Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer hvis den fødende er forkjølet? Får far være med på fødselen? Må mor og baby i isolat? 

Anonymkode: d1d7c...ee9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt an på hvilket sykehus du tilhører og hvor syk du er, men hvis duver forkjølet med sår hals, hoste og feber må du nok gå ut i fra at du må føde på isolat. Hvis du bare hoster litt og er litt snørrete, kan det være at det holder med en negativ covid-test. Hadde uansett forberedt meg på at far ikke får være med inn hvis du, han eller begge har symptomer. 
Ville ellers spurt sykehuset du skal føde på hva retningslinjene deres er. 

Anonymkode: b81e8...36e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer vel litt an på hvilket sykehus du tilhører og hvor syk du er, men hvis duver forkjølet med sår hals, hoste og feber må du nok gå ut i fra at du må føde på isolat. Hvis du bare hoster litt og er litt snørrete, kan det være at det holder med en negativ covid-test. Hadde uansett forberedt meg på at far ikke får være med inn hvis du, han eller begge har symptomer. 
Ville ellers spurt sykehuset du skal føde på hva retningslinjene deres er. 

Anonymkode: b81e8...36e

Ja, skal føde på Ahus. Blir vel eventuelt isolat etter fødsel også eventuelt? Har termin i januar og lurer på om vesla skal holdes hjemme fra bhg for å unngå smitte i hjemmet. Skikkelig urolig for tiden 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Ser noen skrive på termingruppa at de har tatt hurtigtest av dem på sykehuset ved mistanke. Svar etter tre timer.

Anonymkode: 59352...59d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan de forholder seg til den faktisk veldig tallrike gruppen høygravide/fødende som er tette i nesen og søre/hovne i halsen pga graviditeten! 😅

Da jeg var gravid gikk jeg rundt og drømte om Otrivin (fy-fy for gravide) de to siste månedene før fødsel, og jeg hadde sår hals omtrent kontinuerlig. Dette er en veldig utbredt «komplikasjon» mot slutten av svangerskapet pga graviditetsutløste hovne slimhinner, både ifølge mon jordmor, fastlege og faglitteratur jeg selv har sjekket. Veldig, veldig mange gravide har dette nær opp mot fødsel, og ergo vil det også være mange som kommer inn til fødsel med slike falske forkjølelsessymptomer. 

Jeg ser ikke for meg at jeg hadde vært særlig medgjørlig dersom noen tvang meg til å føde på isolat når jeg kom inn med «forkjølelsen» jeg hadde hatt i åtte samfulle uker pga oppsvulmede slimhinner som ga sårhet pga friksjon og økt slimproduksjon pga irritasjonen - voilà: «Sår hals» og «snørr». 

Anonymkode: 01bf5...b71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lurer på hvordan de forholder seg til den faktisk veldig tallrike gruppen høygravide/fødende som er tette i nesen og søre/hovne i halsen pga graviditeten! 😅

Da jeg var gravid gikk jeg rundt og drømte om Otrivin (fy-fy for gravide) de to siste månedene før fødsel, og jeg hadde sår hals omtrent kontinuerlig. Dette er en veldig utbredt «komplikasjon» mot slutten av svangerskapet pga graviditetsutløste hovne slimhinner, både ifølge mon jordmor, fastlege og faglitteratur jeg selv har sjekket. Veldig, veldig mange gravide har dette nær opp mot fødsel, og ergo vil det også være mange som kommer inn til fødsel med slike falske forkjølelsessymptomer. 

Jeg ser ikke for meg at jeg hadde vært særlig medgjørlig dersom noen tvang meg til å føde på isolat når jeg kom inn med «forkjølelsen» jeg hadde hatt i åtte samfulle uker pga oppsvulmede slimhinner som ga sårhet pga friksjon og økt slimproduksjon pga irritasjonen - voilà: «Sår hals» og «snørr». 

Dette lurer jeg også på. Jeg hoster også pga halsbrann. Har vært "forkjølet" om morgenen i 7 mnd nå. 

Lurer veldig på hvordan det da blir ved fødsel.

Anonymkode: 6c910...6d3

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Da jeg var gravid gikk jeg rundt og drømte om Otrivin (fy-fy for gravide) de to siste månedene før fødsel, og jeg hadde sår hals omtrent kontinuerlig. 

Otrivin er ikke fyfy for gravide. 😃

AnonymBruker
Skrevet

På Apotek1 sine sider står otrivin som trygg for gravide. 

Anonymkode: 52f8e...af0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bør ikke bruke Otrivin i ukesvis uansett om det er ok for gravide, da. Da risikerer man vel å bli avhengig og gjøre det verre?

Anonymkode: 9fa27...814

AnonymBruker
Skrevet

Otrivin var fyfy da jeg var gravid for sju år siden 😅 Et eller annet med blødningsfare. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bør ikke bruke Otrivin i ukesvis uansett om det er ok for gravide, da. Da risikerer man vel å bli avhengig og gjøre det verre?

Det er vel snakk om når det er på det værste da. Og feks under fødsel når man puster og peser og det kan være godt å puste med både munn og nese. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Otrivin var fyfy da jeg var gravid for sju år siden 😅 Et eller annet med blødningsfare. 

Det skjønner jeg, kan ha kommet lenger med både medikament sammensetning og kunnskap. For jeg og mente det var fy, ble positivt overrasket når jeg sjekket i dag på apotek siden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Salvannsspray kan brukes så lenge du ønsker. Smører nesen men har ingen kjemikalier så kan brukes i månedsvis. Spray med den før du drar på sykehuset hvis du har hovne slimhinner.

Anonymkode: f4f34...874

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta saltvannssprayen med så du kan spraye ved behov. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Salvannsspray kan brukes så lenge du ønsker. Smører nesen men har ingen kjemikalier så kan brukes i månedsvis. Spray med den før du drar på sykehuset hvis du har hovne slimhinner.

Saltvannsspray virker i sånn ca to minutter, altså... Har du tett nese pga fx støv eller andre partikler så kan det hjelpe, men tett nese pga hovne slimhinner (hormonstyrt) bedres rett og slett ikke av saltvann. Dette fordi den økte slimproduksjonen skyldes dette i seg selv, i stedet for noe eksternt som kan skylles vekk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må jo være vanskelig for dem å ta avgjørelser på dette her, tenker jeg. Jeg var en HELT FRISK fødende, men kom inn med følgende symptomer (sånn i tillegg til rier):

- Feber 38,2. Helt normalt etter lang åpningsfase.

- Snørr og sår hals (pga graviditeten).

- Hyppige brekninger og oppkast og diaré (normalt).

- Frostfølelse og svimmelhet (reagerer på adrenalin).

- Dårlig allmenntilstand (2 døgn uten søvn). 

Alt i alt burde de jo mistenkt corona. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det må jo være vanskelig for dem å ta avgjørelser på dette her, tenker jeg. Jeg var en HELT FRISK fødende, men kom inn med følgende symptomer (sånn i tillegg til rier):

- Feber 38,2. Helt normalt etter lang åpningsfase.

- Snørr og sår hals (pga graviditeten).

- Hyppige brekninger og oppkast og diaré (normalt).

- Frostfølelse og svimmelhet (reagerer på adrenalin).

- Dårlig allmenntilstand (2 døgn uten søvn). 

Alt i alt burde de jo mistenkt corona. 

Jeg føler de er mye strengere på kontroll å komme inn på Riksen enn Ahus, men at Ahus har mer nulltoleranse på symptomer 🙈 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir du forkjøla er det lurt å teste seg med en gang... 

Anonymkode: 9ad71...2a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er vel snakk om når det er på det værste da. Og feks under fødsel når man puster og peser og det kan være godt å puste med både munn og nese. 

Det skjønner jeg, kan ha kommet lenger med både medikament sammensetning og kunnskap. For jeg og mente det var fy, ble positivt overrasket når jeg sjekket i dag på apotek siden. 

Pakningsvedlegget sier noe annet. 

Screenshot_20210104_124314_com.android.chrome.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Pakningsvedlegget sier noe annet. 

Screenshot_20210104_124314_com.android.chrome.jpg

Tryggmammamedisin.no er en bedre kilde, ofte mer oppdatert enn pakningsvedlegget :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, skal føde på Ahus. Blir vel eventuelt isolat etter fødsel også eventuelt? Har termin i januar og lurer på om vesla skal holdes hjemme fra bhg for å unngå smitte i hjemmet. Skikkelig urolig for tiden 🙈

De tar hurtigtest. Svar etter ca 20 min. 

Anonymkode: a8210...517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...