Gå til innhold

Staffordshire bull terrier - gjør fra seg inne hver natt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) jeg har fått meg en staffordshire bull terrier. Han er nå 10 uker. Om dagen tar jeg han med ofte ut og han har nesten ingen uhell. Men om natta har han alltid tisset eller bæsjet på teppet i stua. Han piper som regel etter han har gjort fra seg og da Er det for sent. Jeg går ut med han hver gang jeg hører han våkner om natta men det er ikke alltid han lager noe lyd og da våkner jeg til tiss og bæsj. Virker som han er veldig glad i å gå på do på teppet enn ute. Har prøvd å lukke døren til stua og ha han i soverommet men da tisser og bæsjer han bare på gulvet i soverommet om han ikke får gjort det på teppet i stua.

Han hater også å gå ut, spesielt nå som det regner og snø så han vil alltid gå inn med en gang. Båndtrening gjør det veldig vanskelig da han alltid vil inn igjen og går rett mot inngangen. Har jo ikke lyst å ende opp med en staff som drar når vi går tur. Jeg har en annen hund, som nå er hos foreldrene mine så jeg kan fokusere på valpen og vi hadde ikke det problemet med henne. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Bør jeg ha på vekkerklokke og bare ta han med ut om natta? Hvor ofte bør jeg gjøre det i løpet av natten? 

Takk for svar. 

Anonymkode: 8b85f...db3

AnonymBruker
Skrevet

Ta den ut regelmessig gjennom hele natta. Det er det jeg alltid har gjort med mine. Går ut hver time i begynnelsen og så hver halvannen, så annenhver, osv osv til de er store nok til å klare å holde seg. 

Anonymkode: 95921...3aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Luftes hver andre time er en grei regel. Selv på natta. 

Anonymkode: 9f36e...f1f

• Liker 3
Skrevet

Enig med de over. Det gjelder å ligge i forkant,så får en bare tåle at nattesøvnen blir så som så en periode. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og ta for guds skyld bort teppene nå mens valpen er så liten at han ikke er husren. 10 uker er ingenting! Det tar lenger tid før de fysisk klarer å holde seg særlig lenge.

Anonymkode: f50b0...b78

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal man gå ut annenhver time selv om valpen sover?

Anonymkode: 5dbd5...e87

Skrevet

Dette går seg nok til når han blir eldre. Han klarer ikke å holde seg så lenge enda. 

Det er også vanlig for en del valper at de ikke vil gå noe særlig bort fra hjemmet. Staffevalper har kort, tynn pels så det vil være forståelig at han fryser. Har du noen genser/dekken til ham? Du kan også bære ham et stykke bort fra hjemmet og sette ham ned der, noen ganger er det nok til å få dem til å bli med på tur (når de ikke føler at de må forlate hjemmet).

Ang. gå pent i bånd så er små valper for umodne til å lære det, de vimser hit og dit og utforsker (noe de også bør få lov til å gjøre). Men du kan starte grunnlaget nå med å trene frivillig kontakttrening først inne og så ute slik at han lærer seg at det lønner seg å ta kontakt med deg ute. 

Godbitsøk er også veldig lurt å komme i gang med. Når unghunder/voksne hunder drar mye i bånd så har det som regel med forventninger og stressnivå å gjøre. Det kan motvirkes med godbitsøk (som roer ned), samt å legge inn en god vane med å starte turen med kontakttrening ved ytterdøren (frivillig, dvs at han ser på deg av seg selv, ikke fordi du ber ham om det).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fjern teppene, å luft hunden gjennom natten også. 10 uker er ingenting, og valpen har ikke vært hos deg, og sitt nye hjem, mer enn et par uker. 

Jeg tror jeg luftet valpen 3/4 ganger ila natten, den første tiden. Altså ca hver andre time. Dette var rett og slett for å være i forkant. :)

Etterhvert kunne jeg gå ned til 2 ganger om natten, 1, og til slutt sov vi gjennom hele natten. Hvor lang tid det tar, må du bare prøve deg frem på. Men den intensive perioden med ut om natten, varte ikke så lenge. 

Min staffe er heller ikke glad i regn, men ut må man, okke som. Her hjelper det mye med et lett foret regndekken. Let litt på tilbud, de vokser fort i denne perioden :)

Anonymkode: 9426b...537

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått en baby i huset, og det betyr søvnløse netter og masse tid til den. Leste du deg ikke opp på det å skaffe seg valp? Lytt til rådene du har fått her inne; du må ut med den oftere. Du finner også god hjelp på mange nettsider, prøv å hanke deg inn på kunnskapsnivået asap. Ta den på valpekurs når det blir mulig. 

Lykke til! 

Anonymkode: cb2b8...df9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ut med min valp 2 ganger om natten, og jeg sto opp kl. 6 hver morgen for litt lek etc. Jeg hadde henne i senga så jeg kunne ta henne med rett ut med en gang hun begynte å røre litt på seg. Siden valpen din tydeligvis har full tilgang til hele huset (?), så er det umulig for deg å våkne når valpen må på do. Valpen er bare 10 uker. Når de må tisse, så tisser de. Man må ta de med ut FØR det blir krise. 

Anonymkode: 4f915...6cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har en liten baby i hus på knappe 10 uker som har ingen som helst mulighet til å holde seg gjennom en hel natt. Her må du sette på klokke og komme deg ut med valpen!

Det er helt normalt at valpen synes det er kaldt og skummelt ute. Kanskje du kan måke en plass til han ute så han slipper å tråkke i så mye snø? 

Anonymkode: 67a5e...388

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier, du forventer for mye av en valp på 10 uker. Ta han ut på natten, og vent med båndtrening. Har en hund på ca 2år, må ta ham ut enten ganske sent eller kl.6 om morgenen, ellers blir det uhell inne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...