Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe ustabil syklus etter jeg sluttet på pilla i september. Mine siste sykluser har vært på 25, 47 og 20 dager...og jeg har ikke peiling på når jeg har eggløsning😅 hadde ubeskyttet sex for 9 dager siden og har de siste 2 dagene slitt veldig med hodeverk og trøtthet, samt at jeg føler det er noe rart nederst i magen....hadde små kramper nederst i magen dag 3 og 7, men nå på dag 8 og 9 er det ikke kramper, men mer en følelse av press nederst i magen og av og til ut mot sidene....

Jeg er redd at psyken min spiller meg et puss her, så det gledes til dagen jeg kan ta en test for å bekrefte/avkrefte. Men når kan jeg ta en test og forvente et sikkert svar? jeg prøver å psyke meg ned med at det er pp 1 og at jeg aldri i livet kan være så heldig å bli gravid på første forsøk. Men så får jeg disse ubehagene og håpet stiger igjen.. det er så slitsomt😬

Anonymkode: be494...158

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som tommelregel er det ca en ukes tid man er fruktbar i en syklus: de fem dagene opp til eggløsningsdagen (siden sperm kan overleve så lenge mens de venter på et egg), selve eggløsningsdagen, og dagen etter (egget lever i ca ett døgn om det ikke blir befruktet). Standard graviditetstester slår ut ca 14 dager etter eggløsning, tidligtester 9-10 dager etter eggløsning. Så i teorien, om du hadde eggløsning omtrent da dere hadde sex, så er det mulig at en tidligtest vil slå ut nå -- men en negativ test vil ikke fortelle deg noe. Om du vil ha et helt, helt sikkert svar venter du til tre uker etter ubeskytta sex (da tar du høyde for både tiden mellom samleie og evt. eggløsning, og at graviditetstester er 99% sikre to uker etter eggløsning). 

Så er prøvere gjerne verdensmestere i å lete etter symptomer... en grei huskeregel er at om kroppen din produserer nok graviditetshormoner til å gi deg (ekte) symptomer, så produserer den også nok til å slå ut på en test. Jeg ville tatt en test nå, bare for å få det ut av systemet... om den blir negativ, test igjen en uke seinere om mensen ikke kommer i mellomtida. Lykke til!

Anonymkode: 95ed2...a83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Som tommelregel er det ca en ukes tid man er fruktbar i en syklus: de fem dagene opp til eggløsningsdagen (siden sperm kan overleve så lenge mens de venter på et egg), selve eggløsningsdagen, og dagen etter (egget lever i ca ett døgn om det ikke blir befruktet). Standard graviditetstester slår ut ca 14 dager etter eggløsning, tidligtester 9-10 dager etter eggløsning. Så i teorien, om du hadde eggløsning omtrent da dere hadde sex, så er det mulig at en tidligtest vil slå ut nå -- men en negativ test vil ikke fortelle deg noe. Om du vil ha et helt, helt sikkert svar venter du til tre uker etter ubeskytta sex (da tar du høyde for både tiden mellom samleie og evt. eggløsning, og at graviditetstester er 99% sikre to uker etter eggløsning). 

Så er prøvere gjerne verdensmestere i å lete etter symptomer... en grei huskeregel er at om kroppen din produserer nok graviditetshormoner til å gi deg (ekte) symptomer, så produserer den også nok til å slå ut på en test. Jeg ville tatt en test nå, bare for å få det ut av systemet... om den blir negativ, test igjen en uke seinere om mensen ikke kommer i mellomtida. Lykke til!

Tusen takk for et fint og utfyllende svar😊 jeg har tidligtester fra babyplan liggende så tror nok bare jeg tar en før jeg går på jobb i morgen tidlig....og må prøve å ikke bli for skuffet hvis den er negativ. Jeg er ELENDIG på å vente, og det er jo det denne prøvetiden er. Bare venting😅

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for et fint og utfyllende svar😊 jeg har tidligtester fra babyplan liggende så tror nok bare jeg tar en før jeg går på jobb i morgen tidlig....og må prøve å ikke bli for skuffet hvis den er negativ. Jeg er ELENDIG på å vente, og det er jo det denne prøvetiden er. Bare venting😅

Bare hyggelig 😊 oppdater gjerne med hvordan det gikk! 

AnonymBruker
Skrevet

For meg ga det en trygghet å ta en billigstrimmel her og der da jeg slet med syklusen etter pilleslutt. Både av nysgjerrighet, og for å være sikker på at spekemat og alkohol ikke var noe problem. 

Jeg hadde "symptomer" så det holdt etter pilleslutt. Men forstår jo i ettertid at det var alle hormonene som skulle i gang igjen i kroppen, og ga smerter og ubehag jeg ikke hadde kjent på mange år. 

Anonymkode: 39583...3db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bare hyggelig 😊 oppdater gjerne med hvordan det gikk! 

Testen var negativ. Ble overraskende nok ikke så skuffet..... Har hatt litt stikninger/kramper i dag så regner egentlig med at mensen er rett rundt hjørnet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For meg ga det en trygghet å ta en billigstrimmel her og der da jeg slet med syklusen etter pilleslutt. Både av nysgjerrighet, og for å være sikker på at spekemat og alkohol ikke var noe problem. 

Jeg hadde "symptomer" så det holdt etter pilleslutt. Men forstår jo i ettertid at det var alle hormonene som skulle i gang igjen i kroppen, og ga smerter og ubehag jeg ikke hadde kjent på mange år. 

Hvor lenge hadde du sånne «symptomer»? Jeg har også kjent mye rart etter pilleslutt, men kjenner jo ekstra godt etter nå som kondomene endelig er kastet🤣 dette blir min 4 syklus etter pilleslutt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en eggløsnings test når jeg fant ut at jeg var gravid det var ca 12 dager etter Flo appen sa at det var høy sjanse for å bli gravid. Min syklus var heller ikke stabil alt ifra 23-42 dager mellom mensen.. lykke til 🙂 

Anonymkode: 3469a...486

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvor lenge hadde du sånne «symptomer»? Jeg har også kjent mye rart etter pilleslutt, men kjenner jo ekstra godt etter nå som kondomene endelig er kastet🤣 dette blir min 4 syklus etter pilleslutt

Første året av og på. Etter at syklusen stabiliserte seg lærte jeg jo hva som var normalt og ikke for min kropp. Stikninger og ømhet rundt eggløsning, og annen hormonubalanse før og etter mens. 

Tror jeg var helt bombesikker på graviditet 20+ ganger... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...