Gå til innhold

Forskjellen på Storken og KK i bergen. Noen som vet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart føde og må bestemme meg litt for hva jeg ønsker. Jeg er førstegangs og har lyst til å ha muligheten for epidural åpen i tilfelle jeg skulle ønske det. Men jeg har og lyst til å være i badekar da jeg syns det ser veldig fint ut. 

Men finner ikke så mye info om forskjellen på Storken og KK. Noen som kan opplyse meg litt? Har forstått det slik at Storken ikke tilbyr epidural og har mer fokus på det naturlige, men det var også noen som sa at Storken tilbyr badekar og det gjør ikke Kvinneklinikken. Stemmer dette? 

Noen som har født disse stedene og vil si litt om hvordan det var? :)

Anonymkode: de66d...3b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Storken er en egen avdeling under kvinneklinikken, alt i samme bygg. I tillegg finnes føde 1 og føde 2, som er medisinske fødeavdelinger med utstyr til å håndtere risikofødsler. Storken er en fødeavdeling med fokus på det naturlige, og derav et mindre medisinsk uttrykk. Det finnes badekar på både Storken og føde 2, vet ikke om føde 1 har. 

Ved behov for epidural eller andre medisinske tiltak kan du overflyttets fra Storken til de andre fødeavdelingene.

Anonymkode: 86482...364

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke på storken da jeg ville ha epidural. De sendte meg imidlertid dit når jeg kom inn, og jeg gav det en sjanse. Fikk lagt en stund i badekar og hadde avtalt med jordmor at jeg godt kunne føde i det, men ble sendt ned til føde 2 pga komplikasjoner. Der var det også badekar, men da var mine bademuligheter over. 

Overflyttingen gikk knirkefritt i rullestol. Man er inne på avdeling med ditto heis så man møter ikke på utenforstående. 

Fin fødsel, fine jordmødre og alt virket trygt og rolig selv om baby ble sendt til nyfødtintensiv etter forløsning. Følte meg ivaretatt og trygg. 

Anonymkode: cb5d9...702

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte på føde 2, hadde badekar på fødestuen. Ønsket i utganspunktet Storken, men jeg oppfylte ikke kriteriene ettersom barnet var for lite. Var glad for det når jeg brølte etter epidural 😂 

Vet det er muligheter for å bli flyttet fra storken til føde 1/2 dersom man ombestemmer seg. Det forutsetter selvfølgelig at det er ledige fødestuer. Man kan også bli sendt på storken uten at man ønsker det dersom det er fullt ellers. 

Anonymkode: 8f561...b76

AnonymBruker
Skrevet

Føde 1 har også badekar, men kun på det største rommet. Der kan du være i badekaret under åpningsfasen, men ikke føde i vannet. Det kan man kun på storken.

Som andre skriver så er det mulig du må på Storken siden føde 1 og 2 er prioritert for fødende med komplikasjoner eller risikofødsler, friske fødende får kun plass om det er ledig. På samme måte må man være helt frisk for å føde på Storken og være til termin (37+0 - 42 + 0).

Anonymkode: c3ef8...951

AnonymBruker
Skrevet

På Storken har du badekar på rommet ditt, mens på føden må du til et annet rom...hvis det er ledig. Tester du derimot Storken først og etterhvert finner ut at du vil over på føden for epidural er det bare en kort gåtur gjennom korridoren bort dit. Men den veien er enveiskjørt.

Anonymkode: 2c438...436

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På Storken har du badekar på rommet ditt, mens på føden må du til et annet rom...hvis det er ledig. Tester du derimot Storken først og etterhvert finner ut at du vil over på føden for epidural er det bare en kort gåtur gjennom korridoren bort dit. Men den veien er enveiskjørt.

Anonymkode: 2c438...436

Jeg hadde badekar på min fødestue på føde 2.

Anonymkode: 86482...364

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet kriteriene for å få lov å være på storken ? Jeg er overvektig ( men ung, frisk og rask). Hvis svangerskapet forløper uten problemer har jeg skjønt at jeg likevel vil falle under kategorien komplikasjoner/risikofødende. Kan jeg likevel være heldig å få være på storken, tror dere ? Har født før på lignende avdeling, med en skikkelig enkel drømmefødsel

Anonymkode: 15d07...dec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noen som vet kriteriene for å få lov å være på storken ? Jeg er overvektig ( men ung, frisk og rask). Hvis svangerskapet forløper uten problemer har jeg skjønt at jeg likevel vil falle under kategorien komplikasjoner/risikofødende. Kan jeg likevel være heldig å få være på storken, tror dere ? Har født før på lignende avdeling, med en skikkelig enkel drømmefødsel

Det kommer rett og slett an på bmi

Anonymkode: c6b1e...71d

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler fødselskurs med jordmor Kjersti (finner hun på Google, Facebook osv.) hun kjører kurs nå i januar også så jeg. Aner ikke om dere får omvisning på KK nå, men vil kanskje ikke tro det. Men man får en grei innføring i forskjellene. For oss var det mest nyttig for mannen min, han ville helst at jeg skulle kobles opp mot alle maskinene i hele bygget virket det som. Men etter omvisning og kurset med Kjersti slappet han mer av på at jeg ville på storken. Var helt supert å føde i vanlig 120-seng, og slippe sånn smal føde-seng🤩 skulle ikke ha epidural med mindre det var medisinsk tilrådelig, men visste at jeg kunne trilles ned om jeg måtte. 

Anonymkode: 2ab5a...bb7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte på føde 1 første gang. Der hadde jeg ikke toalett på rommet en gang, men rommet var massivt stort. 

Ble flyttet til storken for barselsopphold. Derhadde de en relativt god 120 seng, men heller ikke do på rommet. 2 mannsrom.

Andre gang fødte jeg på føde 2. Do og badekar på rommet, men et lite rom. Var egentlig helt greit. 

Barsel på føde 2. Jævlig dårlige og smale senger. 2 mannsrom, men do på rommet. 

Barselopphoødet er uten tvil MYE bedre på storken, mest på grunn av sengene...

Anonymkode: 1fe10...e8e

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 16.56):

Kan jeg spørre hvordan det gikk med deg? Jeg er i samme situasjon. Gravid, men ung og stort sett frisk og rask. Hvordan gikk graviditet og fødsel? 🌸

Anonymkode: d7a41...731

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hvordan det gikk med deg? Jeg er i samme situasjon. Gravid, men ung og stort sett frisk og rask. Hvordan gikk graviditet og fødsel? 🌸

Obs skrev feil. 
* overvektig og gravid, men stort sett frisk og rask! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...