Gå til innhold

Føler at det er meg det er noe galt med, etter parterapi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han var utro for 6/7 mnd siden og vi har gått i parterapi i 3 mnd. Jeg får følelsen av at det er meg og min tillit det er noe galt med. Får veldig lite råd om forholdet vårt ellers. Får bare høre at jeg må stole blindt på nå.

Er dette vanlig?

Anonymkode: 28f6b...ca2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det vanlige er jo å gå.

Når du velger å bli må du nesten fullføre jobben som dørmatte. Det er å være flat og gå i ett med omgivelsene og la mennesker tørke bena på. 

Anonymkode: a4f4e...5a5

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det vanlige er jo å gå.

Når du velger å bli må du nesten fullføre jobben som dørmatte. Det er å være flat og gå i ett med omgivelsene og la mennesker tørke bena på. 

Fool me once, fool me twice og alt det der, så nei, er ikke enig. 

Gjest theTitanic
Skrevet

Det er ikke noe galt med deg, det er naturlig å være mistenksom etter et svik. Men mistenksomhet ødelegger også både for deg, han og forholdet. Han fortjener pisk, men det ødelegger alt å gi han det. Om det gir deg noen mening. Dere klarer ikke ha det bra før du slutter å være mistenksom. Han fortjener det ikke, men det er ingen annen utvei om dere skal fortsette å være sammen. Det er han som er skurken, og ikke du. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at du må gjøre opp en liten status for deg selv: Hva gir dette forholdet deg? Hva gir parterapien deg? Gir noe av dette deg styrke og bedre selvfølelse eller er det motsatt? 

Ikke fortsett i et forhold der du blir nedvurdert, nedprioritert og lite verdsatt. Den første kommentaren her om "dørmatte" var kanskje hard, men det er jo til syvende og sist det som er saken når en tillater at partneren er utro og må finne seg i å høre at man attpåtil er årsaken til utroskapen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han var utro for 6/7 mnd siden og vi har gått i parterapi i 3 mnd. Jeg får følelsen av at det er meg og min tillit det er noe galt med. Får veldig lite råd om forholdet vårt ellers. Får bare høre at jeg må stole blindt på nå.

Er dette vanlig?

Høres mer ut som villedning,

Jeg hadde aldri stolt på en som var utro, hadde gått med en gang, ikke noe å. bruke tid på.

Anonymkode: 9a1e3...c06

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Får bare høre at jeg må stole blindt på nå.

Er dette terapeuten som har sagt? Hvordan orda han/hun seg?

Om dere skal fortsette forholdet må du jo stole på han etterhvert. Men det er jo en vei dit, og man kommer ikke dit uten å jobbe med forholdet. Begge to. Og her burde jo terapeuten komme med noe nyttig

Anonymkode: 217cb...f26

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres mer ut som villedning,

Jeg hadde aldri stolt på en som var utro, hadde gått med en gang, ikke noe å. bruke tid på.

Anonymkode: 9a1e3...c06

Enig. Og i hvert fall når personen var utro i over et halvt år. 

Anonymkode: 777f4...c9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er vel at dersom du blir så må du være villig til å jobbe fremover?

Anonymkode: 1a5dc...467

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. Og i hvert fall når personen var utro i over et halvt år. 

Nei, en gang for så lenge siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje noe galt med deg. Du svarer "tilfeldig" og unnvikende, og er ikke enig i at å bli et forhold der du blir/ble bedratt, og føler at du blir pålagt skylden (av hvem, men det er uansett likegyldig) for det din partner har gjort, ikke er å være en dørmatte.

Anonymkode: 2b3c2...77e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, en gang for så lenge siden. 

Åh, beklager, jeg misforstod HI, jeg trodde han hadde vært utro over en periode på 6-7 mnd, ikke en gang for 6-7 mnd siden.

Du må finne ut om du gidder dette, om det er verdt det. Hvis du vil ha mannen, hvis du fortsatt er glad i han, hvis du ser at ekteskapet er noe å holde på... da må du velge å stole på at det ikke skjer igjen. Og legge det bak deg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er kanskje noe galt med deg. Du svarer "tilfeldig" og unnvikende, og er ikke enig i at å bli et forhold der du blir/ble bedratt, og føler at du blir pålagt skylden (av hvem, men det er uansett likegyldig) for det din partner har gjort, ikke er å være en dørmatte.

Det var et ikke for mye der, ja 🙄

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror kanskje parterapauter bruker som strategi at begge i et par skal føle skyld etter konsultasjon, selv om skyldspørsmålet virker åpenbart i utgangspunktet. Mulig det har noe for seg, men personlig er min erfaring at det er bortkastet tid å oppsøke kvasi-vitenskapelige fagmiljøer som strør om seg med metaforer og ikke en gang har utviklet en egen fagterminologi.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Fool me once, fool me twice og alt det der, så nei, er ikke enig. 

Nå spurte du jo. Så da er det ikke ditt mandat å diskutere.

AnonymBruker
Skrevet

Din mann har vært utro og det er ene og alene hans valg å være det.

Det er en vond tid. Å vente gjør vondt. Å glemme gjør vondt. Men ikke å vite hva en skal gjøre, er den verste av alle lidelser. Dere har tatt en avgjørelse. Så er det nå sånn at konsekvensene for åpenhet og ærlighet kan slå begge veier. Redsel for kanskje å bli avvist som venn, kjæreste, mann eller kone, det å miste kontrollen  er til stede. 

Veien videre må dere velge om dere vil gå sammen. 

«En er nødt til å være realistisk om en skal fortsette som kjæreste, og det handler ikke om å ta til takke. Det handler om å være i stand til å elske noen som ikke er perfekt! Det slår begge veier.

For meg gikk det kanskje ett halvt år etter parterapi, hvor jeg skjønte at parterapeuten hadde sett meg og faktisk ville hjelpe meg. Der og da følte jeg meg angrepet osv Min eks var veldig passiv aggressiv, og først når jeg så meg selv utenfra så jeg sannheten. 

Anonymkode: 7a8e9...19e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nå spurte du jo. Så da er det ikke ditt mandat å diskutere.

Handlet mest om hva man har å forvente av en terapeut. Det er jo tydelig at jeg vil fortsette dette forholdet, terapeuten derimot..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Din mann har vært utro og det er ene og alene hans valg å være det.

Det er en vond tid. Å vente gjør vondt. Å glemme gjør vondt. Men ikke å vite hva en skal gjøre, er den verste av alle lidelser. Dere har tatt en avgjørelse. Så er det nå sånn at konsekvensene for åpenhet og ærlighet kan slå begge veier. Redsel for kanskje å bli avvist som venn, kjæreste, mann eller kone, det å miste kontrollen  er til stede. 

Veien videre må dere velge om dere vil gå sammen. 

«En er nødt til å være realistisk om en skal fortsette som kjæreste, og det handler ikke om å ta til takke. Det handler om å være i stand til å elske noen som ikke er perfekt! Det slår begge veier.

For meg gikk det kanskje ett halvt år etter parterapi, hvor jeg skjønte at parterapeuten hadde sett meg og faktisk ville hjelpe meg. Der og da følte jeg meg angrepet osv Min eks var veldig passiv aggressiv, og først når jeg så meg selv utenfra så jeg sannheten. 

Anonymkode: 7a8e9...19e

3 hendelser i nær tid der han glemte å gi beskjed om endring i planer eller at han dro et annet sted. Det førte til reaksjoner hos meg, så får jeg ikke støtte fra terapeuten, men bare en beskjed om å ta meg sammen. 

Nå har vi med terapeuten gjort en avtale om at vi skal si ifra om hvor vi er for å gjøre det lettere for hverandre. Det har kun blitt holdt av meg, men etter det der så sluttet jeg med det også. 

Dro avgårde på noe uten å informere samboer,  han kom hjem til tomt hus et par ganger. Han ringer og vil vite hvor jeg er. De gangene jeg har ringt han å lurt på det, så mener han at han ikke har meldeplikt og at jeg m0 stole på han. Da han ikke vet hvor jeg er og jeg fleiper med at jeg har heller ikke meldeplikt, så blir han sur. 

Jeg syns ikke terepauten hjelper noen ting når det er oj at han bryter avtaler. Det er kun jeg som er problemet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også føler meg angrepet. Jeg blir ordentlig sint av å sitte dere å høre på alt jeg må ta i mot. Jeg er ikke i stand til en time til der jeg får høre at jeg er problemet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

3 hendelser i nær tid der han glemte å gi beskjed om endring i planer eller at han dro et annet sted. Det førte til reaksjoner hos meg, så får jeg ikke støtte fra terapeuten, men bare en beskjed om å ta meg sammen. 

Nå har vi med terapeuten gjort en avtale om at vi skal si ifra om hvor vi er for å gjøre det lettere for hverandre. Det har kun blitt holdt av meg, men etter det der så sluttet jeg med det også. 

Dro avgårde på noe uten å informere samboer,  han kom hjem til tomt hus et par ganger. Han ringer og vil vite hvor jeg er. De gangene jeg har ringt han å lurt på det, så mener han at han ikke har meldeplikt og at jeg m0 stole på han. Da han ikke vet hvor jeg er og jeg fleiper med at jeg har heller ikke meldeplikt, så blir han sur. 

Jeg syns ikke terepauten hjelper noen ting når det er oj at han bryter avtaler. Det er kun jeg som er problemet. 

Han oppfører seg ikke så bra, men ikke du heller. Og du er helt åpen på at du gjør det kun for å trekke ham. Skjønner at terapeuten reagerer. 

Anonymkode: 1a17b...782

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...