Gå til innhold

Hva synes du er den ideelle aldersforskjellen mellom barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn på 1 år. Jeg tenker mye på når lille skal få seg søsken. Egentlig hadde jeg tenkt å vente med det til hun er 3-4 år, men nå begynner jeg å lure på om det kanskje er like greit å ha dem tettere. Det som stopper meg fra å «sette igang» er at jeg ønsker å ta videreutdanning før ett nytt barn. Rent praktisk er dette enklere, men så tenker jeg at barna kanskje vil ha mer glede av hverandre av å være tettere i alder. Jeg er usikker, og jeg vet at fasiten for hva som er riktig for oss er det bare vi som kan finne ut av. Men jeg vil gjerne høre andres perspektiver på hvilke aldersforskjeller dere har mellom søsken og hvorfor dere synes den er positiv/negativ

Anonymkode: 4c4b3...88f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi går for 22 mnd. Ikke fått nummer to ennå, men kommer snart. Tok videreutdanning under forrige graviditet, gikk helt fint å kombinere med graviditet og permisjon. 

Fordelen er at alt utstyret kan brukes og man er "inni det". 

Anonymkode: 02233...3ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mellom 1 og 2 så er det 2 år og 8.mnd. synes det er en grei aldersforskjell. Eldste hadde da sluttet med bleie, og klarte å kle på seg det meste selv. Ulempen er at det er litt for stor aldersforskjell til at de vil leke sammen når de kom til skolealder. Mulig det kunne ha skjedd uavhengig av alder også.

Mellom nr 2 og 3 er det 6 års aldersforskjell. Og da var det utrolig godt at de to eldste var så store at de kunne være til hjelp. Samtidig som de klarte det meste selv. Ulempen er at det er litt stor

Men er vel fordeler og ulemper uansett aldersforskjell, så du må nesten kjenne på hva som er mest fordeler for deg. 

Jeg var student da jeg fikk både nr 1 og 2. Det gikk utmerket å studere samtidig 😊

Anonymkode: 0c4db...256

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi går for 22 mnd. Ikke fått nummer to ennå, men kommer snart. Tok videreutdanning under forrige graviditet, gikk helt fint å kombinere med graviditet og permisjon. 

Fordelen er at alt utstyret kan brukes og man er "inni det". 

Anonymkode: 02233...3ad

Takk for svar! 
brukte du Lånekassen når du tok videreutdanning? Og hvordan ble utbetalingen av permisjonspenger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mellom 1 og 2 så er det 2 år og 8.mnd. synes det er en grei aldersforskjell. Eldste hadde da sluttet med bleie, og klarte å kle på seg det meste selv. Ulempen er at det er litt for stor aldersforskjell til at de vil leke sammen når de kom til skolealder. Mulig det kunne ha skjedd uavhengig av alder også.

Mellom nr 2 og 3 er det 6 års aldersforskjell. Og da var det utrolig godt at de to eldste var så store at de kunne være til hjelp. Samtidig som de klarte det meste selv. Ulempen er at det er litt stor

Men er vel fordeler og ulemper uansett aldersforskjell, så du må nesten kjenne på hva som er mest fordeler for deg. 

Jeg var student da jeg fikk både nr 1 og 2. Det gikk utmerket å studere samtidig 😊

Anonymkode: 0c4db...256

Takk for svar😊

AnonymBruker
Skrevet

To år mellom nr 1 og nr 2, tre år mellom nr 2 og nr 3 og mellom nr 3 og nr 4 og to år mellom nr 4 og nr 5. Greit å ha det såpass sett.

Anonymkode: fdd87...142

Skrevet

Jeg tenkte at om nr 1 er ca 4 år når nr 2 er født er det ypperlig. 

Nå er storesøster rett over 4.5 når hun får 2 søsken ❤️ veldig glad hun er såpass siden det blir to til 🙈 feks en på 2 år og nyfødte tvillinger hadde blitt mer hektisk 😛

• Liker 2
Skrevet

To år mellom hver synes vi er helt perfekt. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig to år hadde vært perfekt. Men her har det vært vanskelige graviditeter og babyer med utfordringer så det har blitt 3 år siden vi trengte å komme oss litt mellom hver gang.

Anonymkode: c0a8e...e28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har 2 år og 9 mnd mellom mine. Synes det er veldig fin aldersforskjell. Kunne gjerne hatt dem enda litt tettere også, da eldste er veldig moden av seg. Rundt 2,5 år mellom tror jeg er perfekt :)

Anonymkode: 0246b...b09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To år og to mnd. her også. Veldig heldig for oss

Anonymkode: 7cff6...9ba

AnonymBruker
Skrevet

3,5 år mellom. Var ekstremt slitsomme fra nyfødt frem til ca 1 år begge to, pga søvnproblemer og kolikk. Trengte derfor å komme oss litt etter første før vi hadde overskudd til å gjøre det en gang til. 

Anonymkode: 974ed...729

AnonymBruker
Skrevet

2 år mellom våre. Synes det har vært veldig bra hele tiden. Da minste var rundt 8 mnd begynte de å få glede av hverandre. Nå er de 2 og 4, og leker sammen hele tiden. Har vært lite krangling så langt. 

Anonymkode: 1cd85...5ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

6 år her. Perfekt. 

Anonymkode: ec3eb...79e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...