AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 Hei! Jeg vet ikke om denne tråden burde vært i jus, kjæledyr, sosialt eller hus/hjem, så moderator må gjerne flytte hvis det ikke passer. Jeg bor i et sameie, et rekkehus der halvparten av enhetene er på bakkeplan og den andre halvparten i 2etg. De på bakkeplan har platting ute. Hunder er tillatt hos oss, så lenge de ikke er til sjenanse for noen andre. I vår flyttet det inn noen nye ved siden av meg, med tre hunder. De har gjerdet inn platten, og bruker den som luftegård. Jeg har sett de gå tur med dem én eller to ganger max på alle disse månedene. Disse hundene bjeffer hver bidige dag noe beveger seg ute, også hvis det ikke er noe. Det er mye trafikk og turgåere som går forbi. Helt tydelig understimulert. Platten er nå fylt med tiss og avføring, og det ser særdeles lite delikat ut. Jeg har sagt ifra gjentatte ganger om bjeffingen, det kan holde på i timesvis, og jeg blir helt sprø. De kommer med flere unnskyldninger om at hundene er unge, har mye energi og svada, som jeg vet ikke stemmer fordi jeg har hatt hund selv i årevis. Nå er det all denne avføringen som ligger slik at jeg også ser den.... De som eier der sitter i styret. Hva skal jeg gjøre? Burde jeg prøve å alliere meg med de andre enhetene? Hvordan skal jeg gå frem uten å lage meg en skikkelig nabokrangel? Jeg synes de som bor der ikke skal få lov å bruke platten som luftegård, selv om de eier den selv. Jeg synes de skal lufte hundene sine på tur slik som alle andre som har hund må.. Anonymkode: 9d031...fab
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #2 Skrevet 3. januar 2021 Du kan melde i fra om dårlig hundehild til Mattilsynet Du kan melde fra om støy til politiet Du kan sende det inn som sak til neste generalforsamling i borettslaget Anonymkode: 6aa4a...0cb 16
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #3 Skrevet 3. januar 2021 Mattilsynet og politiet virker i overkant drastisk..? Anonymkode: 9d031...fab
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mattilsynet og politiet virker i overkant drastisk..? Anonymkode: 9d031...fab Ikke når hundene aldri får tur og vasser i dritt. Anonymkode: 3ead9...0df 9
GulSitron Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mattilsynet og politiet virker i overkant drastisk..? Anonymkode: 9d031...fab Naah, hvis de går så lite tur med hundene som du sier så er vel det en form for dyremishandling. Eller omsorgssvikt. 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 Med mindre du sitter og spionerer på dem 24/7 vet du strengt tatt ikke hvor ofte de går tur, selv om du bare har sett det et par ganger. (Er enig i at det mest sannsynlig ikke er så mye tur da, men du kan ikke vite). Derfor ville jeg fokusert på støy. Ring dem eller send melding hver eneste gang de bråker for mye. Klag til styret (de kan umulig være de eneste som sitter i styret?). For dette går i mot reglene - de er til sjenanse. At plattingen ikke ser delikat ut er nok heller ikke et godt argument, med mindre dere har regler for sånt. Skjønner at det kan være irriterende, men den beste strategien for å vinne dette er å holde seg saklig og ikke klage på ting man strengt tatt ikke har noe med. Anonymkode: aa88c...a62 2
GulSitron Skrevet 3. januar 2021 #7 Skrevet 3. januar 2021 Du kan bruke som argument også at pga all dritten og urinen til hundene som blir liggende, så kommer det til å skape mye ubehagelig lukt og unødvendig oppblomstring av bakterier når været blir varmere.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Skrevet 3. januar 2021 59 minutter siden, GulSitron said: Du kan bruke som argument også at pga all dritten og urinen til hundene som blir liggende, så kommer det til å skape mye ubehagelig lukt og unødvendig oppblomstring av bakterier når været blir varmere. Tenker jeg også, at det må jo lukte helt for jævlig etterhvert. Det er vel også regler og forskrifter som sier at man skal gå tur med hunden sin daglig? Tror jeg ville tatt en telefon til mattilsynet, forklart situasjonene og spurt om råd? Anonymkode: 46b83...86e 1
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 Hva står i sameiets regler? Hos oss har vi tatt inn at dyrehold er tillatt så fremt det ikke er til sjenanse for andre. Med eksempler på sjenanse har vi nevnt dyr som står og uler / gjør. Vi har også gjort klart oppmerksom på at hundeeiere må ta med seg hundebæsj og at det ikke er lov å la hunden gjøre fra seg på sameiets område. Jeg hadde nok tatt en prat med mattilsynet her. Så hadde jeg stilt til valg til styret ved neste generalforsamling og foreslått regler for dyrehold hvis dette med sjenanse ikke er tatt inn.
Aktiv Kverulant Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 Jeg var borte i noe tilsvarende for en del år tilbake, da var det hundehold/hundedritt samt forsøpling i en bakgård. Jeg meldte dette til kommunen og sa at jeg var bekymret for rotter. Et par uker senere ble det ryddet i bakgården og hundene forsvant. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå