Gå til innhold

Vasking av dyrere klær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det? Selv når det står 30 grader syntes jeg vasking sliter usedvanlig på plagget. Har jeg for dårlig vaskemaskin? Er det andre ting jeg burde tenke på? Hva bruker dere gjøre?

Anonymkode: 183c9...030

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs litt på hvilket materiale det er. Noen ganger kjører jeg det på håndvask program og andre ganger 30 grader. Passer på at jeg ikke vasker det med ting som har glidelåser eller utstikkende knapper, som kan trekke tråder eller slite på plagget unødig. 

Håndvask program er faktisk som regel mer skånsomt enn å vaske for hånd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker vaskepose på klær jeg er redd skal ødelegges i maskin og vasker på 20-30 grader med lav sentrifugering. Luftig eller damping om plagget ikke har fått noen flekker. 

Anonymkode: 0c054...147

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan gjør dere det? Selv når det står 30 grader syntes jeg vasking sliter usedvanlig på plagget. Har jeg for dårlig vaskemaskin? Er det andre ting jeg burde tenke på? Hva bruker dere gjøre?

Trodde det var slik at folk kjøper dyre klær fordi de har bedre kvalitet?

Anonymkode: 8bfcc...623

AnonymBruker
Skrevet

Damping?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Trodde det var slik at folk kjøper dyre klær fordi de har bedre kvalitet?

Anonymkode: 8bfcc...623

Jeg kjøper dyrere klær fordi det er de klærne jeg tilfeldigvis liker, som regel. De har som regel snitt som jeg liker bedre, samt bedre passform. Men jeg har åpenbart ikke erfaring med at de tåler mer enn billigere klær. 

• Liker 3
Gjest Føsleguri
Skrevet

Hva mener du med dyrere plagg? 

Det avgjørende for hvordan jeg vasker plagg er hva de er laget av, ikke hva de koster. 

Men jeg syns det er rart hvis en vask på 30 grader sliter mye på plagget hvis det står 30 grader på vaskeanvisningen.

AnonymBruker
Skrevet

Bruk flytende vaskemiddel!

Spesielt svarte jeans blir grå hvis du vasker med pulver. Ikke bruk skyllemiddel, og vask alltid på vranga. 

Anonymkode: f8a41...eb1

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Føsleguri said:

Hva mener du med dyrere plagg? 

Det avgjørende for hvordan jeg vasker plagg er hva de er laget av, ikke hva de koster. 

Men jeg syns det er rart hvis en vask på 30 grader sliter mye på plagget hvis det står 30 grader på vaskeanvisningen.

Alt fra 800- 2000 ca. Ja, jeg også syntes det er rart de slites. Lurer på om det kan være vaskemaskinen. Overtok den fra moren min da hun kjøpte seg ny, men jeg lurer på om jeg burde kjøpe en selv som kanskje er mer skånsom. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blander ikke forskjellige materialer når jeg vasker. Bomull for seg, forskjellige syntetiske blandinger for seg. Følger ellers vaskeanvisningen.

Anonymkode: 51362...79b

Gjest Føsleguri
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alt fra 800- 2000 ca. Ja, jeg også syntes det er rart de slites. Lurer på om det kan være vaskemaskinen. Overtok den fra moren min da hun kjøpte seg ny, men jeg lurer på om jeg burde kjøpe en selv som kanskje er mer skånsom. 

Bor du i nærheten av moren din slik at du kan låne hennes maskin en gang og se om det er noen forskjell på slitasjen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har relativt gammel og billig vaskemaskin, men synes klærne mine holder seg godt likevel. Jeg bruker ofte vaskepose, er forsiktig med å blande materialer og strukturer, og jeg bruker flytende, luktfritt vaskemiddel. Og så er det viktig å være nøye med tørken: Jeg henger ikke opp plagg som kan miste fasongen av det, bruker kleshengere når jeg tørker bluser, og gjerne kleshengere eller flere jevnt fordelte klyper når jeg tørker bukser. Enkelte ting bør tørke liggende, og gjerne formes til litt. Noen klær må strykes for å bli pene igjen etter vask. Damping gjør også godt. Noen klær nupper uansett hva man gjør, kasjmir for eksempel, og da bør man ta seg av nuppene for å fortsette å se striglet ut.

Når det er sagt: Enkelte merker som er dyrere enn vanlige kjedeklær har mye av usedvanlig dårlig kvalitet. Iben og Holzweiler, for eksempel. Det er mye klær i helt ræva materialer på markedet. Syntetiske klær nærmest til engangsbruk til flere tusen kroner. Kanskje det rett og slett er kvaliteten på det du kjøper det er noe galt med? Er du bevisst på stoffstruktur, sømmer, materialbruk etc.? Finner du noen fellesnevner mellom klærne dine som blir raskt slitte og de som holder seg bedre? 

Anonymkode: f5890...820

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...