Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er så usikker på min fremtid og ellers livet. Det siste året har jeg slitet veldig psykisk, og ellers hjemme. Det har vært mye press, drama og tårer. Jeg kjenner bare at kroppen sier stopp nå..

Jeg jobber på to steder, fast et sted og vikar et annet. Jeg har flytta ut, men jeg kjenner så utrolig mye press fra min familie. De sliter meg ut hver dag, jeg lever med stress. Jeg føler jeg bruker mesteparten av dagene mine på å gråte og stresse. Nå har jeg levd slik i ett år, jeg klarer ikke mer. Foreldrene mine presser meg fra alle kanter til å flytte hjem, jeg sier at jeg vil bo for meg selv og være selvstendig til jeg finner ut av ting i livet og hva jeg vil studere. Jeg vet bare at jeg ikke klarer å bo hjemme, fordi foreldrene mine stresser meg ut og vi krangler hele tiden. Jeg tror at den eneste muligheten for at jeg skal ha det bra er at jeg kommer meg vekk. Jeg tenkte kanskje å studere noe langt unna, Bergen/Trondheim? Da kan jeg komme meg unna alt dette, når jeg bor så langt unna. 

Problemet i alt dette er at jeg har et snitt på 3.1. Jeg slet VELDIG mye på videregående med psykiske problemer - dette gikk utover karakterene mine, så jeg har kun 3.1 å søke med. Jeg søker med førstegangsvitnemål. Hva er det jeg kan komme inn på? Og hvor? Har dere noen forslag?

Jeg er så utrolig redd, og dette er egentlig et veldig sårt tema. Jeg føler meg aå usikker og nedbrutt. Jeg setter veldig stor pris på om ingen er spydige/slenger kommentarer da jeg ofte får det når jeg skriver på forum. Men jeg har virkelig ingen andre å snakke med om dette. Jeg trenger virkelig hjelp. Hele livet mitt er katastrofe.. jeg vil gjerne finne ut av hva slags muligheter jeg har, selv om det ikke er så mange muligheter.

Jeg liker å jobbe selvstendig, og med mennesker. Akkurat nå har jeg ikke så mye valg, så jeg føler jo at jeg nesten må ta det jeg kommer inn på.. 

Tusen takk for alle svar...

Anonymkode: 51995...3aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Kjære deg som har det så tungt akkurat nå. Det jeg kan si er at du har uendelige muligheter til å nå langt selv om snittet ikke er så høyt. Det er viktig at du trekker frem til familien om hvordan du har hatt det i det siste. Husk og senk skuldrene imellom og puste. Du er bare ett menneske og ingen er vi perfekte. Det har vært sørgelig tungvint for de fleste av oss det er jeg ganske enig i. Men du skal vite at du absolutt ikke er aleine pm det. Du kan evt. Ta en prat med fastlegen om hvor du har deg selv helsemessig slik at du kan få innsendt en rapport til nav om at du trenher hjelp med å finne ut av andre muligheter innenfor jobb og utdanning. Du kan også. Oppsøke kommunen du bor i på tlf imorgen om gratis voksen opplæring for å ta opp de fagene spm trengs for å kunne få et høyere snitt. Det er veldig viktig at du også får med deg hva ditt fylke/kommune tilbyr deg selv om du gjør så mye på egenhånd. Husk og bremse ned og ikke over stresse. Dette vil gå bra. Masse lykke til. Håper du får et fantastisk nyttår med masse nye muligheter. Du fortjener godt ❤️

Anonymkode: f948d...4ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pedagogikk på Lillehammer (HINN) hadde 30.4 i fjor, endel språkfag har "alle" ved flere institusjoner (om du vil undervise f.eks), det samme gjelder midtøsten studier, nordisk språk og litteratur, journalistikk hadde "alle" osv, osv. Du har sjanser til å komme inn flere steder, men du må leite litt. Sjekk sidene til samordna opptak over tidligere inntaksgrenser, så får du mer informasjon. Kikk også på nettsidene til små studiesteder, f.eks Sogndal og "fornybar energi". Det må vel være noe for fremtiden? 

Du bør i alle fall komme deg bort fra foreldrene dine. 

Anonymkode: df13d...02f

AnonymBruker
Skrevet

Hva med barnehageutdanning eller vernepleier? Da vil du jobbe med mennesker. Begge studiene finnes på mange steder. 

De krever ikke til minste karakterer i matte og norsk. 

Anonymkode: fbf66...a8b

• Liker 2
Skrevet

Søk på det du har mulighet til å komme inn på, samme hva det er. Så studerer du det, feks et årsstudium, parallelt med at du tar opp fag fra videregående. Da har du rett på studielån og studentbolig. Bruk et år på det, og så har du bedre muligheter til å komme inn på noe du virkelig vil der du vil året etterpå!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...