Gå til innhold

Olav (NRK1)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem var egentlig Olav den hellige? Bli med Kristofer Hivju og Gry Molvær Hivju i fotsporene til den brutale vikingkongen som endte opp som helgen.  (NRK)

Sammen med dokumentarfilmregissøren, filmskaperen og kona, Gry Molvær Hivju, legger Kristofer Hivju ut på en reise for å lete etter sannheten om en av norgeshistoriens mest kjente personer. Vikingkongen Olav Haraldsson ble drept under slaget på Stiklestad i 1030, men gjennom et hamskifte uten sidestykke, ender han opp som helgen og som den alle i dag kjenner som Olav den hellige. Jakten på historien fører paret tilbake til vikingetidens Norge, men også til Island, Frankrike, England og Russland.

Dokumentarserien Olav har premiere 3. januar på NRK1 klokken 20:35.

Vises også i NRK TV:  https://tv.nrk.no/serie/olav

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hellige? Alltid tenkt det var Heldige. Ikke at det å bli drept i et slag er et tegn på flaks, da men..

Tore Hund som drepte ham, var vel ingen hund? Eller hva var greia med det navnet?

Husker jeg så Spelet om Heldig Olav, eller må vel ha vært Heilag Olav, på Stiklestad for noen år siden. Var Toralv Maurstad som hadde hovedrollen som en blind gammel mann på en stubbe. Olav så vi ikke mye til, ikke selve slaget heller.

Anonymkode: 3326b...0a4

• Liker 2
Skrevet

Mye av det som er skrevet om Olav den hellige er tydeligvis en smule overdrevet.  😁

Gjest Frosendiva
Skrevet

Ikke bare en smule . Et helt brød vil jeg si.

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis syns jeg vikingtiden er spennende, men dette var jo bare kjedelig. 😴

Anonymkode: 116b1...8d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 20.30):

Hellige? Alltid tenkt det var Heldige. Ikke at det å bli drept i et slag er et tegn på flaks, da men..

Tore Hund som drepte ham, var vel ingen hund? Eller hva var greia med det navnet?

Husker jeg så Spelet om Heldig Olav, eller må vel ha vært Heilag Olav, på Stiklestad for noen år siden. Var Toralv Maurstad som hadde hovedrollen som en blind gammel mann på en stubbe. Olav så vi ikke mye til, ikke selve slaget heller.

Det er ikke Olav den heldige. Det er Olav den hellige. Stor forskjell der.

Anonymkode: d7d1d...3ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke Olav den heldige. Det er Olav den hellige. Stor forskjell der.

Anonymkode: d7d1d...3ca

Ja, det er jo det. Ikke i bokstaver, da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bare sett første episode, men likte den. Ikke så mye action, men en spennende tilnærming til å få et detaljert og nyansert bilde av en svært viktig skikkelig i norsk historie. 
Ekteparet Hivju er gode formidlere begge to!

Anonymkode: fdf8a...851

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...