AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 Jeg får snart 100 K. Dette er fra min samboer, for å jevne ut egenkapital hvor jeg betale mest for noen år tilbake. Dette er altså bare mine penger, som ikke skal brukes på fellesskapet. Buffer har vi, konto for bil og hus og sparing. Alle kunne selvfølgelig gjerne hatt mer, men tanken var at dette var mine penger siden jeg hadde vært flinkere på å spare egenkapital. Men alt jeg kan om penger er å spare dem på konto, og det er jo ikke all verdens avkastning på det, om noe. Så hva gjør jeg med dem? Studielånet betales av fellesen (sammen med mannen sitt), og jeg har ingen andre lån. Samtidig blir jeg arbeidsledig fra høsten av, og hvis jeg ikke får ny jobb så hadde det vært greit å ha dem. Samboer mener jeg ikke skal bruke disse pengene da, men starte pensjonssparing. Ingen av oss har noen større kunnskap om investering, men har ellers god kontroll på økonomien i det daglige. Er i begynnelsen av 30-årene, med små barn, og et gammelt hus hvor pengene hadde fått bein å gå på. Men så skulle ikke disse pengene brukes til fellesen da, som huset jo er... Fond? Aksjer? Bitcoins? 😛 Hva ville du gjort? Anonymkode: 551b2...750
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #2 Skrevet 3. januar 2021 Bitcoin!!! Jeg kjøpte 10 bitcoins for 6000$ per stk i 2017. I dag har den bikket 30000$. Har bestemt meg for å ikke bli for grådig og selger unna når den har bikket 35000$. Har en mistanke den skal mye opp. Da vil jeg ha tjent 2,5 mill på mine bitcoins. Minus skatt selvfølgelig.. Anonymkode: 95356...69a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #3 Skrevet 3. januar 2021 Ville aldri satt pengene mine på bitcoin. Ville satt det i fond om du ikke har tenkt til å bruke de før om noen år 😊 Anonymkode: 15bbf...c51 3
Gjest theTitanic Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 Bitcoin er skummelt. Mange har tjent gode penger på dette men melkekua er godt brukt og kan ikke vare i det evinnelige. Og ikke bruk pengene på forbruk, for da er de vekk og man knapt husker hva de gikk til så best om hverdagskabalen går opp på en annen måte. Konto gir ikke noe særlig avkastning i disse tider. 100k er veldig lite til å få gjort noe ut av. Eneste alternativ er vel aksjer. Børsen går så det suser, men likevel litt utrygt i disse tider med alle konkursene. Mulighet for stort vinn og stort tap.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 Bitcoin var vel mest spøk da, jeg tror ikke det er helt greia for meg 😛 Jeg er usikker. Vi bor i en eldre enebolig, og det er noen oppussingsprosjekter som må gjennomføres. Disse pengene kunne kommet godt med der. Samtidig er det litt kjipt, siden det da går til fellesen. Men igjen, da får jeg et bedre hus å bo i, og det vil jeg jo gjerne ha. Ikke snakk om endring av farger og annen overfladisk oppussing, men bytte gamle avløpsrør og få varme inn på vaskerommet f.eks.. 100K er ikke all verden i dag, men det er samtidig en god slump penger. Det kunne vært en god start på en pensjonssparing. Men er fond veien å gå? jeg kan ingenting om aksjer. Eller fond for den saks skyld 🤔 Anonymkode: 551b2...750
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 Jeg ville kjøpt meg et nytt videokamera 😅 Anonymkode: 9fa4a...6ed
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #7 Skrevet 3. januar 2021 Hvis du bare skal la pengene stå og forrente seg er vel fond et opplagt valg. Globalt indeksfond feks. Vær rask med å investere, 2021 kan gi stor oppgang pga at korona går over Anonymkode: 0b3f8...862 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Skrevet 3. januar 2021 Jeg tror jeg hadde ventet med å låse dem om jeg var deg, om det er sånn at du kanskje blir arbeidsledig. Får du deg ny jobb hadde jeg vel satt de inn i fond, det er det enkleste uten å sette deg inn i masse nytt ☺️ Anonymkode: a37dc...e40 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 Hvis du ikke trenger pengene før om minst 3-5 år ville jeg puttet dem i et globalt indeksfond. Sett inn 10 000 - 20 000 per måned fremover. Trenger du pengene før denne tiden er det ikke så mange alternativer til bankkonto med mindre du er villig til å ta en viss risiko. I kontekst pensjonsparing er aksjefond det eneste fornuftige. Gjerne et globalt indeksfond fra f.eks. Dnb eller Klp. Anonymkode: 2146b...173
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 Ville ventet og sett om du får ny jobb til høsten. Hvis du må gå arbeidsledig en stund vil du ha god bruk for sparepenger. Anonymkode: d1323...9b6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #11 Skrevet 3. januar 2021 Globalt indeksfond. Latt pengene vokse seg større der. Som en god start på personlig pensjonssparing. Men også som en buffer i tilfelle du trenger det en gang i fremtiden. Og som AB over sier - lag trekk på 10 000 i måneden. Kjedelig å sette alt inn rett før det kommer et fall i markedet. Svingingene kan være ganske store. Anonymkode: b9eb7...285
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå