AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 Vi har et barn sammen som vi har delt omsorg om. Han ønsker at barnet skal ta vaksinen når den kommer, og jeg ønsker ikke det. Barnet har fulgt alt av vaksineprogrammer, men jeg er usikker på denne vaksinen. Dermed truer han med med det ene og det andre som han alltid gjør når han ikke får viljen sin. Jeg føyer meg alt for mye, men dette gir jeg meg ikke på. Barnet er ikke i risikogruppe, og ellers også helt frisk. Hva gjør vi her? Må vi til retten så det blir bestemt av noen andre? Anonymkode: 6cf14...fad 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har et barn sammen som vi har delt omsorg om. Han ønsker at barnet skal ta vaksinen når den kommer, og jeg ønsker ikke det. Barnet har fulgt alt av vaksineprogrammer, men jeg er usikker på denne vaksinen. Dermed truer han med med det ene og det andre som han alltid gjør når han ikke får viljen sin. Jeg føyer meg alt for mye, men dette gir jeg meg ikke på. Barnet er ikke i risikogruppe, og ellers også helt frisk. Hva gjør vi her? Må vi til retten så det blir bestemt av noen andre? Anonymkode: 6cf14...fad Så vidt jeg har skjønt, så blir ikke barn tilbudt vaksinen uansett, så det er vel ingen problemstilling. Anonymkode: 12aa9...b0a 69
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #3 Skrevet 3. januar 2021 Vaksinen er ikke til barn under 18 år. Så du trenger ikke tenke på dette. Anonymkode: 1ef56...59f 29
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 ‘‘Kompetansen til å samtykke til helsehjelp til barn under 16 år ligger som hovedregel til foreldrene eller andre med foreldreansvaret (se pasient- og brukerrettighetsloven § 4-4 første ledd). Hovedregelen er derfor at begge foreldrene skal samtykke til helsehjelp til barnet når de har del i foreldreansvaret. Det er likevel tilstrekkelig at én av foreldrene eller andre med foreldreansvaret samtykker til helsehjelp når helsehjelpen regnes som del av den daglige og ordinære omsorgen for barnet eller når kvalifisert helsepersonell mener at helsehjelpen er nødvendig for at barnet ikke skal ta skade (se pasient- og brukerrettighetsloven § 4-4 andre ledd og tredje ledd). Helse- og omsorgsdepartementet har i brev 8. oktober 2015 kommet til at vaksinasjon som inngår i barnevaksinasjonsprogrammet må regnes som del av den daglige og ordinære omsorgen for barnet. Det er dermed tilstrekkelig at den ene av foreldrene eller andre med foreldreansvar samtykker til vaksinasjonen. Fra 1. januar 2018 fremgår dette av pasient- og brukerrettighetsloven § 4-4 andre ledd. Den som samtykker må imidlertid ha foreldreansvaret for barnet. Ved vaksinasjon utenfor barnevaksinasjonsprogrammet må begge foreldrene eller andre med foreldreansvar samtykke til vaksinasjonen. Dersom barnet likevel skal få vaksine utenfor barnevaksinasjonsprogrammet uten begges samtykke, må kvalifisert helsepersonell mene at vaksinen er nødvendig for at barnet ikke skal ta skade, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 4-4 tredje ledd’’ (kilde: Helsedirektoratet) Anonymkode: 3bf4d...4ea 4
Ulrikke Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 Jentungen her er 15, og far og jeg bor sammen altså - men hun får vel ikke tilbud om vaksinen før den er såpass utprøvd at man har sett en del bivirkninger, eventuelt! Så det hadde jeg på ingen måte giddet å bruke energi på å diskutere nå! 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vi har et barn sammen som vi har delt omsorg om. Han ønsker at barnet skal ta vaksinen når den kommer, og jeg ønsker ikke det. Barnet har fulgt alt av vaksineprogrammer, men jeg er usikker på denne vaksinen. Dermed truer han med med det ene og det andre som han alltid gjør når han ikke får viljen sin. Jeg føyer meg alt for mye, men dette gir jeg meg ikke på. Barnet er ikke i risikogruppe, og ellers også helt frisk. Hva gjør vi her? Må vi til retten så det blir bestemt av noen andre? Anonymkode: 6cf14...fad Husk at de vaksinene du allerede har proppet ungen din med ble utviklet for 40+ år siden, men denne vaksinen som er utviklet på et høyt teknisk - og testnivå, nei den skal vi ikke ta... regner med dere ikke tar vaksiner for å reise utenlands heller? God dag mann økseskaft. Anonymkode: d918b...e77 9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #7 Skrevet 3. januar 2021 Pfizer-vaksinen er godkjent for de over 18, Moderna for de over 16. Anonymkode: 2bafb...047
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Skrevet 3. januar 2021 Dette er et ikke problem. Barnet under 18 blir ikke vaksinert. De er ikke med i planen en gang. Bare legg diskusjonen død TS. Ta det heller når det blir aktuelt. Anonymkode: 5bf8a...7c4 18
Gjest Jon Are Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Husk at de vaksinene du allerede har proppet ungen din med ble utviklet for 40+ år siden, men denne vaksinen som er utviklet på et høyt teknisk - og testnivå, nei den skal vi ikke ta... regner med dere ikke tar vaksiner for å reise utenlands heller? God dag mann økseskaft. Anonymkode: d918b...e77 Denne vaksinen et utviklet i hun og hast og er ikke utprøvd enda. Jeg holder med moren.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 Jon Are skrev (På 3.1.2021 den 20.06): Denne vaksinen et utviklet i hun og hast og er ikke utprøvd enda. Jeg holder med moren. At den er utviklet i hui og hast stemmer ikke. Nå er det over et år siden viruset ble oppdaget, og vi må regne med at arbeidet med å utvikle en vaksine har pågått omtrent like lenge. Sammenlign gjerne med svineinfluensaen som ble oppdaget i april 2009, vaksinen kom i oktober samme år. Der snakker vi hui og hast. Anonymkode: dc1ad...6f3 5
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 18.58): Vi har et barn sammen som vi har delt omsorg om. Han ønsker at barnet skal ta vaksinen når den kommer, og jeg ønsker ikke det. Barnet har fulgt alt av vaksineprogrammer, men jeg er usikker på denne vaksinen. Dermed truer han med med det ene og det andre som han alltid gjør når han ikke får viljen sin. Jeg føyer meg alt for mye, men dette gir jeg meg ikke på. Barnet er ikke i risikogruppe, og ellers også helt frisk. Hva gjør vi her? Må vi til retten så det blir bestemt av noen andre? Anonymkode: 6cf14...fad Barn skal ikke ta denne vaksinen, så dette er ikke en problemstilling. Når det gjelder spørsmålet, så ja, det kan ikke settes vaksine uten samtykke fra begge foreldrene, med mindre det er snakk om fare for liv og helse. Barn verden over har taklet koronaen fint. Norske myndigheter har også uttalt at barn ikke blir satt i vaksinekø. Det er ikke en gang nok doser til risikogruppa. 5
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 19.01): ‘‘Kompetansen til å samtykke til helsehjelp til barn under 16 år ligger som hovedregel til foreldrene eller andre med foreldreansvaret (se pasient- og brukerrettighetsloven § 4-4 første ledd). Hovedregelen er derfor at begge foreldrene skal samtykke til helsehjelp til barnet når de har del i foreldreansvaret. Det er likevel tilstrekkelig at én av foreldrene eller andre med foreldreansvaret samtykker til helsehjelp når helsehjelpen regnes som del av den daglige og ordinære omsorgen for barnet eller når kvalifisert helsepersonell mener at helsehjelpen er nødvendig for at barnet ikke skal ta skade (se pasient- og brukerrettighetsloven § 4-4 andre ledd og tredje ledd). Helse- og omsorgsdepartementet har i brev 8. oktober 2015 kommet til at vaksinasjon som inngår i barnevaksinasjonsprogrammet må regnes som del av den daglige og ordinære omsorgen for barnet. Det er dermed tilstrekkelig at den ene av foreldrene eller andre med foreldreansvar samtykker til vaksinasjonen. Fra 1. januar 2018 fremgår dette av pasient- og brukerrettighetsloven § 4-4 andre ledd. Den som samtykker må imidlertid ha foreldreansvaret for barnet. Ved vaksinasjon utenfor barnevaksinasjonsprogrammet må begge foreldrene eller andre med foreldreansvar samtykke til vaksinasjonen. Dersom barnet likevel skal få vaksine utenfor barnevaksinasjonsprogrammet uten begges samtykke, må kvalifisert helsepersonell mene at vaksinen er nødvendig for at barnet ikke skal ta skade, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 4-4 tredje ledd’’ (kilde: Helsedirektoratet) Anonymkode: 3bf4d...4ea Dette. Og siden de aller fleste barn ikke blir alvorlig syke av korona, er det ikke snakk om at den er nødvendig for at barnet ikke skal ta skade. 1
GammelKaktus Skrevet 5. januar 2021 #13 Skrevet 5. januar 2021 Det er jo meningsløst å diskutere dette da barn ikke vil få tilbud om vaksine, iallfall ikke på lang tid. Men forstår godt du er betenkt, jeg hadde heller ikke sagt ja til denne vaksinen når det gjelder mitt barn. Og vi har selvsagt fulgt vaksinasjonsprogrammet og i tillegg fått tatt hepatitt og BCG vaksinen. 5
boblevann Skrevet 5. januar 2021 #14 Skrevet 5. januar 2021 Dette blir ikke aktuelt på veldig, veldig lenge - om noen gang i det hele tatt. Vaksinene er ikke testet på, eller godkjent for bruk på barn, og det er helt uaktuelt å gi den til barn før om mange år (dersom corona enda er et problem). Det er ikke noe å krangle om, for barnet får den ikke uansett hva far ønsker 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #15 Skrevet 5. januar 2021 Hentet fra helsedirektoratet. Ved vaksinasjon utenfor barnevaksinasjonsprogrammet må begge foreldrene eller andre som har foreldreansvaret samtykke til vaksinasjonen. Dersom barnet likevel skal få vaksine utenfor barnevaksinasjonsprogrammet uten begges samtykke, må kvalifisert helsepersonell mene at vaksinen er nødvendig for at barnet ikke skal ta skade, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 4-4 tredje ledd. Ved vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet trenger man kun samtykke fra den ene med foreldreansvar. Anonymkode: a2c66...750
Gjest Jon Are Skrevet 6. januar 2021 #16 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 8.46): At den er utviklet i hui og hast stemmer ikke. Nå er det over et år siden viruset ble oppdaget, og vi må regne med at arbeidet med å utvikle en vaksine har pågått omtrent like lenge. Sammenlign gjerne med svineinfluensaen som ble oppdaget i april 2009, vaksinen kom i oktober samme år. Der snakker vi hui og hast. Anonymkode: dc1ad...6f3 Det tar normalt årevis å utvikle en vaksine . En skla jo sjekke for bivirkninger også de som kommer på et senere tidspunkt også. Ikke misforstå. Jeg ønsker virkelig at denne vaksinen er god med ingen alvorlige ettervirkninger, men jeg syns ikke barn skøa være prøvekaninnet.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #17 Skrevet 6. januar 2021 Som andre har sagt vil ikke koronavaksinen tilbys barn så det trenger du ikke forholde seg til. Når det er sagt: Hvis alle tenkte som deg ville vi fremdeles dødd av meslinger, røde hunder, tuberkulose og polio (slik de fremdeles gjør i u-land) siden ingen hadde turt å prøve de nye vaksinene og heller tenkt at det fikk "alle andre" gjøre. Anonymkode: 07317...7af 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #18 Skrevet 6. januar 2021 Barn tilbys ikke vaksinen nettopp fordi den ikke er tilstrekkelig utprøvd på barn. Så dette er en ikke-sak. Anonymkode: a0d76...caa 4
Maleficenta Skrevet 6. januar 2021 #19 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 18.58): Vi har et barn sammen som vi har delt omsorg om. Han ønsker at barnet skal ta vaksinen når den kommer, og jeg ønsker ikke det. Barnet har fulgt alt av vaksineprogrammer, men jeg er usikker på denne vaksinen. Dermed truer han med med det ene og det andre som han alltid gjør når han ikke får viljen sin. Jeg føyer meg alt for mye, men dette gir jeg meg ikke på. Barnet er ikke i risikogruppe, og ellers også helt frisk. Hva gjør vi her? Må vi til retten så det blir bestemt av noen andre? Anonymkode: 6cf14...fad Barn er sistepri tror jeg når det kommer til denne vaksinen så ville ikke tatt bekymringene for dette på forskudd tenker nå jeg. En an en ting jeg heller reagerer på er at mannen sin ikke høres helt god ut når han kommer med trusler og slikt... 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. januar 2021 #20 Skrevet 7. januar 2021 Si nei når den en dag langt i fremtiden blir tilbudt barn. Han må uansett ha samtykke fra deg skriftlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå