Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min fødte i helgen. Da det ble begynt igangsettelse var det 16 dager til termin, og hun fødte 12 dager før termindato. Har ikke fått snakket så mye med henne ennå, men fikk vite at hun ble igangsatt pga størrelsen på baby. Hun hadde ikke svangerskapsdiabetes, og babyen var nå 3700 gram. Babyen ville vel sikkert ikke vært så veldig stor til termin da? Syntes det var så rart at hun fikk gjennom en igangsettelse så lenge før termin på det grunnlaget? Hun er andregangs forresten, hvis det har noen betydning :)  noen med erfaringer eller kunnskap rundt dette?

Anonymkode: 31201...b0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende babyen var anslått til å være en hel del større, og at de satt i gang pga det. Min ble estimert til å være nesten en kg større enn hva han var ved fødsel - så de kan ta heftig feil på de estimeringene. 

Ellers kan det hende hun har plager hun ikke ønsker å dele med folk, og derfor «skylder» på størrelsen. 

Anonymkode: 7404b...014

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om en har forliggende morkake kan en bli satt i gang tidligere. Da med keisersnitt.

Anonymkode: c122c...d02

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke igangsettelse før termin på nr 3 på tross av at nr 1 veide 4,8 kg og nr 2 veide 5,1 kg. Pga store barn ble det komplikasjoner begge gangene og jeg mistet henholdsvis 1,7 og 2,2 blod, hvor den andre gangen krevde blodtransfusjon. UL viste at nr også var større enn gj.snitt med 12%. Dette var ikke grunner nok til igangsettelse🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 2c177...e2a

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer VELDIG på hvem en møter på i samtale. Og de setter kun igang så "lenge" før ved medisinsk grunn.. 

Jeg hadde styrtfødsel med første. Ønsket derfor igangsettelse før termin med nr 2, pga lang reisetid og redsel for å føde på ferje.. Dette fikk jeg igjennom. Men kun 1 uke før termin da. Men det gikk fint! Jeg var jo veldig redd på slutten da. Men det gikk. Å når jeg ble satt i gang trengte de bare ta vannet, for jeg var allerede 4cm.. Å da hadde jeg ikke kjent noe til smerter. Men ungen var født 1t etter de tok vannet.

Anonymkode: d50e1...1df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble igangsatt i uke 37 pga lite forstervann, tegn til morkakesvikt og stresset barn i magen. 

Anonymkode: ac691...10b

AnonymBruker
Skrevet

Tipper at det blir foretatt en helhetsvurdering. Det kan hende at de mistenkte svangerskapsdiabetes, at baby virket større etter målene enn det den faktisk var (de bommet med over 400 gram på min baby da jeg var på vekstestimering rett før jeg fødte), mye/lite fostervann, at målingene av baby avviker også videre.

Kan også hende at det var tilleggsfaktorer som du ikke vet om inne i bildet, for eksempel stigende blodtrykk.

Anonymkode: d30ac...86a

AnonymBruker
Skrevet

Ble igangsatt pga estimering om barn på 5,3kg pluss svangerskapsdiabetes... Baby kom fort da jeg allerede hadde åpning. Men min søster ble forsøkt satt i gang i 5 dager med første (over termin) og 6 dager med andre (2 uker før termin pga svangerskapsforgiftning) 

Anonymkode: c09b3...aad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk ikke igangsettelse før termin på nr 3 på tross av at nr 1 veide 4,8 kg og nr 2 veide 5,1 kg. Pga store barn ble det komplikasjoner begge gangene og jeg mistet henholdsvis 1,7 og 2,2 blod, hvor den andre gangen krevde blodtransfusjon. UL viste at nr også var større enn gj.snitt med 12%. Dette var ikke grunner nok til igangsettelse🤷🏻‍♀️

12% er jo ingenting? Min var estimert til 23% over snittet. Det vil si ca 4 kg med termin. 

Anonymkode: 4bc99...c64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

12% er jo ingenting? Min var estimert til 23% over snittet. Det vil si ca 4 kg med termin. 

Anonymkode: 4bc99...c64

Leste du resten av det jeg skrev. Det ee lov å sette ting i sammenheng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...