AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 Hvorfor er det tilnærmet umulig å bli kvitt udugelig folk, da særlig ledere, i staten? Den eneste måten å bli kvitt noen på er å gi den høyere stilling et annet sted i staten til millionlønn. Men det er bare å skyve problemet sidelengs. Hvordan havnet vi her? Og hvilke prinsipper bygger denne praksisen på? Jeg har vanskelig for å tenke meg at LO mener at dette er den beste måten å organisere arbeidslivet på. For det stenger ute kompetente mennesker som kunne fått jobben i stedet. Hvorfor er det opplyst og vedtatt at sånn må det være? Udugelige folk burde få sparken som alle andre. Ikke millionlønn i ny stilling, Anonymkode: 34354...174 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #2 Skrevet 3. januar 2021 Det er ikke umulig. Man må ha gode beviser for at den ansatte ikke gjør det vedkommende skal gjøre. Men enda viktigere er det at man har overordnede som tør stille krav og er villige til å ta belastningen med å si opp noen. Selv sjefer har overordnede, men det har gjerne at annet syn på sin underordnede sjef enn det denne sjefens underordnede har. Og da er problemene der med det samme. Anonymkode: cd10b...ca3 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #3 Skrevet 3. januar 2021 Dette er en av grunnene til at vi må privatisere mer. Så vi slipper å gi millionlønninger til daukjøtt Anonymkode: 59f08...a87
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 Sikker på du ikke blander staten med bedrifter som har statlig støtte? Ikke akkurat flust med statsansatte som har millionlønn. Anonymkode: fc95d...862
Gjest Thoringen Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er det tilnærmet umulig å bli kvitt udugelig folk, da særlig ledere, i staten? Den eneste måten å bli kvitt noen på er å gi den høyere stilling et annet sted i staten til millionlønn. Men det er bare å skyve problemet sidelengs. Hvordan havnet vi her? Og hvilke prinsipper bygger denne praksisen på? Jeg har vanskelig for å tenke meg at LO mener at dette er den beste måten å organisere arbeidslivet på. For det stenger ute kompetente mennesker som kunne fått jobben i stedet. Hvorfor er det opplyst og vedtatt at sånn må det være? Udugelige folk burde få sparken som alle andre. Ikke millionlønn i ny stilling, Anonymkode: 34354...174 Fordi disse folka har politisk teft og relasjoner som gjør at hvis man prøver å sparke dem så blir du uvenn med folk som kan gjøre det vanskelig for deg? Derfor er det bedre å flytte dem sidelengs så de blir en annens problem.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 Ledere som er daukjøtt i staten blir byttet ut, tro meg. Men det er ofte mer kompliserte og uklare krav til ledere i staten enn i det private, fordi det er andre oppgaver (er ikke et mål å tjene penger), så det er vanskeligere å slå fast at lederen ikke har gjort jobben sin, og dermed vanskeligere å få «sparken». Anonymkode: 150a9...b5f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #7 Skrevet 3. januar 2021 Jeg jobber med arbeidsrett i staten og det er ikke umulig å si opp noen, men det stiller strenge krav til oppfølging og dokumentasjon og bevis for at vedkommende ikke duger i stillingen. Det er derfor så mange ikke orker å følge opp tilstrekkelig og vedkommende ofte blir omplassert i stedet. Men gjerne da ikke som leder, men i en typisk stabsfunksjon der lønn beholdes. På mange måter er staten tip tider nesten som en vernet bedrift. Anonymkode: ee454...54c 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Skrevet 3. januar 2021 LO beskytter de som er inne. De driter i de som vil inn, Vi har sett eksempler på hvor galt av sted et sånt syn bærer. F.eks i Spania og Hellas hvor de som er innenfor er så godt beskyttet at det er umulig for nye generasjoner å komme seg inn. Derav den høye arbeidsledigheten blant unge. Anonymkode: f6289...1d6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 Jeg jobber i en stor privat bedrift og vi har også en del ansatte som burde blitt sparket pga udugelighet. Tror grunnen til at disse ikke får sparken er at sjefene våre er for konfliktskye og tafatte. Det krever en del jobb å sparke ansatte og det er en jobb de fleste synes er utrivelig. Ser også at arbeidsgiver prøver å bestikke ansatte til å slutte, de får sluttpakke mot å slutte frivillig. Mulig det ikke er like vanlig med sluttpakker i staten? Anonymkode: e3946...b51
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvorfor er det tilnærmet umulig å bli kvitt udugelig folk, da særlig ledere, i staten? Den eneste måten å bli kvitt noen på er å gi den høyere stilling et annet sted i staten til millionlønn. Men det er bare å skyve problemet sidelengs. Hvordan havnet vi her? Og hvilke prinsipper bygger denne praksisen på? Jeg har vanskelig for å tenke meg at LO mener at dette er den beste måten å organisere arbeidslivet på. For det stenger ute kompetente mennesker som kunne fått jobben i stedet. Hvorfor er det opplyst og vedtatt at sånn må det være? Udugelige folk burde få sparken som alle andre. Ikke millionlønn i ny stilling, Anonymkode: 34354...174 Enig. Har jobbet innenfor statlig sektor, og det er ufattelig mange som kommer på jobb, legger kabal og går hjem. Komplett udugelig og gjør ingenting. Fordi dem overhodet ikke er interessert i det. Og det verste av alt, både medarbeidere og ledere godtar at vedkommende ikke gjør noe. Det blir sakte og sikkert bare trenert. Det er liksom slik det er, jaja. Istedenfor å ta grep om personen, og få hen avsatt, så blir hen gående år ut og år inn hvor dem heller ansetter nye folk for å gjøre denne ubrukelige ansattes jobb. Eller eventuelt kompenserer med overtid på dem som gjør en innsats. Slike ubrukelige personer ville aldri klart engang å få en akseptabel jobb i det private. Og hvis dem hadde gjort det, og levert slik innsats, så hadde dem blitt skviset ut ved første anledning. Men i staten? Nope, her blir dem gående i 30-50 år på gode lønninger og pensjonsordninger, uten å løfte en finger. Og dette virker å være greit. I bunn og grunn tror jeg det hele handler om lederproblem. Tafatte, feige og inkompetente "ledere" som heller fokuserer alt på sin egen karriere istedenfor å selv gjøre jobben dem skal gjøre. Også er det et delegeringsproblem, ettersom statlig sektor er så topptung med direktører, kontorledere, enhetsledere og ledere for ditt og datt under dem. Det er et håpløst hierarki. Anonymkode: 5280d...510 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #11 Skrevet 3. januar 2021 En av grunnene til at det er umulig å bli kvitt offentlige ansatte er at det aldri er nedskjæringer og kutt. Så man får aldri anledning til å kvitte seg med de udugelige. Omstrukturering slik man nå gjør i statens vegvesen er en sjelden mulighet til å sparke folk. Men slike muligheter dukker nesten aldri opp. Kanskje en løsning er å ha omstrukturering jevnlig? En situasjon hvor alle må søke på jobb på nytt, selv om de har en jobb i dag Anonymkode: 59f08...a87
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #12 Skrevet 3. januar 2021 Personvernet står uhyre sterkt i offentlige bedrifter,ofte blandet med tafatte ledere. De som har opplevd en udugelig ansatt/sjef vet også hvor vanskelig det er å bli kvitt dem. Det ble nevnt vernet bedrift, og det er det. Lene Kongsvik tar dette på kornet i en av episodene om ungdomsskolen (tror jeg) hvor en inkompetent ikke mister jobben, men bare plasseres på et kontor. Ingen røyk uten ild, dette har hun ikke funnet på selv. Ha en fin dag, dere 😃 Anonymkode: 2b9eb...c4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå