Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fortid er fortid. Men kjæresten er likevel nysgjerrig. Blant annet på mine tidligere forhold. 

Tingen er at jeg har gått igjennom en vond skilsmisse, som var ferdig omtrent 2 år før jeg møtte kjæresten. Kjæresten vet om dette. Men han er nysgjerrig, omtrent på samme måte som en del andre (venner, familie, kolleger) er nysgjerrige. For hvordan hadde det seg at jeg var i et langt forhold/ekteskap som brått tok slutt idet vi skulle få barn? Jeg har ikke mange svar å gi. Nettopp fordi eksen skjulte tankene sine og ikke var åpen nok mot meg i tida før bruddet. Han kunne si vage ting om at han ikke hadde det helt bra, eller si at han hadde det bra med meg og bare litt problemer på jobb. Han hadde noen helseproblemer jeg prøvde å få ham til å gå til legen med etc.

Men få synes at "jeg vet faktisk ikke hvorfor eksen dro" er et tilfredsstillende svar. Jeg tror en del tror at jeg må ha vært utro, svindla min eks økonomisk eller gjort andre drastiske ting for å "fortjene" et brått brudd. Men vi hadde, trodde jeg, et nært forhold. Bare at eksen virka litt fjern. Som jeg klagde på, jeg ville han skulle åpne være mer tilstede. Han virka så glad og optimistisk da han sa vi skulle bli foreldre. Han hadde nok oppriktig lyst på barn, men bare ikke lenger med meg. 

Jeg tror ikke kjæresten mener å hverken pirke eller være ufin. Men han er nysgjerrig. Jeg prøver å være åpen nok. Men det er vondt å prate om, for det er fortsatt forvirrende for meg. I begynnelsen var det også sårt. De første ukene etter bruddet var jeg paranoid og trodde at familie og venner lurte meg, ville ikke møte folk. Og jeg jobber jo med å stole nok på han jeg er blitt sammen med, åpne opp mer og mer. Jeg svarer jo hvis han spør om noe med eksen. Men jeg kan jo ikke svare bra når jeg ikke skjønner det ordentlig selv. Eksen var god på å motivere, så jeg trodde oppriktig vi snart skulle bli lykkelige småbarnsforeldre. Men så var det en bløff. 

Er det andre som føler de må "forklare" det brå bruddet med eksen, til den nye kjæresten? Hva kan man si? 

Anonymkode: 7dbed...2f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke vet, så vet du ikke. Det er ikke opp til andre å avgjøre hvorvidt det er en god nok begrunnelse for brudd. Det er faktisk ikke slik at det trenger å virke fornuftig for andre, det som teller er de partene som selv står i bruddet. 

Om andre så spekulerer eller finner på noe som er usant sier det mer om dem enn deg. Gode venner og en god kjæreste skal støtte og løfte deg opp. Om de ikke gjør det ville jeg kuttet dem ut.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (4 minutter siden):

...Det er faktisk ikke slik at det trenger å virke fornuftig for andre, det som teller er de partene som selv står i bruddet. 

Om andre så spekulerer eller finner på noe som er usant sier det mer om dem enn deg. Gode venner og en god kjæreste skal støtte og løfte deg opp. Om de ikke gjør det ville jeg kuttet dem ut.

Ja, det virka ikke så veldig fornuftig for meg som sto oppi bruddet, heller. Men jeg har forholdt meg til at han ville ut av forholdet, og latt ham få dra. Og nå valgt en mindre konfliktsky mann som kjæreste. 

Jeg tror folk bare er nysgjerrige, og de får ikke helt ting til å stemme. Vi var kjent i vennekretsen som et svært forelska par, og jeg er kjent som en omsorgsfull person, tom eksen sier at ingen skjønner hvorfor han forlot meg. Blant nye bekjente er spørsmålet heller gjerne hvorfor jeg ikke har barn i min alder, som var ganske sårt å svare på i starten før jeg fant et par standardsvar. 

Jeg vil jo gjerne vise meg overfor kjæresten som ei fornuftig og lojal dame, og unngå å slenge dritt om ekser. Men det er vanskelig å ikke bare si at alt var eksens feil. For jeg har lite dårlig samvittighet for det forholdet. Jeg hjalp til og med eksen etter han dumpa meg, han hadde det så vondt selv om han gikk, og jeg tok mye praktisk ansvar etter bruddet.

Tenker kanskje at jeg må finne meg en uredd mann som tåler direkte konflikter. Og håper jeg har funnet ham nå. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det virka ikke så veldig fornuftig for meg som sto oppi bruddet, heller. Men jeg har forholdt meg til at han ville ut av forholdet, og latt ham få dra. Og nå valgt en mindre konfliktsky mann som kjæreste. 

Jeg tror folk bare er nysgjerrige, og de får ikke helt ting til å stemme. Vi var kjent i vennekretsen som et svært forelska par, og jeg er kjent som en omsorgsfull person, tom eksen sier at ingen skjønner hvorfor han forlot meg. Blant nye bekjente er spørsmålet heller gjerne hvorfor jeg ikke har barn i min alder, som var ganske sårt å svare på i starten før jeg fant et par standardsvar. 

Jeg vil jo gjerne vise meg overfor kjæresten som ei fornuftig og lojal dame, og unngå å slenge dritt om ekser. Men det er vanskelig å ikke bare si at alt var eksens feil. For jeg har lite dårlig samvittighet for det forholdet. Jeg hjalp til og med eksen etter han dumpa meg, han hadde det så vondt selv om han gikk, og jeg tok mye praktisk ansvar etter bruddet.

Tenker kanskje at jeg må finne meg en uredd mann som tåler direkte konflikter. Og håper jeg har funnet ham nå. 

Det forstår jeg, men jeg tenker at det er mellom deg og din eks. Hva andre måtte tro er egentlig irrelevant. 

Jeg kan godt forstå at folk lurer, men samtidig: det er ikke deres business. Min eks var voldelig og banket meg opp. Ingen hadde en anelse om det, og ble helt sjokkerte da bruddet plutselig var et faktum. Lite visste de at jeg hadde planlagt bruddet lenge, men måtte planlegge for egen sikkerhet. Poenget mitt er at de færreste skjønner eller vet hvordan ting egentlig er. En del lurte i starten, og da var jeg helt ærlig med dem. Og da sluttet de å spørre, for de forsto raskt at det var dumt å spørre (de fikk nok vite mer enn de ønsket å vite ;)). 

Jeg tenker at du får være ærlig mot kjæresten og si det som det er: du vet ikke helt, det er ikke helt fornuftig for deg heller, det er kanskje ingen god grunn slik du ser det. At det er noe du fremdeles ønsker svar på. Jeg tenker at det viser både fornuftighet og lojalitet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke snakk om konflikter, men om overdrevet selvopptatthet. 

Anonymkode: 112e7...5ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er jo ikke snakk om konflikter, men om overdrevet selvopptatthet. 

Anonymkode: 112e7...5ce

Hva tenker du på? 

Skrevet

Det kan være at han vil vite noe bare for å være sikker på at du er ferdig med eksen? Ellers kan jeg ikke helt se motivasjonen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (1 time siden):

Jeg tenker at du får være ærlig mot kjæresten og si det som det er: du vet ikke helt, det er ikke helt fornuftig for deg heller, det er kanskje ingen god grunn slik du ser det. At det er noe du fremdeles ønsker svar på. Jeg tenker at det viser både fornuftighet og lojalitet.

Ja, det er vel noe sånt jeg har sagt. Vi har snakka om denne eksen min før, da mente kjæresten at folk flest ikke er lojale nok og "mister følelser" for lett. Men jeg tror nok han føler jeg har vært litt hemmelighetsfull. Og det er nok sant. Det er ikke alt som er lett å dele. Jeg ble jo veldig såra. 

AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (2 minutter siden):

Det kan være at han vil vite noe bare for å være sikker på at du er ferdig med eksen?

Ja, det kan være noe der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har selvsagt ikke noen plikt til å dele. Selv om jeg tenker at det er naturlig å fortelle litt. Jeg vet for eksempel at min kjæreste og eksen hans gjorde det slutt fordi de var uenige om hvor de skulle bo, hun ønsket seg bort til mer landlige omgivelser mens han ville leve urbant. Og så kjølnet følelsene mellom dem gradvis, når de ikke delte samme framtidsplaner. Jeg har ikke gravd om masse detaljer, men fått vite nok til at jeg føler jeg kjenner noen trekk i min kjærestes livshistorie. Og det samme har han, når det gjelder mine seriøse relasjoner i fortiden.

Når det er sagt, lurer jeg på om du er helt over eksmannen din? Når man synes det er tøft å prate om en eks, er det ofte fordi følelsene fremdeles er der. Om din kjæreste vet at du gikk gjennom en vond og opprivende skilsmisse, og så merker at du ikke klarer å snakke/reflektere om bruddet, så kan det sikkert gjøre ham litt usikker - og dermed spør han også mer. 

Anonymkode: 34c82...039

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har selvsagt ikke noen plikt til å dele. Selv om jeg tenker at det er naturlig å fortelle litt. Jeg vet for eksempel at min kjæreste og eksen hans gjorde det slutt fordi de var uenige om hvor de skulle bo, hun ønsket seg bort til mer landlige omgivelser mens han ville leve urbant. Og så kjølnet følelsene mellom dem gradvis, når de ikke delte samme framtidsplaner. Jeg har ikke gravd om masse detaljer, men fått vite nok til at jeg føler jeg kjenner noen trekk i min kjærestes livshistorie. Og det samme har han, når det gjelder mine seriøse relasjoner i fortiden.

Når det er sagt, lurer jeg på om du er helt over eksmannen din? Når man synes det er tøft å prate om en eks, er det ofte fordi følelsene fremdeles er der. Om din kjæreste vet at du gikk gjennom en vond og opprivende skilsmisse, og så merker at du ikke klarer å snakke/reflektere om bruddet, så kan det sikkert gjøre ham litt usikker - og dermed spør han også mer. 

Anonymkode: 34c82...039

Eksen og jeg var ikke uenige om store ting, ville begge ha barn, begge bo samme sted etc. Vi hadde vært sammen lenge, og hadde planlagt framtida i detalj. Han tålte dårlig utfordringer som voksenlivet gjerne bringer med seg, som syke foreldre, økonomiske forsakelser når man pusser opp mm. Han kalte det at vi vokste fra hverandre. 

Det er tøft å prate om eksen fordi jeg er redd at jeg aldri skal få barn før det er for seint, pluss på mørke stunder i mitt liv er jeg redd for at stygge ting han sa om meg er sant. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eksen og jeg var ikke uenige om store ting, ville begge ha barn, begge bo samme sted etc. Vi hadde vært sammen lenge, og hadde planlagt framtida i detalj. Han tålte dårlig utfordringer som voksenlivet gjerne bringer med seg, som syke foreldre, økonomiske forsakelser når man pusser opp mm. Han kalte det at vi vokste fra hverandre. 

Det er tøft å prate om eksen fordi jeg er redd at jeg aldri skal få barn før det er for seint, pluss på mørke stunder i mitt liv er jeg redd for at stygge ting han sa om meg er sant. 

❤️

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva? De fleste er ikke så interessert i detaljer egentlig, de ønsker bare en kort forklaring, som for eksempel at vi "gled mer og mer fra hverandre", "det viste seg at vi hadde veldig ulikt syn på ting", "følelsene var der ikke lenger", og lignende. Så går de fornøyd videre, uten å grave mer. Kjæresten din er nok opptatt av at du er ferdig med eksen din, og være trygg på at nå er det dere. Derfor kan du trygt bare komme med en vag forklaring, uten å utdype noe du ikke har lyst til å gå inn på. Om du skulle få oppfølgingsspørsmål, er det helt legitimt å svare at nå ønsker du å sette en strek over det som var, og gå videre.

Anonymkode: 1bce8...a92

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er det andre som føler de må "forklare" det brå bruddet med eksen, til den nye kjæresten? Hva kan man si? 

Nei, hadde blitt irritert om min nye mann maste etter informasjon fra tidligere forhold. 

Så jeg hadde sagt at dette ønsker jeg ikke gå mer innpå, vær snill og respekter dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vet du hva? De fleste er ikke så interessert i detaljer egentlig, de ønsker bare en kort forklaring, som for eksempel at vi "gled mer og mer fra hverandre", "det viste seg at vi hadde veldig ulikt syn på ting", "følelsene var der ikke lenger", og lignende. Så går de fornøyd videre, uten å grave mer. Kjæresten din er nok opptatt av at du er ferdig med eksen din, og være trygg på at nå er det dere. Derfor kan du trygt bare komme med en vag forklaring, uten å utdype noe du ikke har lyst til å gå inn på. Om du skulle få oppfølgingsspørsmål, er det helt legitimt å svare at nå ønsker du å sette en strek over det som var, og gå videre.

Anonymkode: 1bce8...a92

Ei kort forklaring på det som hendte  er at min eks ikke var forelska mer og ville ut, og at han hadde fått mentale problemer som påvirka meg i samarbeidet etter bruddet. Jeg har sagt noe sånt til kjæresten, men jeg skjønner egentlig at han lurer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...