AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #1 Del Skrevet 3. januar 2021 Er ikke god i matte, 6-er i P-matte var det jeg fikk til, men interesserer meg for personlig økonomi, aksjer og sånne ting. Er god til å skrive, men vet ikke helt hvor stor interessen min for juss er... Men kun basert på lønn, hva er best? (Vet man skal ta noe man liker, trenger ikke å påpeke det) Anonymkode: 11b46...bca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #2 Del Skrevet 3. januar 2021 Det kommer jo også an på hvor god du blir til det du studerer. Aksjer kan du drive med på fritiden også. Anonymkode: cbbbc...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #3 Del Skrevet 3. januar 2021 Begge deler krever gode karakterer (B snitt) for å komme inn på førstegangsintervju. Og gode sosiale egenskaper, og CV med utenomfaglige aktiviteter, for å komme videre. Er alt dette på plass har man gode muligheter etter begge disse studiene. Anonymkode: f667d...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Del Skrevet 3. januar 2021 Skulle ønske jeg kunne prøve begge deler før jeg bestemte meg, jeg aner ikke hva jeg hadde likt best/ vært flinkest i, selv om jeg har lest mye om begge studiene Anonymkode: 11b46...bca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #5 Del Skrevet 3. januar 2021 Jeg tenker å studere på uib eller ntnu... Anonymkode: 11b46...bca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mhmjadda Skrevet 3. januar 2021 #6 Del Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skulle ønske jeg kunne prøve begge deler før jeg bestemte meg, jeg aner ikke hva jeg hadde likt best/ vært flinkest i, selv om jeg har lest mye om begge studiene Anonymkode: 11b46...bca Det er jo ikke nødvendigvis noe problem. Sjekk om noen av fagene tilbys som åpne emner for de som allerede er studenter på den aktuelle skolen. Søk på det andre studiet, og ta det/de åpne emnene i tillegg. Ingen begrensninger på hvor mange åpne emner man kan melde seg opp i. Da kan du prøve begge deler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #7 Del Skrevet 3. januar 2021 Økonomi! Der har du muligheter på internasjonalt nivå, «vanlige» kontorjobber, bank og finans. Anonymkode: af78b...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Del Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Begge deler krever gode karakterer (B snitt) for å komme inn på førstegangsintervju. Og gode sosiale egenskaper, og CV med utenomfaglige aktiviteter, for å komme videre. Er alt dette på plass har man gode muligheter etter begge disse studiene. Anonymkode: f667d...fca Det stemmer ikke. Jeg er jurist og ble ferdigutdannet i høst. Jeg har C-snitt (helt på grensen til D) og har vært innkalt til fire førstegangsintervjuer, takket nei til en, innstilt som andre til to og fått en stilling. Ellers har jeg ingen utenomfaglige aktiviteter, annet enn en ikke-relevant deltidsjobb. Anonymkode: 87e21...422 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #9 Del Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det stemmer ikke. Jeg er jurist og ble ferdigutdannet i høst. Jeg har C-snitt (helt på grensen til D) og har vært innkalt til fire førstegangsintervjuer, takket nei til en, innstilt som andre til to og fått en stilling. Ellers har jeg ingen utenomfaglige aktiviteter, annet enn en ikke-relevant deltidsjobb. Anonymkode: 87e21...422 Hvilke typer stillinger har du vært på intervju til? Anonymkode: 54284...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Del Skrevet 3. januar 2021 Kommer an på yrket. Hva for noen yrker tenker du på? Anonymkode: 84d11...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #11 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvilke typer stillinger har du vært på intervju til? Anonymkode: 54284...ada Advokatfullmektig i et firma på topp 20, en stilling i et direktorat, skatteetaten og byggesaksbehandler i kommunen min. Så litt av hvert. Jeg søkte i hovedsak offentlige stillinger, fordi jeg har barn og ønsker stabilitet og forutsigbarhet. Anonymkode: 87e21...422 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heatwave Skrevet 4. januar 2021 #12 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er ikke god i matte, 6-er i P-matte var det jeg fikk til, men interesserer meg for personlig økonomi, aksjer og sånne ting. Er god til å skrive, men vet ikke helt hvor stor interessen min for juss er... Men kun basert på lønn, hva er best? (Vet man skal ta noe man liker, trenger ikke å påpeke det) Anonymkode: 11b46...bca Hva legger du i rik? Skal du ha en OK lønn, eller bli multimillionær? For om det er sistnevnte du snakker om så må du få pengene til å jobbe for deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #13 Del Skrevet 4. januar 2021 Gode muligheter med begge. Startlønnen er noe høyere som jurist/advokatfullmektig er mitt inntrykk. Hvis du tar økonomi kan du kombinere med IT, da har du en god kombinasjon! Vil du bli rik må du bli grunder. Anonymkode: 221e6...fa8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KapteinJ Skrevet 5. januar 2021 #14 Del Skrevet 5. januar 2021 Finans forutsetter gjerne at du faktisk lærer deg matte, så om du er dårlig/ikke trives med matte, så burde du ikke satse på det feltet i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 9. januar 2021 #15 Del Skrevet 9. januar 2021 Jus gir gjerne høyere eller lavere lønn enn økonomi. Blant økonomer er det mindre forskjeller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #16 Del Skrevet 9. januar 2021 KapteinJ skrev (På 5.1.2021 den 4.50): Finans forutsetter gjerne at du faktisk lærer deg matte, så om du er dårlig/ikke trives med matte, så burde du ikke satse på det feltet i alle fall. Finans kan man jobbe innenfor med begge disse utdanningene. Anonymkode: 221e6...fa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #17 Del Skrevet 10. februar 2022 Siviløkonomer har vesentlig høyere gjennomsnittslønn enn jurister. Anonymkode: b24a4...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #18 Del Skrevet 10. februar 2022 Hemmeligheten med å bli rik eller tjene svært god er ikke å finne et yrke du kan tjene godt på. Du må finne ut hva du er svært dyktig til og liker å gjøre, slik at du er 10 ganger dyktigere enn alle andre innen det samme yrket. Dersom man er en svært dyktig jurist vil man tjene godt, mangler man interessen og grunnlaget for å være god kommer man ikke til å lykkes... Det samme gjelder kunstnere, økonomer, ledere osv. En naturlig og dyktig leder vil gjerne bli toppleder en dag med millionlønn, mangler man evner og interesse ender man opp som en middelmådig mellomleder uten særlig god lønn. Anonymkode: 4ad07...552 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jokernord Skrevet 10. februar 2022 #19 Del Skrevet 10. februar 2022 Juss. Som advokat med egen praksis kan man tjene meget godt. Skal du oppnå like høy lønn med økonomi utdannelse så må du virkelig være dyktig i faget og knive om de beste stillingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #20 Del Skrevet 10. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hemmeligheten med å bli rik eller tjene svært god er ikke å finne et yrke du kan tjene godt på. Anonymkode: 4ad07...552 Hemmeligheten til å bli rik er å komme tidlig inn på arbeidsmarkedet og boligmarkedet. Anonymkode: b24a4...b60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå