Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller at den ikke fungerer optimalt og gir fosteret det den trenger. 

Noen som har hatt det og kan si litt om hvordan det blir oppdaget? Er det noe man kan se på ultralyd? Eller blir det oppdaget ved at man ser barnet veier lite og vokser sakte? 

Forrige graviditet gikk jeg fort opp mye vekt, og gikk opp en god del totalt. Merket spark tidlig og det var fort kraftige spark. 

Denne gang er jeg kommer til uke 23+5 og har gått opp 3 kg.. Kjenner spark men syntes liksom at de er så svake.. Og når jeg står opp om morgen og ligger på ryggen så er det så vidt jeg kan kjenne noe mage liksom, det føles ikke rett.. 

Har legetime på tirsdag, men ønsker å høre med dere.. Kanskje jeg kan bekymre meg litt mindre. 

Anonymkode: 13fa1...cf5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært sjeldent at morkake svikter, så jeg foreslår at du logger av nettet og Google, og heller prøver å nyte svangerskapet. 

Jeg gikk opp 2kg frem til uke 32, etter det gikk jeg opp 8 kg. Så vekten din har ikke noe å si. Og ingen svangerskap er like heller, ikke en gang for samme kvinne. 

Ved morkake svikt vil det sees på ultralyd. 

Anonymkode: 0cf33...25f

Skrevet

Hvor mye du går opp i vekt har lite med morkake og hva barnet får av næring. Selv i en situasjon der mor får i seg utrolig lite mat, vil barnet alltid bli "prioritert" og får det den trenger. Vekt i svangerskap kan også variere veldig mye fra gang til gang.

Hva du merker av spark har mye med hvor morkake ligger. Med min første graviditet kjente jeg tidlig bevegelse og spark Kjente også tidlig kne og albu gjennom magen, da lå morkake på baksiden. Ved tredje graviditet tok det lang tid før jeg kjente noe spark. Da lå morkaka på forsiden.

Jeg fikk vite ved ultralyd med førstemann at navlesnoren manglet en arterie, det skal være tre.. Allikevel vokste gutten min normalt gjennom svangerskapet og var frisk og fin da han kom til verden.

Som du vet er det uendelig mye man kan bekymre seg over når man går gravid, og ikke minst, når barnet kommer. Men heldigvis er feil og uhell svært sjeldent, og svangerskapskontrollen i Norge grundig.

Masse lykke til, dette går nok veldig bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Eller at den ikke fungerer optimalt og gir fosteret det den trenger. 

Noen som har hatt det og kan si litt om hvordan det blir oppdaget? Er det noe man kan se på ultralyd? Eller blir det oppdaget ved at man ser barnet veier lite og vokser sakte? 

Forrige graviditet gikk jeg fort opp mye vekt, og gikk opp en god del totalt. Merket spark tidlig og det var fort kraftige spark. 

Denne gang er jeg kommer til uke 23+5 og har gått opp 3 kg.. Kjenner spark men syntes liksom at de er så svake.. Og når jeg står opp om morgen og ligger på ryggen så er det så vidt jeg kan kjenne noe mage liksom, det føles ikke rett.. 

Har legetime på tirsdag, men ønsker å høre med dere.. Kanskje jeg kan bekymre meg litt mindre. 

ligger morkaka foran denne gangen og lå bak sist? Les på papiret fra ordinær ultralyd hva står det?

Placenta betyr morkake.

Ligger morkaken foran, kalles dette for anterior.
Ligger morkaken bak, kalles dette for posterior.

Sist hadde du gjerne posterior og nå er det anterior? 

Veeeeeldig vanlig å kjenne svakere og senere spark når morkaka er foran fordi morkaka er som en støtpute mellom baby og verden.

Anonymkode: 7977e...481

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Babyer er forskjellige også. Min andre er mye mer aktiv enn min første. Første sparket, men overhode ikke like sterkt og eller like aktiv som den jeg har i magen nå. 

Anonymkode: df6ae...a8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

ligger morkaka foran denne gangen og lå bak sist? Les på papiret fra ordinær ultralyd hva står det?

Placenta betyr morkake.

Ligger morkaken foran, kalles dette for anterior.
Ligger morkaken bak, kalles dette for posterior.

Sist hadde du gjerne posterior og nå er det anterior? 

Veeeeeldig vanlig å kjenne svakere og senere spark når morkaka er foran fordi morkaka er som en støtpute mellom baby og verden.

Anonymkode: 7977e...481

Er det som er helt rart, for sist hadde jeg morkaka foran mens denne gangen ligger den bak.. Men neida, det er sikkert ikke noe galt.. Dette er tredje barnet, jeg forventet ikke å bekymre meg så mye som jeg gjør 🙄🙈

AnonymBruker
Skrevet

Morkaka hadde mange infarkter ved fødsel. Hadde ingen symptomer, men det kan ha gjort innvirkning på baby som scoret dårlig på testen etter fødsel. Måtte rett på intensivavd. 

Anonymkode: 59d68...a5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...