Skytten10 Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 Hei, Jeg har spart i BSU og har ca 70 000,- igjen før jeg har fylt den opp. Da jeg har kjøpt bolig kan jeg fra 2021 nå ikke få skattelfordelene og lurer på om jeg bør betale ned på boliglånet på oppspart beløp, eller fremdeles la pengene stå og bruke som "sparekonto" pga noe høyere renter enn andre sparekontoer. Hva er lurest å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #2 Skrevet 3. januar 2021 Jeg skal betale de månedlige trekkene på boliglånet med BSU-pengene og så sette de pengene det frigjør i aksjefond. Anonymkode: ec6c7...898
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #3 Skrevet 3. januar 2021 Så lenge du har boliglån å betale ned på som er høyere enn bsu og renta på bsu er høyere enn boliglånet, er det bare å beholde kontoen. Jeg har beholdt min selv om jeg er 35 i år fordi jeg har 2,80 på bsu og 1,25 på boliglånet. I desember 2021 bruker jeg beløpet på å betale ned på lånet før renta endres fra banken. Anonymkode: c4be5...8d2 1
Ullvott Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 For å si som AB over, men med andre ord: Hva har høyest rente: boliglånet eller BSU-kontoen? Hvis boliglånet har høyere rente enn BSU-en lønner det seg å betale ned lånet. Hvis BSU-kontoen har høyere rente enn boliglånet lar du kontoen stå.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 Skytten10 skrev (1 time siden): Hei, Jeg har spart i BSU og har ca 70 000,- igjen før jeg har fylt den opp. Da jeg har kjøpt bolig kan jeg fra 2021 nå ikke få skattelfordelene og lurer på om jeg bør betale ned på boliglånet på oppspart beløp, eller fremdeles la pengene stå og bruke som "sparekonto" pga noe høyere renter enn andre sparekontoer. Hva er lurest å gjøre? Det er beste er å betale ned boliglånet. Det skal også jeg gjøre. Anonymkode: 28c39...74d 1
Gjest Godhelg2019 Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 Jeg har også tenkt å bruke BSU konto til månedlig trekk av lånet mitt.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #7 Skrevet 4. januar 2021 Men er det vedtatt? Evnt når blir det? Er det opp til hver bank om de setter ned renta på BSU for oss som har bolig? Hvis renta settes ned til vanlig lav sparerente kommer jeg til å putte de 250000 jeg har på bsu inn på lånet. Så setter jeg ned løpetiden på lånet med fem år. Anonymkode: 54f35...f11
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #8 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er det vedtatt? Evnt når blir det? Er det opp til hver bank om de setter ned renta på BSU for oss som har bolig? Hvis renta settes ned til vanlig lav sparerente kommer jeg til å putte de 250000 jeg har på bsu inn på lånet. Så setter jeg ned løpetiden på lånet med fem år. Anonymkode: 54f35...f11 Bsu-renta kan banken endre som den ønsker (med noen ukers forvarsel). Personlig ville jeg ha betalt ned boliglånet fra bsu inntil jeg hadde bygd opp en tilstrekkelig buffer (6x netto månedslønn), deretter ville jeg ha betalt ned evt billån og andre lån med mindre gunstige vilkår enn boliglånet. Når det bare var boliglånet igjen ville jeg brukt restbeløpet på bsu til en enkelt nedbetaling. Anonymkode: 8bfb2...715
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #9 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bsu-renta kan banken endre som den ønsker (med noen ukers forvarsel). Personlig ville jeg ha betalt ned boliglånet fra bsu inntil jeg hadde bygd opp en tilstrekkelig buffer (6x netto månedslønn), deretter ville jeg ha betalt ned evt billån og andre lån med mindre gunstige vilkår enn boliglånet. Når det bare var boliglånet igjen ville jeg brukt restbeløpet på bsu til en enkelt nedbetaling. Anonymkode: 8bfb2...715 Muligens jeg misforstår men du kan kun bruke bsu på boliglån. Ikke bil eller andre lån. Anonymkode: 28ae0...4cc
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #10 Skrevet 4. januar 2021 Jeg lurer på det sammme. Har mulighet til å sette inn 1 år til på BSU før jeg er for gammel, men har eid hus i mange år å får vel ikke fradrag lengre. Hadde vært godt å få betalt ned en del på huslånet (som er bare mitt) da jeg og min samboer ønsker å kjøpe hytte sammen. Anonymkode: ff877...df6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #11 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Muligens jeg misforstår men du kan kun bruke bsu på boliglån. Ikke bil eller andre lån. Anonymkode: 28ae0...4cc Det er (nesten) helt riktig (BSU kan også benyttes som en del av egenkapital ved boligkjøp). Men man kan "sjonglere" med pengene sine og bruke BSU for i praksis å betale andre ting. Sett at man har 30k utbetalt i lønn hver måned, og 10k av disse vanligvis går til renter og avdrag på boliglån. Om man benytter BSU-kontoen til å betjene boliglånet med samme beløp har man fristilt 10k som kan brukes til andre formål, f.eks. oppsparing av buffer, nedbetaling på billån eller annet. Anonymkode: 8bfb2...715 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 Jeg er også usikker på hva jeg skal gjøre her. Har 300.000 stående på bsu nå og 800.000 i boliglån. Kommer renta på bsu til å bli satt ned for de som har bolig fra før? Anonymkode: 48e81...a1f
Ullvott Skrevet 5. januar 2021 #13 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er også usikker på hva jeg skal gjøre her. Har 300.000 stående på bsu nå og 800.000 i boliglån. Kommer renta på bsu til å bli satt ned for de som har bolig fra før? Anonymkode: 48e81...a1f Hva som skjer med renta på BSU-kontoen når du ikke lenger kan spare i BSU tror jeg bankene bestemmer selv. Det er skattefradraget for de som allerede har kjøpt bolig som fjernes. Det er en politisk beslutning, for BSU-ordningen ligger inne i statsbudsjettet. Hvilken rente bankene velger å ha på de ulike kontoene sine styres ikke av statsbudsjettet.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #14 Skrevet 5. januar 2021 Det beste er å betale ned på BSU-kontoen. Anonymkode: 28c39...74d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #15 Skrevet 5. januar 2021 Jeg er rimelig sikker på at bankene ikke kommer til å sette ned BSU-renta for de som har kjøpt bolig. Renten settes for hver kontotype, og BSU er én kontotype - uavhengig om du har kjøpt bolig eller ikke. Om de skal sette ned renten for bare de som har kjøpt bolig, må de først forandre kontotypen for disse. Og det kommer de nok ikke til å gjøre. Anonymkode: 7d0b9...742
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #16 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg er rimelig sikker på at bankene ikke kommer til å sette ned BSU-renta for de som har kjøpt bolig. Renten settes for hver kontotype, og BSU er én kontotype - uavhengig om du har kjøpt bolig eller ikke. Om de skal sette ned renten for bare de som har kjøpt bolig, må de først forandre kontotypen for disse. Og det kommer de nok ikke til å gjøre. Anonymkode: 7d0b9...742 BSU-kontoen som kommer med all sannsynlighet til å legges ned i nærmeste framtid. Dette er fordi alle partiene på venstresiden har programfestet å legge ned BSU-kontoen. Det synes jeg er rettferdig, siden de kun de som har muligheten til å spare, som gjør det. Det er ikke de som trenger hjelp. De trenger hjelp er de som ikke klarer å spare siden de har lav inntekt. Det blir istedet lansert en låneordning for folk med lavinntekt. Anonymkode: 28c39...74d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå