Gå til innhold

Fettredusert kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har problemer med gallesteinsanfall som blir trigget av fet mat. Noen tips til middagsretter, føler alt blir så traust å smakløst.. Reagerer ofte på lettprodukter også, f.eks lettere ost, go og mager produkter. 

Anonymkode: fdc89...417

AnonymBruker
Skrevet

Bare få steinene ut. Livskvaliteten blir en helt annen når du kan spise, både skikkelig mat, og uten å være redd.

Anonymkode: aeaa5...022

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare få steinene ut. Livskvaliteten blir en helt annen når du kan spise, både skikkelig mat, og uten å være redd.

Har prøvd det, men det hjelper ikke. Må vente på operasjon, som kan ta flere mnder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har prøvd det, men det hjelper ikke. Må vente på operasjon, som kan ta flere mnder.

Prøvd hva da? Du må bare smøre deg med tålmodighet mht operasjonen. Det er ikke sikkert det tar så lang tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøvd hva da? Du må bare smøre deg med tålmodighet mht operasjonen. Det er ikke sikkert det tar så lang tid.

Prøvd å få steinene ut, vel :P

Anonymkode: cc0bb...6f5

AnonymBruker
Skrevet

Gå på siden til Medical Medium, han har en del fettfrie middager. De er veganske da.

Anonymkode: f0530...d05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil bli verre av lite fett... Du har selv spist på deg disse gallestenene ved å spise for lite fett slik at det ikke har vært god nok gjennomstrømning av galle...

Anonymkode: e3a25...04c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vil bli verre av lite fett... Du har selv spist på deg disse gallestenene ved å spise for lite fett slik at det ikke har vært god nok gjennomstrømning av galle...

Hei legen til trådstarter, så hyggelig å møte deg

Anonymkode: e7649...606

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Prøvd å få steinene ut, vel :P

Med kjerringråd? De må opereres ut. Tror du ikke at legene hadde anbefalt kjerringråd, hvis de hadde virket, istedenfor å utsette pasienten for risikoen (om enn ganske liten) og ubehaget (om enn overkommelig) forbundet med operasjon? For ikke å snakke om at det koster helsevesenet en hel del penger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hei legen til trådstarter, så hyggelig å møte deg

Så dust å si. Gallestein dannes på den måten den du siterer, har forklart. Det er logisk og lett forståelig. Det som er leit, er at dette ikke er allmennkunnskap.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med kjerringråd? De må opereres ut. Tror du ikke at legene hadde anbefalt kjerringråd, hvis de hadde virket, istedenfor å utsette pasienten for risikoen (om enn ganske liten) og ubehaget (om enn overkommelig) forbundet med operasjon? For ikke å snakke om at det koster helsevesenet en hel del penger?

Hva faen?

Hvorfor skriver du alt dette til meg?

Er du den sure brukeren som kjefter på alle, og som jeg anbefalte å logge av?

Just do it!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så dust å si. Gallestein dannes på den måten den du siterer, har forklart. Det er logisk og lett forståelig. Det som er leit, er at dette ikke er allmennkunnskap.

Nei, det er mange grunner til at gallestein dannes. Noen av de er til og med at man har spist for mye fett. 

Jeg vet ikke hva dere prøver å bevise når dere later som om lavt inntak av fett er eneste grunn til gallestein og later som om det er definitivt det ts har gjort. Man får ikke automatisk gallestein av lavt fettinntak, da hadde jeg fått det for lenge siden da jeg lever strengt lavfett grunnet gastroparese. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Dette er BS.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes flere typer gallesteiner, f.eks. kolesterol og bilirubin. I tillegg kommer faktorer som arv og livsstil. Kvinner som bruker hormonpreparater som prevensjon er også hyppigere rammet av gallegrus og gallestein. Videre kan visse typer medisiner, deriblant Paracetamol, utløse gallekolikk. 

Til TS: Er du satt opp til operasjon? 

Inntil videre er bare tilrådelig å leve "sunt" - altså ren fisk og kjøtt, frø, nøtter, grove kornprodukter, salater, grønnsaker, frukt. I bunn og grunn kan du spise normalt, men samtidig prøve å unngå høy-prosessert mat.  
I tillegg kan det være lurt å føre journal over hva du har spist og når du får gallesteinsanfall. 

Personlig slet jeg med gallegrus i 5+ år, og tidvis var det kun havresuppe jeg tålte (det er kjedelig mat dét!). Etter ti år ble jeg så dårlig at jeg måtte hasteinnlegges. Da hadde jeg galleblærebetennelse, forvokst galleblære, og fem terningstore gallesteiner. Foruten de tre første månedene etter operasjonen hvor jeg måtte unngå fettrik mat, er livskvaliteten betraktelig forbedret. 

Anonymkode: 8c3db...1c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært innlagt å gjennomført ERCP, for å få steiner ut av gallegangen. Og har 2 uker etter dette fått betennelse. Mye spekulering rundt diagnose og grunn til dette, men det jeg er ute etter er middager som ikke er gørkjedelige

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært innlagt å gjennomført ERCP, for å få steiner ut av gallegangen. Og har 2 uker etter dette fått betennelse. Mye spekulering rundt diagnose og grunn til dette, men det jeg er ute etter er middager som ikke er gørkjedelige

Jeg sliter akkurat som deg. Og faktisk, det eneste som funker hos meg er vegansk, eller tilnærmet. Her er det mye fettrike oppskrifter, men også en haug med fettfattige retter. veganmisjonen.no og veganmannen har mange fine oppskrifter. Om du ikke gidder gå for vegansk kan du bytte ut kikerter, linser etc med kjøtt og heller bruke resten av oppskriften til inspirasjon. Håper du finner noe som frister :) 

Anonymkode: a67f7...696

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg sliter akkurat som deg. Og faktisk, det eneste som funker hos meg er vegansk, eller tilnærmet. Her er det mye fettrike oppskrifter, men også en haug med fettfattige retter. veganmisjonen.no og veganmannen har mange fine oppskrifter. Om du ikke gidder gå for vegansk kan du bytte ut kikerter, linser etc med kjøtt og heller bruke resten av oppskriften til inspirasjon. Håper du finner noe som frister :) 

Anonymkode: a67f7...696

Takk for tips! Det skal jeg absolutt sjekke ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...