Osislove Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 Hei 😊 jeg har en gutt på 1 år gammel som har nektet å sove om kvelden fra han var liten. Han legger seg rundt kl 18.30-19.00 og sover maks en time også starter han med skriking og tøving. Vi startet med at han skulle sove i sin seng i oktober etter snakk med helsesøster, hun kom også med forslag om eget rom til han men dette er ikke prøvd enda. Nå er vi i januar og det er ingen endring på kvelden, ungen er våken til kl 00-01.30 hver dag! Nå kjenner jeg behov for å kunne slappe av litt på kvelden og lille har behov for å kunne sove litt tidligere slik at han er uthvilt på morgenen. Jeg har prøvd metoden med å være inne på rommet til han sovner igjen men da ligger han bare å tuller i sengen. Har også prøvd metoden av å gå inn og ut av rommet men føler ikke dette heller fungerer på han. Han styrer over 4-5 timer hver kveld uansett.. Nå er han begynt å nesten kaste opp av skrikingen og det synes jeg er helt grusomt. Jeg føler på en slags mislykket følelse av at jeg ikke får ungen min til å sove om kvelden og vet ikke hva jeg skal gjøre... alle sier det blir bedre når du står i det, men nå har vi prøvd det ene og andre siden vi startet med prosjekt legging i si seng.. jeg gruer meg til leggingen fordi da vet jeg at da starter styre med han.. Barnefar er flink til å hjelpe med leggingen, vi har delt på det lenge og det har gått fint at han å legger. Legger til at han har sovet 3 timers lur om dagen men vi har kuttet den litt ned for å teste om det kan fungere bedre.. Skal til lege og hs på tirsdag så tenker ta dette opp igjen men jeg lurer på om det er noen andre som har tips? Dere som har hatt det likens og begynte med eget rom fungerte det på din unge? Eller dere som har ungen på ditt rom hva gjorde dere? 😄 mvh osislove
Outlander Skrevet 3. januar 2021 #2 Skrevet 3. januar 2021 Jeg vil ikke ha kuttet ned den 3 timers på dagen for å se om det blir bedre. 1 åringer trenger fortsatt mange timer søvn i løpet av 24 timer. (trenger fra 11-14 timer). Har du prøvd å legge han litt seinere? Ikke alle som er klar å sove 1830. Også, når sover han på dagtid? (fra kl til kl). Jeg ville ha prøvd et rolig bad og bestemt leggerutine kl 19, tannpust, pysj og berolige belysning i rommet for å gjøre han klar for å sove. Mest viktig er ingen tv/pad 1-2 timer før. 1
Osislove Skrevet 3. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2021 Outlander skrev (3 minutter siden): Jeg vil ikke ha kuttet ned den 3 timers på dagen for å se om det blir bedre. 1 åringer trenger fortsatt mange timer søvn i løpet av 24 timer. (trenger fra 11-14 timer). Har du prøvd å legge han litt seinere? Ikke alle som er klar å sove 1830. Også, når sover han på dagtid? (fra kl til kl). Jeg ville ha prøvd et rolig bad og bestemt leggerutine kl 19, tannpust, pysj og berolige belysning i rommet for å gjøre han klar for å sove. Mest viktig er ingen tv/pad 1-2 timer før. Ja er helt enig i at de trenger mer søvn, min sønn har kun sovet 8 timer maks uansett hvordan jeg vrir på det. Så har bare prøvd det nå siden han selv har våknet etter 1,5 t. Han er så trøtt og sliten da at jeg får han ikke til å sove seinere enn 18.30. Han sov før kl 19.30-20.00 men er ingen forskjell fra det til nå. han sover fra 11-14 som regel men nå de to siste dagene har han kun sovet 1,5 t. ta et bad hverdag blir vanskelig siden han er tørr i huden og går på canoderm.. alle de tipsene om bestemt leggerytme har vi. Har det helt mørkt på rommet, burde vi ha på nattlys? Takk for tips om tv/ipad skal man da lese bok eller leke?
Outlander Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 Uff, føler med deg virkelig. Hadde en også som sov 3 timer i barnehagen men sov ikke mer en 3 timer i strekk på natten før han var 1.5 år. Var dødssliten. Ha belysning på men veldig dempet - ja a la nattlys. Lese bok, rolig musikk, kanskje du kan prøve på white noise når du legger han ned? Noen barn reagere når det er ekstremt stille og deretter hører hver eneste lyd som skjer i huset. White noise a la vifte eller app har fungert utmerket her. Viktig å ikke slå på lys når han våkner uansett det kan ta tid å få han ned igjen. Legge han tilbake i sengen uten å si mye annet enn "nå er det natt og sovetid". Sitte ved siden av og hver gang han står opp, legge han ned igjen. Viktig å ikke rampe opp når du prøve at han skal sove igjen. Jeg vil gå så langt å si at dette går over, men noen barn har søvnproblemer så vil ikke at folk ignorerer det heller og føler at alt dette er normalt.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 Hva med å prøve tyngdepose til barn? Tyngden roer ned nervesystemet og bidrar til at barnet kan sovne raskere inn og sover lengre strekk. evt. nattlampe med projektor, bamse med lyd, sovekanin? Jeg leide på kokolikk.no eller kjøpes på finn.no *styrkeklem* Anonymkode: e4d0f...7a2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 Overtrøtt, det er den vanligste grunnet til at barn våkner etter en time eller to på kvelden. Det kan også være grunnen til at han våkner tidlig fra daglur også. Jeg ville prøvd å legge inn en powernap 2,5-3 timer etter at han våkner på morgenen. Prøv med 20-30 minutter. Så forsøker du å få inn en god 2-timers lur 2 timer etter at han våkner fra powernap.. Du legger han for kvelden slik at han sovner 4,5 timer etter at han våkner fra lur. Altså, vet du at han bruker 1 time på å sovne på kvelden, starter du leggingen 3,5 timer etter at han våkner fra lur. Bruker han 30 minutter så begynner du legging 4 timer etter at han våknet fra lur. Tyngdepose som noen nevner kan være gull. Det kan virkelig hjelpe med å roe. Ikke bruk noen annen stimuli enn eventuelt white noise i tillegg. En ettåring trenger 13-15 timer søvn i døgnet. Vi fulgte denne oppskriften i 2 uker og snudde vår 9-timer i døgnet unge til 15 timer i døgnet. Han var blid og fornøyd med 9 timer i døgnet og i grunn, men vi fikk en "utviklingsspurt" på språket da han begynte å sove mer, så tenker det er et tegn på hvor viktig det er med nok søvn slik at barna skal utvikle seg og lære. Vi satte av 2 uker, og jobbet beinhardt og hadde lite planer disse 2 ukene. Det var absolutt verdt det. Anonymkode: 278eb...ef8
Osislove Skrevet 3. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2021 Outlander skrev (6 timer siden): Uff, føler med deg virkelig. Hadde en også som sov 3 timer i barnehagen men sov ikke mer en 3 timer i strekk på natten før han var 1.5 år. Var dødssliten. Ha belysning på men veldig dempet - ja a la nattlys. Lese bok, rolig musikk, kanskje du kan prøve på white noise når du legger han ned? Noen barn reagere når det er ekstremt stille og deretter hører hver eneste lyd som skjer i huset. White noise a la vifte eller app har fungert utmerket her. Viktig å ikke slå på lys når han våkner uansett det kan ta tid å få han ned igjen. Legge han tilbake i sengen uten å si mye annet enn "nå er det natt og sovetid". Sitte ved siden av og hver gang han står opp, legge han ned igjen. Viktig å ikke rampe opp når du prøve at han skal sove igjen. Jeg vil gå så langt å si at dette går over, men noen barn har søvnproblemer så vil ikke at folk ignorerer det heller og føler at alt dette er normalt. Takk for tips! ja jeg er veldig sliten nå for jeg trudde det skulle bli bedre etter kort stund jeg skal få tak i nattlampe som han kan ha. har aldri slått på lys på rommet når jeg går inn dit igjen, vi har det mørkt der hele tiden. har en ewan sau som jeg bruker slå på til han men føler ikke den fungerer så mye heller. Har både kanin med stjernehimmel men han blir heller mer giret av den enn rolig ;o
Osislove Skrevet 3. januar 2021 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva med å prøve tyngdepose til barn? Tyngden roer ned nervesystemet og bidrar til at barnet kan sovne raskere inn og sover lengre strekk. evt. nattlampe med projektor, bamse med lyd, sovekanin? Jeg leide på kokolikk.no eller kjøpes på finn.no *styrkeklem* Anonymkode: e4d0f...7a2 Takk for tips! Dette skal jeg prøve kjøpe har både ewan sauen og en sovekanin men han blir heller mer våken av den ;( tusen takk
Osislove Skrevet 3. januar 2021 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Overtrøtt, det er den vanligste grunnet til at barn våkner etter en time eller to på kvelden. Det kan også være grunnen til at han våkner tidlig fra daglur også. Jeg ville prøvd å legge inn en powernap 2,5-3 timer etter at han våkner på morgenen. Prøv med 20-30 minutter. Så forsøker du å få inn en god 2-timers lur 2 timer etter at han våkner fra powernap.. Du legger han for kvelden slik at han sovner 4,5 timer etter at han våkner fra lur. Altså, vet du at han bruker 1 time på å sovne på kvelden, starter du leggingen 3,5 timer etter at han våkner fra lur. Bruker han 30 minutter så begynner du legging 4 timer etter at han våknet fra lur. Tyngdepose som noen nevner kan være gull. Det kan virkelig hjelpe med å roe. Ikke bruk noen annen stimuli enn eventuelt white noise i tillegg. En ettåring trenger 13-15 timer søvn i døgnet. Vi fulgte denne oppskriften i 2 uker og snudde vår 9-timer i døgnet unge til 15 timer i døgnet. Han var blid og fornøyd med 9 timer i døgnet og i grunn, men vi fikk en "utviklingsspurt" på språket da han begynte å sove mer, så tenker det er et tegn på hvor viktig det er med nok søvn slik at barna skal utvikle seg og lære. Vi satte av 2 uker, og jobbet beinhardt og hadde lite planer disse 2 ukene. Det var absolutt verdt det. Anonymkode: 278eb...ef8 Hei Tusen takk for mange gode tips! Jeg lurer litt på den powernapen som han skal sove, det blir litt dumt i barnehagen for de ansatte å legge han i kun 20-30minutter? Hadde han skulle sove en time så hadde det vært litt lettere.. Føler kanskje det bare blir styr for dem, jobber selv i barnehage så? utenom det så tenker jeg prøve din oppskrift! Var mye bra tips og jeg er ganske desperat etter hjelp nå. tusen takk for hjelp
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 Da sønnen min var baby, innførte jeg nattasang på kvelden. Nynnet forsiktig på melodien, veldig dempet, allerede mens han lå på stellebordet for kveldsstell og ny bleie/pysj. Det endte med at han etterhvert sovnet på stellebordet mens jeg nynnet nattamelodien. Var bare å løfte han opp og bære han sovende inn i sengen. Anonymkode: ed557...224
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå