AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 Hei, Er det noen som har opplevd at morkaken satt fast under en fødsel, men at det gikk bra på neste? Øker sannsynligheten mye for at det kan skje igjen? Er gravid igjen og merker jeg har endel angst for dette. Redd for at morkaka skal sitte fast igjen. Orker ikke tanken på en slik traumatisk opplevelse igjen 😕 Vurderer kanskje å høre om å få innvilget keisersnitt. Aner egentlig ikke. Ønsker å føde vaginalt, men er bare fryktelig bekymret for å oppleve det jeg opplevde igjen. Er ikke redd for selve fødselen. Skal selvfølgelig snakke med jordmor om dette, men er bare 8 uker på vei. Anonymkode: f2721...26c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #2 Skrevet 3. januar 2021 Jeg fikk det desverre 2. gang også. Men det opplevdes ikke så traumatisk 2. gangen, hvis det er noen hjelp? Jeg var forberedt, og visste hva det gikk i. Jeg var ikke så redd og sjokka som sist. De kunne se det på oul og da var jeg forberedt. Jeg tror det er større sjanse for å få det igjen når man har hatt det en gang. Jeg var også inne på tanken om ks, men ble ikke møtt på det. Anonymkode: 0ce47...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #3 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg fikk det desverre 2. gang også. Men det opplevdes ikke så traumatisk 2. gangen, hvis det er noen hjelp? Jeg var forberedt, og visste hva det gikk i. Jeg var ikke så redd og sjokka som sist. De kunne se det på oul og da var jeg forberedt. Jeg tror det er større sjanse for å få det igjen når man har hatt det en gang. Jeg var også inne på tanken om ks, men ble ikke møtt på det. Anonymkode: 0ce47...ec2 Kan man se det på ultralyd? De så ikke det på meg. Kanskje jeg må si ifra til dem på OUL, men det står vel i journalen min? Så du ønsket ks men fikk det ikke? Måtte du i narkose andre gang etter barnet ble født i og med at de var forberedt? Ts Anonymkode: f2721...26c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kan man se det på ultralyd? De så ikke det på meg. Kanskje jeg må si ifra til dem på OUL, men det står vel i journalen min? Så du ønsket ks men fikk det ikke? Måtte du i narkose andre gang etter barnet ble født i og med at de var forberedt? Ts Anonymkode: f2721...26c Hvis grunnen til at den satt fast var at den faktisk var vokst for dypt inn, så kan de se det, men den kan visst sitte fast uten at det er årsaken også. jeg luftet tanken om ks, men ble blankt avvist. Hadde ikke et stort ønske om det, og kjempet ikke for det. måtte ikke i full narkose, de bare skrudde opp epiduralen og gav meg noe å «sove på”. Og så var de forberedt på det store blodtapet denne gangen. Anonymkode: 0ce47...ec2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis grunnen til at den satt fast var at den faktisk var vokst for dypt inn, så kan de se det, men den kan visst sitte fast uten at det er årsaken også. jeg luftet tanken om ks, men ble blankt avvist. Hadde ikke et stort ønske om det, og kjempet ikke for det. måtte ikke i full narkose, de bare skrudde opp epiduralen og gav meg noe å «sove på”. Og så var de forberedt på det store blodtapet denne gangen. Anonymkode: 0ce47...ec2 Ok. Takk for svar Anonymkode: f2721...26c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 Det er ingen påvist sammenheng i sånt. Jeg hadde det i min 2 fødsel, men ikke på 1 og 3. Anonymkode: c4853...b0c
Chara Skrevet 3. januar 2021 #7 Skrevet 3. januar 2021 Jeg fikk beskjed etter fødsel (april 2019) at siden jeg hadde fastsittende morkake så er sannsynligheten 90% på at man får det igjen ved en ny graviditet. Men at jeg da skal få veldig tett oppfølging. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ingen påvist sammenheng i sånt. Jeg hadde det i min 2 fødsel, men ikke på 1 og 3. Anonymkode: c4853...b0c Det spørs helt på årsaken til at den satt fast. Hvis du faktisk har hatt en fastvokst morkake (placenta accreta) så er det stor sjans for at du får det igjen. Anonymkode: 0ce47...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 Jeg hadde fastsittende morkake med første, men ikke med de 3 andre barna mine. Anonymkode: 71d72...30a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 Deler av morkaka satt igjen etter første fødsel, fikk piller for det mens jeg lå på fødestua, men de hadde tydeligvis ikke funket. Endte opp i et 14-dagers blodbad, enorme smerter, operasjon, blodoverføring, infeksjon, og sommervikarer som insisterte på at alt var helt normalt hele veien... Håper denne tråden konkluderer med at det er helt tilfeldig, at det ikke er økt sannsynlighet for at det skjer igjen, eller et eller annet annet bra... Anonymkode: ba81e...4ac
asterix Skrevet 3. januar 2021 #11 Skrevet 3. januar 2021 Hos meg skjedde det ved fødsel nr. 3, men ikke ved noen av de andre 8. Det tok noen timer etter fødselen og at jordmora tok i bruk et gammelt kjerringråd før den heldigvis kom da med nr. 3, så jeg slapp at de måtte gjøre inngrep for å få den ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå