Gå til innhold

Må jeg betale skatt hvis jeg selger ting på finn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg selger masse forksjellig på Finn

Både brukte ting som jeg ikke trenger mer og nye ting som jeg har kjøpt på salg og gjerne vil tjene litt på som et lite buisness vedienav jobb. ( har ringevikar jobb, ikke fast)

er det noen regler som sier dette må skattes? Isåfall etter hvilket beløp? 

Anonymkode: e3520...80a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet de om det er penger fra tise og Finn eller om det er noe jeg tjener på i svart?

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke snakk om ekstreme summer, men at jeg tjener 20-100 kr ekstra

Skrevet

Brukte eiendeler som selges vetaler du ikke skatt av.

Om det er å anse som næring skal du betale skatt av fortjeneste på salget du har foe øvrig. Spørsmålet er altså hvor mye du tjener på den delen.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Du omgjør egentlig bare kapital fra fysiske gjenstander til penger. Når du i tillegg selger for så små summer er det ingenting å tenke på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke snakk om ekstreme summer, men at jeg tjener 20-100 kr ekstra

Hvor mange ting tjener du 20-100 kr på? 10 ting?  Neppe næring. 1000 ting? Næring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sprinkle skrev (14 minutter siden):

Nei. Du omgjør egentlig bare kapital fra fysiske gjenstander til penger. Når du i tillegg selger for så små summer er det ingenting å tenke på. 

Så når butikker selger av varelageret sitt er det ikke skattepliktig fordi de omgjør fysisk kapital til penger?

Anonymkode: 02848...613

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det du som spurte om hjelp for å opprette en freelance-konto her om dagen også? 😂😂

Anonymkode: d6a26...28e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er det du som spurte om hjelp for å opprette en freelance-konto her om dagen også? 😂😂

Anonymkode: d6a26...28e

Ja, men det var for annet arbeid. Var fot et vaskehjelp app og Norwegian jobb

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så når butikker selger av varelageret sitt er det ikke skattepliktig fordi de omgjør fysisk kapital til penger?

Anonymkode: 02848...613

Det er jo vesentlige forskjeller mellom salg av ny vare via firma og salg av brukte gjenstander som privatperson. For det første har du allerede betalt moms for varen som privatperson. For det andre TJENER man ikke penger på salg av brukte ting fordi de som regel selges billigere enn hva du kjøpte det nytt for, mao blir pengene som er omgjort fra fysisk kapital til penger mindre enn hva du i utgangspunktet hadde (du tjener ikke på det). Finn.no er unntatt denne regelen om man selger brukte ting som privatperson og ikke firma.

Endret av Sprinkle
tydeliggjøring
  • Liker 2
Skrevet
Sprinkle skrev (2 minutter siden):

Du har jo allerede betalt Moms for varen som privatperson, så det er ikke det samme. Dessuten har jo summen noe å si. De fleste som selger ting på Finn, selv dyr sofa, er ikke skattepliktige.

Jeg anbefaler deg å sette deg inn i forskjellen på mva og skatt før du uttaler deg om dette igjen.

For øvrig jar også butikker betalt mva på varene de har kjøpt inn (selv om den tilbakeføres i mva-oppgjøret).

Skrevet
Sprinkle skrev (2 minutter siden):

6B2462F2-CD60-4613-A9E5-357F6BB1E984.jpeg

Det er ikke skattefritt dersom det er næringsvirksomhet.

Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Det er ikke skattefritt dersom det er næringsvirksomhet.

se redigert versjon av innlegget over :)

Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Jeg anbefaler deg å sette deg inn i forskjellen på mva og skatt før du uttaler deg om dette igjen.

For øvrig jar også butikker betalt mva på varene de har kjøpt inn (selv om den tilbakeføres i mva-oppgjøret).

Jeg vet godt forskjellen på moms og skattepliktig inntekt 🙂 

Skrevet
Sprinkle skrev (Akkurat nå):

Jeg vet godt forskjellen på moms og skattepliktig inntekt 🙂 

Da vet du også at det ikke har noe å si for skatteplikt.

Ser du har klargjort ting i redigert innlegg, det er bra. 

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Da vet du også at det ikke har noe å si for skatteplikt.

Ser du har klargjort ting i redigert innlegg, det er bra. 

Selvsagt. Det ble bare litt utydelig formulert. Beklager det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

og nye ting som jeg har kjøpt på salg og gjerne vil tjene litt på som et lite buisness

Sprinkle skrev (1 time siden):

Det er jo vesentlige forskjeller mellom salg av ny vare via firma og salg av brukte gjenstander som privatperson.

Nå er det jo nettopp nye ting TS ønsker å selge for å tjene penger.

Anonymkode: 6f868...d95

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det jo nettopp nye ting TS ønsker å selge for å tjene penger.

Anonymkode: 6f868...d95

Nye ting må selges til nøyaktig samme pris eller billigere enn hva de ble kjøpt for i utgangspunktet dersom det skal bli skattefritt. De må også være kjøpt som privatperson og selges som privatperson - om det skal bli skattefritt.

det er mange som selges ubrukte ting på Finn fordi det for eksempel ikke passet.

Endret av Sprinkle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...