Gå til innhold

Hvit januar - er du med?


makkarella

Anbefalte innlegg

Jeg har i noen år nå vurdert å avstå fra alkohol hele januar, men aldri fått det helt til. Når vi nå går inn i året med strenge koronatiltak og enda mindre sosial kontakt enn vi pleier å ha i januar, tenker jeg at dette er året jeg skal få det til. Noen som har erfaringer å dele, eller som er i samme situasjon?

 

For meg handler dette mest om nysgjerrighet. Jeg lurer rett og slett på om jeg vil merke noen forskjeller i kropp og sinn, eller merke et større sug enn jeg forventer, for eksempel? Jeg liker jo å tro at jeg kan klare å holde meg unna alkoholen, men stemmer dette egentlig? Selv tenker jeg at jeg ikke er noen stordrikker, for jeg er sjelden full, men jeg drikker øl eller vin til maten i alle fall halvparten av dagene en vanlig uke, og nesten hver gang jeg møter venner.

 

Hvis du er med: Hva er dine grunner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

makkarella skrev (1 minutt siden):

Jeg har i noen år nå vurdert å avstå fra alkohol hele januar, men aldri fått det helt til. Når vi nå går inn i året med strenge koronatiltak og enda mindre sosial kontakt enn vi pleier å ha i januar, tenker jeg at dette er året jeg skal få det til. Noen som har erfaringer å dele, eller som er i samme situasjon?

 

For meg handler dette mest om nysgjerrighet. Jeg lurer rett og slett på om jeg vil merke noen forskjeller i kropp og sinn, eller merke et større sug enn jeg forventer, for eksempel? Jeg liker jo å tro at jeg kan klare å holde meg unna alkoholen, men stemmer dette egentlig? Selv tenker jeg at jeg ikke er noen stordrikker, for jeg er sjelden full, men jeg drikker øl eller vin til maten i alle fall halvparten av dagene en vanlig uke, og nesten hver gang jeg møter venner.

 

Hvis du er med: Hva er dine grunner?

Jeg er lett med på denne. Har ikke drukket alkohol siden påsken 2017 🤪

Anonymkode: 865a6...b9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke drukket siden 2010 og savner det ikke.

Anonymkode: 7e29e...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Drakk alkohol over midnatt nyttårsaften, da...

Anonymkode: 4990f...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er med! Drakk alkohol over midnatt nyttårsaften, da...

Anonymkode: 4990f...d1e

Haha, der sier du noe! Jeg har også gjort det, men tenker at vi regner det som nyttårsaften og at vi starter dagen etter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke drikke siden mars, kan godt være med nå i januar også 😄

Anonymkode: a030e...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan være med. Drakk litt vin sommeren 2019. 1 måned uten alkohol er det enkleste👍🏻😊

Anonymkode: fb871...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er lett med på denne. Har ikke drukket alkohol siden påsken 2017 🤪

Anonymkode: 865a6...b9b

Kan for øvrig utdype denne. Jeg var som deg, drakk alkohol opptil 5 dager i uken. Til mat, på kvelden for å finne ro, høytider, helger, lillelørdager, ved sosial omgang.... egentlig til alt og alle, bortsett fra når jeg jobbet og ikke kunne drikke, eller når jeg skulle kjøre bil. Satt påsken 2017 og funderte på mitt alkoholinntak, og fant ut at jeg hadde alkistendenser. Liksom, jeg kunne nesten ikke gå en dag uten å ta meg en eller to enheter alkohol på kvelden, selv når jeg satt alene. Drakk meg aldri full. 

Da bestemte jeg meg at jeg skulle avstå over tid. Over tid har nå vart i snart 4 år for min del. Fordi jeg har kjent på "abstinensene". Suget. Det å få veldig lyst på alkohol, nærmest som en tvangstanke. Det kommer innimellom enda. Dette minner meg på om at jeg var og er i faresonen for alkoholisme hvis jeg ikke styrer meg. Samtidig er alkohol dyrt, så jeg merker det på budsjettet. 

Jeg tenker du må og bør prøve. Hvis du ikke klarer å avstå fra alkohol over lengre tid uten særlig problemer, så er det et større tegn enn noe annet. Test deg selv i januar. Det er i hvert fall ikke skadelig å avstå. 

Anonymkode: 865a6...b9b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det de to siste årene. Drikker til vanlig alltid vin i helgene (og av og til i ukedagene). Ikke noe problem i forhold til alkoholen, men blir litt kjipt i forhold til samspillet vin og god mat. Gjør det for å justere vekta litt ned, så da blir det litt enklere mat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker aldri. Altså, aldri. Men pga korona har denne "aldri" blitt til 2-3 glass i uka. 

Dessverre. 

Anonymkode: b7c1c...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med en øl i hånda nå, men etter den er kjøleskapet tomt og jeg er med for resten av måneden..

Årsaken er at jeg har lagt til meg en uvane med å drikke daglig hele juleferien, og det er vanskelig å riste den av meg kjenner jeg (derfor jeg sitter med en pils i dag). Sånn er det gjerne etter ferier for meg, og det har også vært litt sånn under korona generelt må jeg innrømme, noen har spist mer smågodt, jeg har drukket oftere alkohol. 

En av grunnene til at jeg aldri har fått til hvit måned før selv om tanken har vært der, er at jeg har altfor tettpakket sosial kalender. Men med nedstengte barer og ingen fester så ryker de grunnene. Så da trenger jeg ikke si nei takk til bursdager eller sitte edru på fester, jeg må bare kutte ut å jekke en pils etter jobb eller på lørdagskveldene.

Jeg gjør det for helsen og for å snu en uvane, og for å teste meg selv litt - er jeg alkoholiker? Jeg håper det kan gi meg mer energi og bedre søvnmønster, og at jeg får kommet skikkelig i gang med trening igjen. Litt mestringsfølelse også, for jeg er seriøst litt redd for alkoholisme, det ligger i familien og jeg kjenner det ligger i meg også.

Jeg har bare hatt hvit helg før, som vel imponerer få i denne tråden siden alle er avholds.. Men uansett, da følte jeg meg litt bedre i kropp og til sinns. Men også en følelse av kjedsomhet, jeg må få meg noen andre hobbyer, særlig i helgene som blir aaaaltfor lange. Og jeg må få meg et sosialt liv som ikke er preget av alkohol (og nå ikke av spesielt mye sosial omgang heller for så vidt!). 

Anonymkode: 15955...457

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da bestemte jeg meg at jeg skulle avstå over tid. Over tid har nå vart i snart 4 år for min del. Fordi jeg har kjent på "abstinensene". Suget. Det å få veldig lyst på alkohol, nærmest som en tvangstanke. Det kommer innimellom enda. Dette minner meg på om at jeg var og er i faresonen for alkoholisme hvis jeg ikke styrer meg. Samtidig er alkohol dyrt, så jeg merker det på budsjettet. 

Ja, dette blir jo spennende å se. Det er så lett å sitte og tenke at man ikke har et problem, samtidig som jeg ikke tror jeg har gått en hel måned uten noen form for alkohol siden jeg fylte 18. Jeg blir litt skremt av historier som din, men det er også inspirerende, takk for at du delte!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En av grunnene til at jeg aldri har fått til hvit måned før selv om tanken har vært der, er at jeg har altfor tettpakket sosial kalender.

Men man kan jo fint være sosial uten alkohol. Eventuelt med alkoholfritt øl. Da får du i det minste smaken. 

Det er faktisk overraskende deilig å være edru når andre drikker, og så sitter du deg i bilen etterpå og kjører hjem. Når alle sliter med hangover dagen derpå, så våkner du uthvilt og klar for dagen som kommer. 

Gå inn for det! Prøv! Og ikke la sosiale lag være en unnskyldning. 

Anonymkode: 865a6...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele mitt år er hvitt alltid, men jeg slenger meg med for å støtte opp om et godt tiltak. :jepp: Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makkarella skrev (Akkurat nå):

Ja, dette blir jo spennende å se. Det er så lett å sitte og tenke at man ikke har et problem, samtidig som jeg ikke tror jeg har gått en hel måned uten noen form for alkohol siden jeg fylte 18. Jeg blir litt skremt av historier som din, men det er også inspirerende, takk for at du delte!

Ja jeg anså mitt alkoholforbruk som uproblematisk før jeg tok avstand. 1 til 2 og kanskje 3 enheter for dag, liksom, hva er det? Vel, det er med på å skape avhengighet! Når man ikke klarer å finne ro på kvelden uten å ta seg et glass vin, en sup cognac, en drink eller en pils, så er det noe man bør ta på alvor. 

Alkohol er også flytende kcal, så mange kan oppleve det blir lettere å holde vekt eller gå ned i vekt. 

Og ikke minst, du er tilgjengelig for bilkjøring hele døgnet, og sliter aldri med noen form for hangover. 

Det er verdt det, på alle måter! 

Anonymkode: 865a6...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er tydeligvis flere avholdsfolk der ute enn jeg trodde! Kanskje alle dere som har hvitt liv/hvitt år/hvitt hele tiden kan komme med noen tips til oss? I en normal verden er det jo det sosiale som er det mest utfordrende, tror jeg. Hvordan takler dere lystige lag uten alkohol? Er det ikke forferdelig kjedelig å henge med fulle folk når man selv er edru?

 

For meg personlig ser jeg for meg at det mest utfordrende blir den drikken til maten. Det er liksom ekstra kos, og noe jeg og samboeren gjør sammen. Det høres nesten litt alkis ut, men god drikke er liksom en hobby for oss. Går det an å fordype seg i god jus på samme måte som i øl og vin?? 😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er definitivt med.

Siste ølen ble drukket i går, og jeg skal ikke bare ha hvit januar, men kanskje hele februar også. Dette fordi mine problemer med diverse negative tanker øker drastisk ved alkoholinntak. Jeg blir mer urolig utover i uka hvis jeg har drukket i helga. Selv ved bare noen få øl.

40 dager er det meste jeg har klart uten, så nå vil jeg prøve å slå det. Egentlig vet jeg at jeg klarer det, for helseeffektene jeg opplevde etter 40 dager var verdt det. For meg handlet det om at jeg taklet ting bedre, og jeg forsvant ikke ned i gjørma mentalt, på samme måte som hvis jeg drakk hver helg.

Nå, etter jul og nyttår, merker jeg at jeg sliter mer med nervøsitet og tunge tanker igjen.. Alkohol er egentlig enda mer gift for oss som sliter med noe psykisk, enn andre.

Endret av Expandable86
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

makkarella skrev (11 minutter siden):

Hvordan takler dere lystige lag uten alkohol? Er det ikke forferdelig kjedelig å henge med fulle folk når man selv er edru?

2 måter: Enten opplyser du folk rundt deg at du ikke drikker, og/eller så drikker du alkoholfritt. I verste fall kan du lyve på deg en begrunnelse for å gjøre det enkelt hvis folk spør for mye rundt dette, f.eks at du ikke er helt i slag (en fin ting er å si at du har vært uggen i magen). Da slipper du maset som "kom igjen", "ta deg et glass vin" eller "slutt å tull" hvis du kun begrunner din avstand fra alkohol med at det har lyst til å avstå. 

Jeg henger ikke sammen med fulle folk fra før av, så det går greit. Det går uansett fint an å være i sosiale lag uten å drikke. Det oppleves likevel artig fordi du er i en sosial boble. Stemningen får du jo uansett.

Beste tipset jeg har er å gå inn for det, og stå for det, uansett hva eller hvem som møter deg. Til syvende og sist handler det om valg. Ditt valg. 

Anonymkode: 865a6...b9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...