Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2002 #1 Del Skrevet 24. september 2002 HeI ! Frøken huslig slår til igjen Avleggere : Hvem plante er best og lage avlegger av, og hvordan skal de behandles etter at jeg ha laget små blomster av de :=)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 24. september 2002 #2 Del Skrevet 24. september 2002 Noen planter skal stå litt i et glass vann for å få røtter, andre stikker du rett ned i gjorden. Andre igjen skal deles. Litt vanskelig å gi generelle råd som du sikkert skjønner! Det eneste generelle rådet som gjelder er: Avleggere skal ALLTID stjeles!! Du må aldri be om lov til å ta en avlegger! Da dør den. Ettersom jeg synes det er rimelig frekt å knabbe fra venners blomsterpotter så hinter jeg litt om at jeg gjerne kunne tenke meg en lignende blomst (de skjønner allltid hva jeg mener). Deretter ber jeg plante-eieren om en pose og ber h*n kikke i en annen retning. Funker hver gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2002 #3 Del Skrevet 24. september 2002 Noen planter skal stå litt i et glass vann for å få røtter, andre stikker du rett ned i gjorden. Andre igjen skal deles. Litt vanskelig å gi generelle råd som du sikkert skjønner! Det eneste generelle rådet som gjelder er: Avleggere skal ALLTID stjeles!! Du må aldri be om lov til å ta en avlegger! Da dør den. Ettersom jeg synes det er rimelig frekt å knabbe fra venners blomsterpotter så hinter jeg litt om at jeg gjerne kunne tenke meg en lignende blomst (de skjønner allltid hva jeg mener). Deretter ber jeg plante-eieren om en pose og ber h*n kikke i en annen retning. Funker hver gang! Haha..er det et gammel kjerringråd eller noe? jeg driver og forsker på noen av mine egne planter her hjemme nå. en porselensblomst og en jøde er første forsøket. men..holder det med bare et blad..jeg har aldri fått til det jeg..hvor lenge står de i vann da? eg synes ikke jeg har sett snev av røtter på de bldene jeg har prøvd på ;/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 25. september 2002 #4 Del Skrevet 25. september 2002 Hei felles planteinteressert Både jøde og hoya danner lett røtter hvis de står i et vannglass. Jøde kan man faktisk bare kutte av en bit - med stilk - og sette rett i jorda. Den er kjempelett. Planter som er kjent for å lage nye planter ved å stikke et blad i jorda er for eksempel begonia, streptocarpus og saintpaulia, men det er bedre og lettere å gjøre det på våren. Nå har de fleste plantene gått inn "i dvale" på grunn av mangel på lys (og varme). Forskjellen mellom avlegger og stikling er forresten at avleggere fortsatt henger på morplanta mens den danner nye røtter, mens stikling er å kutte brått og brutalt av. Man kan lage avlegger av mor-med-tusen-barn ved å legge en av endene oppi en annen potte uten å kutte navlestrengen. Fårrsempel. Vi proffer klarer forresten å lage nye planter uten å stjele stiklingene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 25. september 2002 #5 Del Skrevet 25. september 2002 En liten historie: Den kjente engelske hagemannen (han må nærme seg 100, tror jeg!) Christopher Lloyd har åpen hage for alle å besøke. Og det gjør de. I en artikkel om folk som besøker hagen hans, sukker han litt oppgitt. Det plager ham ikke at folk stjeler stiklinger fra fuksiene hans, men det er det at de ikke tenker seg om og tar kutt som kan opprettholde formen på planta vakker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. september 2002 #6 Del Skrevet 27. september 2002 Hehe..takk for alle tips jeg har satt jøde og hoya i jorda nå..så får man se om de vil være venner med meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 27. september 2002 #7 Del Skrevet 27. september 2002 He-he Jasmin. Du har rett. Stjelingen er nok litt overtro ja. Men det virker! Æresord! :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linda - gjest Skrevet 13. oktober 2002 #8 Del Skrevet 13. oktober 2002 Enkel regel: Alle stiklinger bør ha 2 bladpar. (4 blader totalt) Da vokser den lettere. De fleste planter kan en ta stiklinger av - klatre & hengeplanter er en bankers. Husfred skal man dele - dvs at man får med litt av røttene. Hullet som oppstår hos "morplanten" tettes fort. Saint paulia trenger bare et blad. Sukkulenter og kaktuser må tørke ca en uke før en planter de. Ofte kan en se at blader som har falt ned i potten har startet å spire - det vokser nye blader ut fra stilken. Et tips for fattige (som meg, student), er å kjøpe engangsglass på en billig plass. Lag hull nederst i glasset - et stort eller flere små. Ha i jord, og gjennomvann - la det renne ut gjennom hullet/ene. Deretter setter du glasset ned i et nytt glass. Slik blir det ikke søl når en vanner. Bruk deretter en penn el. til å stikke huller i jorden for stiklingene. Sett de nedi forsiktig - alltid nytt, friskt kutt. Deretter tar du en frysepose og setter glasset nedi. Blås luft i, som en ballong - og knytt igjen på toppen. Stiklingen er da sikret fuktighet. La den stå veldig lyst eller under sparepære, og luft av og til. (Dvs Et par ganger i uken.) Det kan være lurt å kjøpe blanke plastglass - da kan en se når røttene utvikler seg og når en bør sette den over i en ny potte. Sukkulenter har ikke samme krav til fuktighet, så de trenger ikke alltid en plastpose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå