riktig for alle? 

Dette er et forum. Der ingen har fasiten. Kanskje med unntak i "hva er 2*3 trådene", selv om mange vrir det til der og... 

Legg merke til at jeg gjennomgående bruker jeg/meg/vi og "for egen del". Ikke at DU skal. Jeg deler min personlige vurdering av hvordan jeg har det i mitt forhold, og hvorfor jeg trives med det.

Har du innspill til debatten utover å svare kritisk på mine innlegg? 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et forum. Der ingen har fasiten. Kanskje med unntak i "hva er 2*3 trådene", selv om mange vrir det til der og... 

Legg merke til at jeg gjennomgående bruker jeg/meg/vi og "for egen del". Ikke at DU skal. Jeg deler min personlige vurdering av hvordan jeg har det i mitt forhold, og hvorfor jeg trives med det.

Har du innspill til debatten utover å svare kritisk på mine innlegg? 

Du skriver at du syns det er smålig. Du vet jo ingenting om hvilke vurderinger de som har særeie har gjort. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...