Gå til innhold

Halv husleie under oppussing, hvem har rett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utleier skulle pusse opp bad i leiligheten. Avtalen var halv husleie ila. den tiden hvor leietaker var uten bad (to mnd). (Toalett på fellesområde i bygningen tilgjengelig for leietaker i denne perioden.) 

La oss si husleien var 12.000 hvor strøm/internett utgjorde 1500 kr/mnd. 

Leietaker forholder seg til 12.000 kr/mnd og mener 6000 blir riktig.

Utleier mener rabatten ikke gjelder alt leietaker betaler, men bare i forhold til de 10.500, slik at det blir 6750 kr.

Dette var ikke spesifisert, det var bare en muntlig avtale, og uenigheten oppstod da leietaker overførte 6000 kr første gang.

Anonymkode: b2f8b...eee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes leietager har rett her 😮 

Anonymkode: 99042...a8e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener utleier har rett med mindre strøm og internett blir kuttet i perioden, hvilket ville gjort leiligheten ubeboelig så det regner jeg ikke med er tilfelle. Hadde uansett ikle ville bli uvenner med noen over 750,-

Anonymkode: d36f1...db8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis husleia er 12000  og det er avtalt halv leie, er jo 6000 riktig sum

Anonymkode: f2ebd...2d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis leieavtalen inkluderer strøm/Internett til vanlig, og leietaker betaler fast 12000 kr, så synes jeg 6000 kr blir det riktige. Det er da halve husleien, hvor strøm/Internett er en del av husleien. 

Dersom avtalen i utgangspunktet er husleie + strøm/internett, så blir utleiers regnestykke riktig. 

Dette er min mening, har ingen juridisk kompetanse. 

Forøvrig generelt, ha alle avtaler skriftlig f.eks kommuniser slikt via mail, eller send en mail med den muntlig avtalen og be om bekreftelse på at den stemmer med det som er avtalt. Ved snakk om beløp, ha alltid beløpet med i mail vekslingen. 

Anonymkode: 2fc55...868

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hvordan det er formulert i kontrakten, tenker jeg. Står det at husleie er 12 000,- inkl strøm og internett ville jeg ha tenkt at halv pris er 6000,-. Er utgiftene delt i kontrakten slik at det f.eks står at husleie er 10 500,- og at det er en fastpris på strøm og internett på kr 1500,- ville jeg ha tenkt halv pris av 10 500kr. I utgangspunktet er jo strøm- og internettkostnader like selv om det pågår oppussing, så er ikke ulogisk at det blir holdt utenfor, men det burde kanskje ha vært spesifisert da dere gjorde avtalen. 

Anonymkode: 8d713...185

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker umiddelbart at strømmen er utenom. Men da jeg leide, var det sagt fra start 13500 + strøm. 

Hvor stor ulempe er det for deg å være uten bad? Har du tilgang på dusj? Eller bare et felles toalett som mange bruker? Etter hvert vil jo oppussingen være en bra ting for deg og.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 17.06):

Kommer litt an på hvordan det er formulert i kontrakten, tenker jeg. Står det at husleie er 12 000,- inkl strøm og internett ville jeg ha tenkt at halv pris er 6000,-. Er utgiftene delt i kontrakten slik at det f.eks står at husleie er 10 500,- og at det er en fastpris på strøm og internett på kr 1500,- ville jeg ha tenkt halv pris av 10 500kr. I utgangspunktet er jo strøm- og internettkostnader like selv om det pågår oppussing, så er ikke ulogisk at det blir holdt utenfor, men det burde kanskje ha vært spesifisert da dere gjorde avtalen. 

Anonymkode: 8d713...185

Det er 12000,- som skal betales men 1500 er a konto for strøm/internett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (På 3.1.2021 den 17.06):

Jeg tenker umiddelbart at strømmen er utenom. Men da jeg leide, var det sagt fra start 13500 + strøm. 

Hvor stor ulempe er det for deg å være uten bad? Har du tilgang på dusj? Eller bare et felles toalett som mange bruker? Etter hvert vil jo oppussingen være en bra ting for deg og.

Det er ingen andre som bruker badet for tiden.

Jeg har ellers ikke spesifisert om jeg er leietaker eller utleier i denne saken, eller om jeg er ingen av delene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...