AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 Hei jeg selger masse forksjellig på Finn Både brukte ting som jeg ikke trenger mer og nye ting som jeg har kjøpt på salg og gjerne vil tjene litt på som et lite buisness vedienav jobb. ( har ringevikar jobb, ikke fast) er det noen regler som sier dette må skattes? Isåfall etter hvilket beløp? Anonymkode: e3520...80a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #2 Skrevet 3. januar 2021 Hvordan vet de om det er penger fra tise og Finn eller om det er noe jeg tjener på i svart? Anonymkode: e3520...80a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #3 Skrevet 3. januar 2021 Det er ingen definert grense. Det er en vurderingssak. Ta kontakt med Skatteetaten dersom du er usikker og ønsker å følge reglene. https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende2/ Anonymkode: 6f868...d95 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 Er ikke snakk om ekstreme summer, men at jeg tjener 20-100 kr ekstra Anonymkode: e3520...80a
PetterKanin Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 Brukte eiendeler som selges vetaler du ikke skatt av. Om det er å anse som næring skal du betale skatt av fortjeneste på salget du har foe øvrig. Spørsmålet er altså hvor mye du tjener på den delen. 1
powerpuffen Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 Nei. Du omgjør egentlig bare kapital fra fysiske gjenstander til penger. Når du i tillegg selger for så små summer er det ingenting å tenke på.
PetterKanin Skrevet 3. januar 2021 #7 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke snakk om ekstreme summer, men at jeg tjener 20-100 kr ekstra Anonymkode: e3520...80a Hvor mange ting tjener du 20-100 kr på? 10 ting? Neppe næring. 1000 ting? Næring. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Skrevet 3. januar 2021 Sprinkle skrev (14 minutter siden): Nei. Du omgjør egentlig bare kapital fra fysiske gjenstander til penger. Når du i tillegg selger for så små summer er det ingenting å tenke på. Så når butikker selger av varelageret sitt er det ikke skattepliktig fordi de omgjør fysisk kapital til penger? Anonymkode: 02848...613 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 Er det du som spurte om hjelp for å opprette en freelance-konto her om dagen også? 😂😂 Anonymkode: d6a26...28e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Er det du som spurte om hjelp for å opprette en freelance-konto her om dagen også? 😂😂 Anonymkode: d6a26...28e Ja, men det var for annet arbeid. Var fot et vaskehjelp app og Norwegian jobb Anonymkode: e3520...80a
powerpuffen Skrevet 3. januar 2021 #11 Skrevet 3. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Så når butikker selger av varelageret sitt er det ikke skattepliktig fordi de omgjør fysisk kapital til penger? Anonymkode: 02848...613 Det er jo vesentlige forskjeller mellom salg av ny vare via firma og salg av brukte gjenstander som privatperson. For det første har du allerede betalt moms for varen som privatperson. For det andre TJENER man ikke penger på salg av brukte ting fordi de som regel selges billigere enn hva du kjøpte det nytt for, mao blir pengene som er omgjort fra fysisk kapital til penger mindre enn hva du i utgangspunktet hadde (du tjener ikke på det). Finn.no er unntatt denne regelen om man selger brukte ting som privatperson og ikke firma. Endret 3. januar 2021 av Sprinkle tydeliggjøring 2
PetterKanin Skrevet 3. januar 2021 #13 Skrevet 3. januar 2021 Sprinkle skrev (2 minutter siden): Du har jo allerede betalt Moms for varen som privatperson, så det er ikke det samme. Dessuten har jo summen noe å si. De fleste som selger ting på Finn, selv dyr sofa, er ikke skattepliktige. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i forskjellen på mva og skatt før du uttaler deg om dette igjen. For øvrig jar også butikker betalt mva på varene de har kjøpt inn (selv om den tilbakeføres i mva-oppgjøret).
PetterKanin Skrevet 3. januar 2021 #14 Skrevet 3. januar 2021 Sprinkle skrev (2 minutter siden): Det er ikke skattefritt dersom det er næringsvirksomhet.
powerpuffen Skrevet 3. januar 2021 #15 Skrevet 3. januar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Det er ikke skattefritt dersom det er næringsvirksomhet. se redigert versjon av innlegget over
powerpuffen Skrevet 3. januar 2021 #16 Skrevet 3. januar 2021 PetterKanin skrev (2 minutter siden): Jeg anbefaler deg å sette deg inn i forskjellen på mva og skatt før du uttaler deg om dette igjen. For øvrig jar også butikker betalt mva på varene de har kjøpt inn (selv om den tilbakeføres i mva-oppgjøret). Jeg vet godt forskjellen på moms og skattepliktig inntekt 🙂
PetterKanin Skrevet 3. januar 2021 #17 Skrevet 3. januar 2021 Sprinkle skrev (Akkurat nå): Jeg vet godt forskjellen på moms og skattepliktig inntekt 🙂 Da vet du også at det ikke har noe å si for skatteplikt. Ser du har klargjort ting i redigert innlegg, det er bra. 1
powerpuffen Skrevet 3. januar 2021 #18 Skrevet 3. januar 2021 PetterKanin skrev (2 minutter siden): Da vet du også at det ikke har noe å si for skatteplikt. Ser du har klargjort ting i redigert innlegg, det er bra. Selvsagt. Det ble bare litt utydelig formulert. Beklager det
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #19 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): og nye ting som jeg har kjøpt på salg og gjerne vil tjene litt på som et lite buisness Sprinkle skrev (1 time siden): Det er jo vesentlige forskjeller mellom salg av ny vare via firma og salg av brukte gjenstander som privatperson. Nå er det jo nettopp nye ting TS ønsker å selge for å tjene penger. Anonymkode: 6f868...d95
powerpuffen Skrevet 3. januar 2021 #20 Skrevet 3. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå er det jo nettopp nye ting TS ønsker å selge for å tjene penger. Anonymkode: 6f868...d95 Nye ting må selges til nøyaktig samme pris eller billigere enn hva de ble kjøpt for i utgangspunktet dersom det skal bli skattefritt. De må også være kjøpt som privatperson og selges som privatperson - om det skal bli skattefritt. det er mange som selges ubrukte ting på Finn fordi det for eksempel ikke passet. Endret 3. januar 2021 av Sprinkle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå