Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er sannsynligheten for at namsmannen oppdager at jeg fingert leiekontrakten min når jeg søker om gjeldsordning?  Har egentlig husleie på 11000kr men vil overhodet ikke flytte så jeg har justert til 9000kr på kontrakten. Må få beholde leiligheten da jeg er avhengig av 2 soverom. 

Anonymkode: ab4fb...2a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har du tenkt å dekke opp de to tusen du ikke har til rådighet?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du tenkt å betale de 2000 kronene?

Anonymkode: c480d...db2

AnonymBruker
Skrevet

Får ju uansett beholde livsopphold på 8989kr så får stramme skikkelig på maten.

Skrevet

Hei.

Reell husleie.

Du oppgir at du har tenkt å oppgi husleie på kr 9 000,00 når den reelle husleien er på kr 11 000.

Alle påståtte utgifter må dokumenteres. Når det gjelder husleie skjer det enten ved bankutskrift, kvittering fra utleier, eller kopi av husleiekontrakt.

Sannsynligheten for at namsmannen oppdager dette er ganske stor, i og med at du må dokumentere alle utgifter du krever dekket, utenom utgifter til livsopphold.

Husleie/bosted.

Du oppgir ikke hvor du bor. Men er kr 9 000,00 eller kr 11 000,00 vanlig leiepris der du bor?

Ikke glem at det koster penger å flytte, så som leie av flyttebyrå, eventuell lengre reisevei hjem/arbeid/hjem.

Jeg anbefaler at du sjekker hvor du må bo, for å få et billigere sted å bo, sett i forhold til arbeidsplass, og ekstra reiseutgifter hjem/arbeid/hjem, samt hva et flyttebyrå skal ha for å flytte.

Dette er utgifter du vil ha krav på å få dekket, før en eventuell dividende blir utbetalt til dine kreditorer.

Bruk av livsoppholdssatsen til delbetaling av husleie.

Livsoppholdsbeløpet på kr 8 989,00 skal dekke alle dine utgifter, utenom husleie, og SFO, barnehage m.m.

Livsoppholdsbeløpet skal derfor dekke reiseutgifter hjem/arbeid/hjem, alle matutgifter, strøm, TV abonnement, internett, telefon, vanlige hygieneartikler, hårklipp, kjøp av alt av klær, sko, samt kunne sette av penger til fremtidige utgifter, som ikke faller til betaling hver måned.

Avhengig av to soverom.

Hvorfor er du avhengig av to soverom?

Håper dette avklarer noe av det du spør om

Godt Nytt År.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du tenker du må jukse med tallene. De kommer jo ikke til å tvinge deg til å flytte, men er ikke sikkert de godkjenner hele boutgiften. Da må du ta et valg om du vil flytte til et sted med lavere husleie, eller sitte med mindre i livsopphold, så resultatet blir vel egentlig det samme, all den tid du har tenkt å bruke av livsoppholdet for å dekke de 2000kr du lyver bort. Og ja, det er ganske stor fare for at de oppdager det, men som regel er det vel andre veien folk lyver, at de har større utgifter enn det som er reelt. 

Anonymkode: 07420...5f2

AnonymBruker
Skrevet

Har allerede lønnstrekk så de har kopi av leiekontrakten min fra den gamle leiligheten min. Var under oppfatning at namsmannen ikke gikk gjennom bankkonto og at leiekontrakt var nok "kvittering " for boutgifter?  Har kun husleien som boutgift og livsopphold,  alt resterande kan de ta.

Skrevet

Hei.

Samsvarer din gamle adresse med den nye. Hvor skal namsmannen sende deg brev?

Hvis du blir tatt med triksing av ved noen av de økonomiske opplysningnee du gir, vil du kunne risikere at gjeldsordningen går "rett i dass" hvis en kreditor oppdager dette. Eksempel.

Hvis du får en gjeldsordning på 5 - fem år, så har du noe som heter ettertid, i 2 - to år. Hvor du plikter å oppgi hvis du mottar et betydelig beløp som arv, gave eller gevinst. I denne toårsperioden gjelder fremdeles gjeldsordningen, og en kreditor som omfattes av ordningen kan da kreve at hele ordningen heves, med argumentasjonen om at du har unndratt viktige opplysninger, for kreditorene. At disse opplysningene har medført at kreditorene har fått en større dividende enn hva de faktisk skulle ha fått har ingen ting med saken å gjøre. De vil kjøre på med, hva annet er du har underslått/tilbakeholdt av opplysninger.

Da er det bedre at du sier som det er. Livsoppholdsbeløpet kan du bruke til hva du vil Kjøpe sigmenn for hele beløpet, og bli kvalm og blakk først dagen etter lønning, eller bruke noe av beløpet til å dekke bokostnader.

En sak jeg bistod med hjelp gjorde skyldner nettopp dette. Fortalte namsmannen at en del av livsoppholdsbeløpet vil bli brukt til å dekke differansen mellom hva kreditorene aksepterte som en grei bokostnad, og hva leiligheten faktisk kostet i mnd. Han bruke, mener å huske at det var kr 1 350,00 pr mnd av livsoppholdet.

Dette aksepterte namsmannen.

Med vennlig hilsen

TBergh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...