Gå til innhold

Samme verdier i omgangskretsen i barnas barndom, viktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dere bevisst på å omgås mennesker med samme verdier mtp "barnas oppdragelse"?

Jeg har bevisst valgt en skole for mine barn uten for mye merkepress. Dette er en skole med et stort mangfold, og hvor mange ikke har råd til iPhone 12. Mange av foreldrene her har uttalt at de synes det er deilig at man unngår presset hva gjelder dette med mobiler og merkeklær. Det er ikke så store forskjeller.

Derimot har vi andre i omgangskretsen som bruker veldig mye penger på merker ,dyre ferier og dyr elektronikk. Ville dere vært kritiske til å omgås familier med avvikende verdier enn dere selv , med tanke på hvordan barna blir påvirket, og også det å føle seg "presset til å kjøpe det beste"?

Anonymkode: db9a2...7c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er greit at det er mangfold. Det er bare fint at ungene opplever at familiene har ulike måter å gjøre ting på. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (28 minutter siden):

Synes det er greit at det er mangfold. Det er bare fint at ungene opplever at familiene har ulike måter å gjøre ting på. 

Hva med verdier?

Skrevet

Jeg tenker også at det er positivt for barna å oppleve at ulike familier har ulike verdier, regler, ulik barneoppdragelse, politisk syn etc. Noen er religiøse, andre ikke, noen lar barna spille voldelige dataspill, andre lar dem ikke engang se TV. Noen er opptatt av status og penger, mens andre er opptatt av gjenbruk og miljø. Altså folk er forskjellige og det er bra.

Mitt holdning til det er at i andres hjem overholder vi deres regler, med mindre en familie tillater noe som er forbudt, som alkohol til mindreårige. Hva de ellers måtte mene om ditt eller datt eller hvordan de ellers velger å leve sitt liv er ikke noe jeg blander meg i, med unntak av om de er voldelige.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva med verdier?

Det er jo forskjeller der og. Både på grunn av livssyn, kulturell bakgrunn men også alder. 

Opplever ikke noe store problemer med det. Unger er gode til å stille spørsmål om hvorfor det er forskjeller. Det krever jo litt refleksjon fra oss voksne, hvorfor vi gjør slik vi gjør. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette svaret er sikkert litt kjedelig, men jeg synes det er helt uproblematisk at barna mine kan kjenne på at andre har mer enn dem. Det vil de oppleve flere ganger i livet, og det er fint å lære seg at andre barn har andre regler enn oss, får flere ting også videre. 

Tenker at vi som foreldre ikke gir barna gode verdier gjennom å beskytte de mot det dårlige. Tvert imot så opplever jeg at det ofte kommer fine samtaler ut av å forklare barna hvorfor vi har de reglene vi har og hvordan vi prioriterer økonomien. Vi har vært veldig tydelige ovenfor barna at vi heller ønsker å hjelpe de med bolig enn med iPhone, og at det er slik vi prioriterer. Vi har også prioritert felles opplevelser og reiser foran andre materialistiske ting vi kunne kjøpt til barna våre. 

Har seks barn i ulike aldere og ingen av de har fått iPhone fra meg, men flere har kjøpt seg selv gjennom å være flinke til å spare ukelønn, bursdagspenger også videre. De har også vært driftige til å finne seg deltidsjobb fra midten/slutten av tenårene der de har finansiert eget forbruk og samtidig spart penger. 

Men man er ikke alltid "the parent of the year" med denne strategien, altså. Det er ikke alt en 6-8-åring forstår om hvordan verden fungerer samme hvor godt man prøver å forklare, men det å kunne stå i det er jo også en del av foreldrerollen. Hadde minste fått viljen sin ville han nok ikke pusset tenna heller, liksom. 

Anonymkode: 7ab4f...69d

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er positivt at barna får oppleve at mennesker er forskjellig. Kan fort bli for skjermet og ensidig hvis man kun omgås dem med samme verdier og meninger i livet.

• Liker 1
Skrevet

Barn bør lære at verden er mangfoldig og at folk er forskjellige både når det gjelder verdier, meninger, religion, økonomi og prioriteringer - og at alt dette (med visse unntak) er helt greit. Hvordan skal de ellers lære å håndtere motstand, uenigheter og ulikheter, motstå press, stå for det de selv mener er rett og viktig og vokse opp til å bli tolerante og trygge mennesker? Det er ikke sunt å la barn vokse opp i bobler hvor alle er like og mener stort sett det samme.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er flott av vi er forskjellige jeg. Barna tåler fint å se at ikke alle har samme "verdier" og måte å gjøre ting på. Vil jo bli en sjokkartet opplevelse når barn som blir "skjermet" for virkeligheten vokser opp og skal stå på egne bein hvis de ikke er vant til ulikheter fra før. Hadde jeg bodd en plass det alle var like og gjorde ting på samme måte så tror jeg at jeg hadde flyttet for det er jo overhodet ikke sunt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp midt i en i norsk standard stor by, og i typisk arbeiderklassestrøk hvor alle hadde omtrent samme livsstil og gleder og utfordringer.  Sånn var det på skolen vi gikk også, og jeg er utrolig glad for det. Vi var mye mer sammensveiset og alle var naturlig inkluderte. Så vokste noen opp og "ble noe" Min egen tante dro til USA og jobbet som modell der, og alle som "ble noe" var hele nabolagets stolthet  🙂

Men etterhvert  kom vår familie seg oppover også, og da vi kom til Norge, flyttet vi nesten rett til vestkanten. Jeg mistrives utrolig nye der, og flyttet og bodde mange år i bygård på østkanten. Godt mulig unger har godt av forskjeller, men to av mine søsken misunne de "rike"  De trivdes ikke så godt før vi kom til Norge faktisk. Barn er ulike. Jeg tror mest på likhet i samme miljø jeg da  

AnonymBruker
Skrevet

Når du snakker om felles verdier, mener du da først og fremst selvrettferdighet og selvgodhet?

Anonymkode: 31cc6...283

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du snakker om felles verdier, mener du da først og fremst selvrettferdighet og selvgodhet?

Anonymkode: 31cc6...283

Er du er troll?

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke at det er noe å være kritisk til. Nå har vi ganske god råd selv, og noen har vært tydelig misunnelig på oss selv om vi ikke flasher med merkeklær. Omgås man folk som har bedre økonomi enn en selv, så må man heller oppfordre ens barn til å velge studie med omhu slik at man får en jobb som er godt betalt. Det er mye bedre enn å surmule. 
Og, ja. Vi har hatt ganske dårlig råd tidligere. En nyttig utdanning og evnen til å spare penger er gode stikkord.

Anonymkode: 6da01...28f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2021 den 15.47):

Ser ikke at det er noe å være kritisk til. Nå har vi ganske god råd selv, og noen har vært tydelig misunnelig på oss selv om vi ikke flasher med merkeklær. Omgås man folk som har bedre økonomi enn en selv, så må man heller oppfordre ens barn til å velge studie med omhu slik at man får en jobb som er godt betalt. Det er mye bedre enn å surmule. 
Og, ja. Vi har hatt ganske dårlig råd tidligere. En nyttig utdanning og evnen til å spare penger er gode stikkord.

Anonymkode: 6da01...28f

Kanskje vi er som dere da vet du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...