Gå til innhold

Kutt støtten til feriestengte barnehager

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106642

Endelig noen som tar opp saken. Håper dette kommer gjennom og dermed tvinger barnehagene til å være åpne, slik at barn og foreldre har bedre valgmuligheter og slipper å feriere hver for seg for å få det til å gå opp. Og at de slipper å sende barna sine land o strand rundt fordi de selv ikke har ferie når barnehagen stenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres veldig bra ut at de vil ta tak i dette. Vår barnehage stenger midt i fellesferien og det passer veldig dårlig med min jobb å ta ferie da. Resultatet blir at sønnen vår er mest sammen med pappa i ferien, og at jeg tar han ut av barnehagen for å ta ferie sammen med meg senere.

Syns det er dumt at barnehagene skal "bestemme" når folk skal ha ferie.

Skrevet

At det aldri går an å bli fornøyd. Hva med de ansatte, skal ikke de ha ferie? Barnehagen her har åpent året rundt, med betingelse at barna har minst tre uker sammenhengende ferie på sommeren, men ALLTID er det noen som kommer og klager på at det ikke passer med jobben, bestillt ferietur osv osv. Er det ikke ferier, så er det planleggingsdager som i flg noen er "uhørt" å ha for da må de jo ta fri fra jobben.

Hva med å tenke på slikt FØR man setter unger til verden?

Skrevet

Ehem...... bare for å ha det sagt. Jeg har ingen barn i barnehagen, men jeg jobber i en. Og jeg ser problemene både for foreldre og ansatte med feriestengte barnehager

Skrevet

De ansatte i barnehager som ikke stenger klarer da fint å ha fri, har med planlegging å gjøre dette. Hvorfor må de ha stengt? Min jobb er da aldri stengt.

Skrevet

Nei, hvorfor skal det være annerledes for barnehager enn for oss andre? Min jobb er heller ikke stengt, og vi kan ikke ta ferie samtidig alle sammen. De som er borte blir erstattet med vikarer og jeg trodde det var sånn det fungerte stort sett over alt jeg? (Bortsett fra en del produksjoner som jeg vet har sommerfri 3 uker felles)

Skrevet

Fordi barnehager på den måten sparer penger..........

Skrevet

Vi stenger barnehagen vår 2 uker om sommeren - samtidig som SFO ved skolene stenger. Vi gjør det for å forenkle ferieavviklingen. Det er krav til antall ansatte per barn, og ansatte har krav på tre ukers ferie sammenhengende. I tillegg har de massevis av avspasering som skal tas ut. Det er ikke lett å få til uten stengning uten at det enten koster masse i vikarer eller at folk ikke får tatt ut ferien, eller at avdelingene er for tynt bemannet i perioder. Alle alternativene ville gitt barna en dårligere kvalitet på tjenesten en periode, og det ønsker vi ikke.

Om de vil fjerne halve statsstøtten den måneden, er det verdt det for vår (private) barnehage. Mener imidlertid at inntjeningen sannsynligvis vil bli nærmest spist opp av organiseringen av et slikt trekk, men det er ikke opp til meg å vurdere.

Er enig med Huitfeldt i at det bør vurderes om det skal få innvirkning dersom barnehagen er stengt 2 måneder i året og har kort-korte dager. Men det er vel ikke tilfellet så mange steder? Hos oss er det full barnehagedekning, og uten et godt tilbud, taper barnehagen barn og dermed inntekter, så vi må tilpasse oss foreldrene. Ingen har klaget på våre to uker så vidt jeg vet.

Skrevet

Hos oss stenger de 3 uker i fellesferien i løpet av sommeren, har litt kortere dager enn hva som er vanlig hele året og kortkorte dager i tilknytning til vanlige ferier, så jeg er for dette forslaget. Det krever litt organsiering ja, men det tror jeg de fleste oppegående styrer får det til. Men, det må selvfølgelig ikke gå utover kvaliteten ellers på barnehagen da vil jeg heller ha det som det er nå.

Skrevet
Det krever litt organsiering ja, men det tror jeg de fleste oppegående styrer får det til. Men, det må selvfølgelig ikke gå utover kvaliteten ellers på barnehagen da vil jeg heller ha det som det er nå.

Siden det er fler og fler barnehager som stenger, er det nok flere oppegående styrere som finner det mest forsvarlig å gjøre det slik. Ingen stenger for å være ekle, det er nok begrunnet i et ønske om å forenkle ferieavviklingen og ta hensyn til barna når de aller fleste er der.

En ting er å få det til. En annen ting er å få det til på en måte som er god for alle parter...

Skrevet

Men når alle ansatte har krav på tre uker sammenhengende ferie. Hvordan kan man få til det når det er bare 2 uker som er stengt? Alle kan jo ikke ha fri uken før og uken etter stenging?

Og jeg synes ikke man tar hensyn til barna når de må sendes land og strand rundt til slektninger fordi foreldrene ikke får tatt ut ferie akkurat når barnehagen er stengt?

Skrevet

Hos oss får de tre uker ved at de deler seg og en del tar uken før stenging og en uken etter stenging. Den perioden er det mindre barn i barnehagen enn normalt også, så det medfører ingen problemer.

Foreldrene skal ta hensyn til barna. Om de velger å sende dem land og strand rundt, er det foreldrenes ansvar, ikke barnehagens. Barnehagen er et tilbud foreldrene har og ett av flere alternativer for hvem som skal ta vare på ens egne barn om en velger å jobbe. En kan ikke fraskrive seg ansvar og kreve at de skal være der til enhver tid. Tenk på de som jobber i helgene - om natten - på helligdager etc. De kan ikke kreve barnehageplass de heller.

Det at barnehagen stenger om sommeren, og når det skjer, vet foreldrene fra barnehageårets start - hos oss vil det si 15. august året før. Da må de klare å ordne noe som er greit for sine egne barn disse to ukene.

Skrevet

Det er ikke alle foreldre som velger å jobbe, de må jobbe..... De har også en arbeidsgiver som bestemmer over deres ferier.

Skrevet

Jeg er klar over det. Men man MÅ også ta ansvar for egne barn ;)

Skrevet
Siden det er fler og fler barnehager som stenger, er det nok flere oppegående styrere som finner det mest forsvarlig å gjøre det slik. Ingen stenger for å være ekle, det er nok begrunnet i et ønske om å forenkle ferieavviklingen og ta hensyn til barna når de aller fleste er der.

En ting er å få det til. En annen ting er å få det til på en måte som er god for alle parter...

Jeg tror det er helt mulig å få det til! Jeg har flere venninner som har barn i barnehager hvor det IKKE stenges og personalet har ikke noe mindre fri der enn hos oss. Det er jo slik at alle ikke kan ta fri samtidig, slik er det også på min jobb hvor vi er relativt få mennesker. Jeg vet at min sjef har et skikkelog hodebry hver gang ferien skal pusles sammen, men vi får 3 uker sammenhengende alle sammen. Jeg skulle gjerne hatt 3 uker ferie i fellesferien jeg, men det kan jeg altså ikke få hvert år.

For å ta et eksempel, det er 9 barn på småbarnsavdelingen og 4 voksne, om man sender ut ferielister så må det da gå an å få til at avdelingen er bemannet hele sommeren? Men, jeg vet av erfaring, da jeg har sittet i styret i denne barnehagen, at det er endel av personalet som nekter å flyttet noe som helst på ferien sin. Det syns jeg blir smålig.

Skrevet
Jeg er klar over det. Men man MÅ også ta ansvar for egne barn ;)

Hva mener du med det? Man tar da ansvar for egne barn, selv man gjerne skulle ønske seg ferie sammen? Som i vårt tilfelle, mannen var neste 3 uker alene med sønnen på ferie fordi jeg ikke kunne ta fri i fellesferien i går. Resultat blir jo mye ferie for sønnen da, men ikke sammen.

Skrevet
Hva mener du med det? Man tar da ansvar for egne barn, selv man gjerne skulle ønske seg ferie sammen? Som i vårt tilfelle, mannen var neste 3 uker alene med sønnen på ferie fordi jeg ikke kunne ta fri i fellesferien i går. Resultat blir jo mye ferie for sønnen da, men ikke sammen.

Mange rare skrivefeil, men håper du fikk med deg hva jeg mente :)

Skrevet

Det gjorde jeg :)

Og for all del, jeg skjønner at det er ubehagelig at barnehager stenger og presser foreldre inn i situasjoner som ikke er enkle i forhold til egne arbeidsplasser. Vet også at det ikke er lett å få fri når man vil/trenger det mange steder. Så ideelt sett var barnehagen åpen hele tiden.

Du sa at noen foreldre MÅ jobbe. Derfor sier jeg at de også MÅ ta ansvar for barna sine. Det kan de ikke legge på barnehagen. Mente bare at de, når de får godt varsel, må løse dette som best mulig. Men som sagt - det er ikke ideelt.

Og så må jeg si at 4 voksne på 9 barn er VELDIG mye, og da bør kabalen enkelt gå opp. Vi har 4 voksne på 14 småbarnsplasser (16 barn, noen delte plasser) og 3 voksne på 20 storebarn, det tradisjonelle er 3 voksne på 9 småbarn. Og da blir det straks vanskeligere.

Tidligere har vi slått oss sammen med andre barnehager for å ha et tilbud til de tross alt får barna som ikke har fri i fellesferien. Får vi klager vurderer vi nok å gjøre det slik igjen.

Skrevet
Jeg tror det er helt mulig å få det til! Jeg har flere venninner som har barn i barnehager hvor det IKKE stenges og personalet har ikke noe mindre fri der enn hos oss. Det er jo slik at alle ikke kan ta fri samtidig, slik er det også på min jobb hvor vi er relativt få mennesker. Jeg vet at min sjef har et skikkelog hodebry hver gang ferien skal pusles sammen, men vi får 3 uker sammenhengende alle sammen. Jeg skulle gjerne hatt 3 uker ferie i fellesferien jeg, men det kan jeg altså ikke få hvert år.

For å ta et eksempel, det er 9 barn på småbarnsavdelingen og 4 voksne, om man sender ut ferielister så må det da gå an å få til at avdelingen er bemannet hele sommeren? Men, jeg vet av erfaring, da jeg har sittet i styret i denne barnehagen, at det er endel av personalet som nekter å flyttet noe som helst på ferien sin. Det syns jeg blir smålig.

Nå har jeg ikke barn i bhg, så problemstillingen er ikke aktuell for meg, men likevel må jeg bare si meg enig i dette innlegget.

Vi er fire stk fast ansatt og det er klart at det er et puslespill, men det går da opp. Med litt velvilje vel og merke, fra alle parter. Og de dagene det ikke går opp, må man ta inn en vikar. Det er da heller ikke unormalt i de fleste bedrifter.

Så argumentet med at man ha stengt sammenhengende x antall uker, den kjøper jeg rett og slett ikke.

Skrevet
Det gjorde jeg :)

Og for all del, jeg skjønner at det er ubehagelig at barnehager stenger og presser foreldre inn i situasjoner som ikke er enkle i forhold til egne arbeidsplasser. Vet også at det ikke er lett å få fri når man vil/trenger det mange steder. Så ideelt sett var barnehagen åpen hele tiden.

Du sa at noen foreldre MÅ jobbe. Derfor sier jeg at de også MÅ ta ansvar for barna sine. Det kan de ikke legge på barnehagen. Mente bare at de, når de får godt varsel, må løse dette som best mulig. Men som sagt - det er ikke ideelt.

Og så må jeg si at 4 voksne på 9 barn er VELDIG mye, og da bør kabalen enkelt gå opp. Vi har 4 voksne på 14 småbarnsplasser (16 barn, noen delte plasser) og 3 voksne på 20 storebarn, det tradisjonelle er 3 voksne på 9 småbarn. Og da blir det straks vanskeligere.

Tidligere har vi slått oss sammen med andre barnehager for å ha et tilbud til de tross alt får barna som ikke har fri i fellesferien. Får vi klager vurderer vi nok å gjøre det slik igjen.

Er det lov med kun 4 voksne på 14 barn? Er det ikke noen regler om dette? Grunnen til at det er 4 voksne hos oss er at vi har en godt voksen dame med en lett grad av downs¨på småbarnsavdelingen.

Mange av de barnehagene jeg kjenner til som ikke stenger slår seg sammen med andre barnehager, syns det virker som en grei løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...