Gå til innhold

Du kan kreve at skolen tar smitteøkning på alvor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange lurer på hvorfor det ikke blir hjemmeundervisning eller om man er nødt å sende barna på skolen, og om det er trygt på skolen nå.

Dette er ikke noe dere skal oppleve at dere må føle på alene, og det er ikke noe rektor eller kommunen kan avfeie.

Om du og barna dine opplever skolen som utrygg pga smittesituasjonen kan dere sende en e-post til rektor med kopi til skolesjef i kommunen om at dere ikke opplever skolen som trygg og at skolen ikke oppfyller Opplæringsloven kapittel 9A i sin håndtering av smittevernet:

«§ 9 A-2.Retten til eit trygt og godt skolemiljø

Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring.»

Det er elevens subjektive opplevelse av trygghet som skal vektlegges, og skolen har plikt til å gjøre noe om skolen ikke oppleves som trygg. Dette gjelder selvsagt også smittevernet og ikke kun mobbing (9 A-7).

Om dere ønsker bedre smittevern på skolen til barna deres så vit at dere kan altså kreve det med loven i hånd. 

Det er viktig at du viser til loven, at du varsler om utrygghet knyttet til smittevernshåndteringen på skolen og at varsler rektor og skolesjef. 

Vær gjerne tydelig på at om ikke skolen tar henvendelsen på alvor så vil du melde ifra til fylkesmannen.

Om flere gjør det samme vil smittevernet på skolene bli bedre, og om du har meldt ifra om dette og barnet ditt blir smittet så kan du gå til sak og kreve erstatning av kommunen.

Håper mange bruker mulighetene de har og legger ansvaret dit det hører hjemme: hos kommunen som sparer penger på våre barns smittevern.

Anonymkode: 78c87...762

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å ha hjemmeskole det. Skrive barna ut av skolen. 

Anonymkode: 10de6...b2d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er det ikke. Da mister man jo skoleplassen din fjott. Det folk vil er å ha barna hjemme de første 2-3 ukene i januar inntil vi ser hva de/dere som har reist land og strand for å feire jul har ført med dere av konsekvenser.

Anonymkode: bd718...090

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor? Når du faktisk med loven i hånd kan forvente at kommuen faktisk tar sikkerheten til elevene og deres opplevelse av trygghet på alvor?

Dette er ikke den enkeltes ansvar, det er derfor vi har lovverket.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor? Når du faktisk med loven i hånd kan forvente at kommuen faktisk tar sikkerheten til elevene og deres opplevelse av trygghet på alvor?

Det hadde vært ok om det var et flertall av foreldrene som ønsket å stenge. Hvorfor skal andre barn nektes å gå på skolen fordi at enkelte nekter å ta ansvar selv?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hadde vært ok om det var et flertall av foreldrene som ønsket å stenge. Hvorfor skal andre barn nektes å gå på skolen fordi at enkelte nekter å ta ansvar selv?

Dette her handler det ikke om å stenge, men om at barna har rett på å føle seg trygg på skolen.

Det er i loven skolens ansvar å sørge for at elevene har det trygt på skolen. Om eleven opplever at folk står for tett, at skolen ikke går til rødt nivå, setter nok i karantene eller ikke klarer å holde meteren og dermed er utrygge så er dette faktisk kommunens ansvar i he hold til opplæringsloven.

Å skyve ansvaret for dette over på foreldrene som ikke er på skolen er ikke greit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette her handler det ikke om å stenge, men om at barna har rett på å føle seg trygg på skolen.

Det er i loven skolens ansvar å sørge for at elevene har det trygt på skolen. Om eleven opplever at folk står for tett, at skolen ikke går til rødt nivå, setter nok i karantene eller ikke klarer å holde meteren og dermed er utrygge så er dette faktisk kommunens ansvar i he hold til opplæringsloven.

Å skyve ansvaret for dette over på foreldrene som ikke er på skolen er ikke greit.

Så du mener altså smittevernstiltak på skolen? Og ikke at de skal stenge? Det er jeg enig i. Barna har faktisk rett til å gå på skole og være sammen med andre barn. At dette burde kunne balanseres med smittevern er helt opplagt, f.eks. i mindre grupper etc. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du mener altså smittevernstiltak på skolen? Og ikke at de skal stenge? Det er jeg enig i. Barna har faktisk rett til å gå på skole og være sammen med andre barn. At dette burde kunne balanseres med smittevern er helt opplagt, f.eks. i mindre grupper etc. 

Jeg mener at kommunen har ansvar for smittevernet i skolen. Ikke bare gjennom opplæringsloven men også i smittevernsloven.

Det krever at blant annet mindre grupper, men det har jeg ikke hørt om et eneste sted. Det kan kreve større midlertidige lokaler, men hvem har vel leid det? (Selv om de har lovhjemmel til det). Det krever kanskje munnbind blant ansatte, alternerende startidspunkt for ulike trinn osv. Det krever bedre renhold.

Det krever kort og greit ressurser og penger. De fleste skoler jeg kjenner til har kuttet i budsjettene, ikke økt dem, under pandemien. 

Hadde mine barn gått på en skole i et område med mye smitte hadde jeg ikke vært trygg med at det kun står en anti-bac ved døren, og om barna mine hadde gitt utrykk for utrygghet hadde jeg med loven i hånd krevd at skolen ble trygg med et godt nok smittevern.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg mener at kommunen har ansvar for smittevernet i skolen. Ikke bare gjennom opplæringsloven men også i smittevernsloven.

Det krever at blant annet mindre grupper, men det har jeg ikke hørt om et eneste sted. Det kan kreve større midlertidige lokaler, men hvem har vel leid det? (Selv om de har lovhjemmel til det). Det krever kanskje munnbind blant ansatte, alternerende startidspunkt for ulike trinn osv. Det krever bedre renhold.

Det krever kort og greit ressurser og penger. De fleste skoler jeg kjenner til har kuttet i budsjettene, ikke økt dem, under pandemien. 

Hadde mine barn gått på en skole i et område med mye smitte hadde jeg ikke vært trygg med at det kun står en anti-bac ved døren, og om barna mine hadde gitt utrykk for utrygghet hadde jeg med loven i hånd krevd at skolen ble trygg med et godt nok smittevern.

Det har de gjort her. De har leid en stor idrettshall som de bruker i tillegg til skolebygningen. Mindre grupper osv. Så noen gjør det. 

Anonymkode: f00fa...9d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om ressurser og lokale og. Ressurser både ang lærere og renholdspersonale. Ikke alle som har noe å gå på dessverre. 

Anonymkode: 66ccb...d98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe nytt at staten pålegger kommunene ansvar uten å gi midler til at det kan gjennomføres. Er enig i at smittevernstiltakene som er, er en vits, for å si det sånn. Det er bare for å si man gjør noe. Er likevel uenig i at skolene skal stenges, og årsaken til det er at jeg mener det er helt feil å la ungene ta støyten for dette. Dersom man er spesielt engstelig, risikogruppe etc bør man kunne ha barna hjemme og undervise de selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rektor kan ikke stenge, det må smittevernoverlege gjøre. 

Anonymkode: ad720...64a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skolen som bestemmer dette.

Anonymkode: c0fb3...d0f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mitt barn både er reelt trygg og føler seg trygg på skolen. Også smittevernmessig. Blant annet fordi jeg selv tar det hele med knusende ro. Jeg får ikke gjort stort annet enn å holde avstand, vaske hender og holde meg hjemme ved symptomer. All den tid jeg ikke kan kontrollere andres oppførsel, er det bortkastet å stresse opp meg selv og jentungen med slikt. 

Anonymkode: 233d3...710

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som mor ser ingen grunn til å ha barna borte fra skolen.  Et trygt miljø og har vel hvert et smittetilfelle siden mars.

Trur du virkelig at alle foreldrene har den muligheten? Ikke alle har syktbarn/omsorgsdager igjen. Skal foreldrene tape 3 uker med lønn fordi det finnes noen der ute som tar dette litt langt. 

Fint hvis dere kan, men skolene gjør det de kan og jeg syns de gjør en god jobb. Ta heller ansvar for deg selv og din familie. Vil du holde barna hjemme så er det ditt valg, men da får du ta konsekvensen med at barnet kan miste skoleplassen, bekymringsmelding til barnevernet fordi foreldrene drar dette vel langt, må sørge for hjemmeskole osv. Barnet kan ikke lek med venner siden du nekter skole. Mye å tenke på her. 

Anonymkode: 3c4b5...e74

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke rektor eller skolen selv som bestemmer dette. Dette avgjør kommuneoverlegen og de retningslinjer som myndighetene gir. De stenger skolene, ikke rektor eller lærere. 

Og slik jeg har forstått det så etterstreber man åpne barneskoler så langt det lar seg gjøre. Så får du som forelder ta kontakt med skolen, rektor vil da gi deg en oversikt over de tiltakene de har for å forhindre smitte og spredning. Hvis du likevel vurderer det slik at dette er for ille, så har du all rett til å ta barnet ditt ut av skolen, med de konsekvenser det innebærer.

Anonymkode: c76d7...2e9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skolene kommer ikke til å stenge, hvem skal passe ungene? Foreldrene kan ikke passe dem; ikke har de fridager å ta av, og med hjemmeskole får de ikke gjort noe. Det var en brutal oppvåkning for mage foreldre i mars da de plutselig måtte ta seg av ungene de har skaffet seg mer enn et par timer om kvelden og i helgene. Mye syting fra slitne foreldre da som krevde å få skolen åpnet, foreldrene klarte ikke "å underholde ungene" lenger. Nok om det. 

Angående rett til undervisning og skole; ungene har ikke gått glipp av så mye hittil, det blir nok folk av dem også. En annen faktor nevnes ovenfor. Hva angår de sårbare, så er det dessverre å beklage. En mager trøst er de som blomstret uten skolen med mobbing og utfrysning, og som endelig fikk et pusterom. 

Som det sto i en annen kommentar: foreldrene kan jo bare kreve. Skal ha, skal ha! Uten tanke på hvordan det skal løses, det er jo tross alt deres "enfant roi" det gjelder. 

Anonymkode: a4f20...0c5

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei det er det ikke. Da mister man jo skoleplassen din fjott. Det folk vil er å ha barna hjemme de første 2-3 ukene i januar inntil vi ser hva de/dere som har reist land og strand for å feire jul har ført med dere av konsekvenser.

"Folk" vil ikke det, men noen få hysterikere som ikke rammes økonomisk av hjemmeskole  vil det. 

Riktig ord til riktig handling takk. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå må du slutte med disse trådene. Skolene følger nasjonale og lokale føringer. Ved å ha faste, mindre kohorter reduseres smitten på skolene. Det er lite smitte på skolene. Her har du tolket paragraf 9A helt feil. Du må seriøst skjerpe deg. Virkelig. Ønsker du å ta barna ut av skolen er du velkommen til å starte med hjemmeundervisning selv. Skjerp deg. 

Anonymkode: 3a7c1...046

• Liker 7
Skrevet

Ser mange lurer på hvorfor det ikke blir hjemmeundervisning eller om man er nødt å sende barna på skolen, og om det er trygt på skolen nå.

Dette er ikke noe dere skal oppleve at dere må føle på alene, og det er ikke noe rektor eller kommunen kan avfeie.

Om du og barna dine opplever skolen som utrygg pga smittesituasjonen kan dere sende en e-post til rektor med kopi til skolesjef i kommunen om at dere ikke opplever skolen som trygg og at skolen ikke oppfyller Opplæringsloven kapittel 9A i sin håndtering av smittevernet:

«§ 9 A-2.Retten til eit trygt og godt skolemiljø

Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring.»

Det er elevens subjektive opplevelse av trygghet som skal vektlegges, og skolen har plikt til å gjøre noe om skolen ikke oppleves som trygg. Dette gjelder selvsagt også smittevernet og ikke kun mobbing (9 A-7).

Om dere ønsker bedre smittevern på skolen til barna deres så vit at dere kan altså kreve det med loven i hånd. 

Det er viktig at du viser til loven, at du varsler om utrygghet knyttet til smittevernshåndteringen på skolen og at varsler rektor og skolesjef. 

Vær gjerne tydelig på at om ikke skolen tar henvendelsen på alvor så vil du melde ifra til fylkesmannen.

Om flere gjør det samme vil smittevernet på skolene bli bedre, og om du har meldt ifra om dette og barnet ditt blir smittet så kan du gå til sak og kreve erstatning av kommunen.

Håper mange bruker mulighetene de har og legger ansvaret dit det hører hjemme: hos kommunen som sparer penger på våre barns smittevern.

Ved å ha faste grupper, ikke blande de med andre grupper, spriting, håndvask, ingen besøkende utenfra - så gir man elevene et trygt skolemiljø. Her må du nok gå i deg selv og egen hysteri. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...