AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #61 Skrevet 3. januar 2021 (endret) Her kan du lese hvorfor noen tror menn er smartere enn kvinner: https://forskning.no/psykologi-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvorfor-er-menn-smartere-enn-kvinner/664028 Forskjellen er at menn er overrepresentert når det gjelder å være fanatikere. Anonymkode: 1b019...74d Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 5. januar 2021 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #62 Skrevet 3. januar 2021 Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg spiller ikke sjakk fordi det er utrolig kjedelig! Jeg er en sånn type som har en tanke i hvert hjørne, i midten, på alle sider og overalt. Mens jeg sitter der og spiller, så tenker jeg på klesvasken som burde tas. Jeg tenker på den ene tingen jeg glemte å handle, og må huske å skrive ned på neste ukes handleliste. Jeg tenker på jentungens lekser, hvordan vi skal løse kabalen med trening, middag, skole og barnehage osv. Jeg tenker på alt og ingenting, viktige og mindre viktige saker. Jeg er ikke direkte dårlig i sjakk, spiller jeg med andre enn min mann, så både taper og vinner jeg, men det er for kjedelig til at alle andre tanker kommer i bakgrunnen mens jeg spiller. Spiller jeg kabal, sudoku, kryssord etc, så svinner alle andre tanker og jeg koser meg godt. Så det går på interesse. Min mann er over gjennomsnittet interessert i sjakk, og leser seg opp og øver på taktikker osv. Han har visstnok en sånn app med Magnus Carlsen, hvor han spiller "mot" ham, og da går nivåene på Carlsens alder (han var jo veldig tidlig ute med å bli ekstremt god i sjakk). Så sjakk er noe som spilles relativt ofte her i hus, men jeg klarer bare ikke å like det. Anonymkode: 9e875...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #63 Skrevet 3. januar 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Altfor langtekkelig. Har dessuten dårlig hukommelse! Anonymkode: 863f3...35b Jeg gikk fra dårlig til god hukommelse nettopp pga. at sjakk gjør deg det. 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg trenger aktiviteter som har adskillig høyere tempo enn sjakk. Anonymkode: ffca4...785 Derfor har du mange fine formater som Fischer 960, Bughouse, King of The Hill, 30 sec chess. 1 minute chess. 3/2 rapid, osv. Ikke alle partier er 1+1time + 40 minutter + 10 sekunder pr. trekk heller? Anonymkode: d0d52...14e 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #64 Skrevet 3. januar 2021 Sjakk er et av de kjedligste strategispillene. Gi meg heller civ 5, warhammer, agricola eller age empires 2. Til og med autochess som TFT er mer givende enn sjakk. Når man ser strategispill på pc, så er der også flere kvinner. Så det at det er få kvinner i sjakk er nok en miljøgreie. Når du ser miljøer der det er flere kvinner, som gamingmiljøet, så ser du også flere gode kvinner. Men det er fortsatt noen år til vi vil se oppblomstring av kvinner som spiller. Er sannsynligvis flere kvinner blant zoomers og yngre som spiller og det vil merkes om 10 år. Anonymkode: ee9d1...cf5 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #65 Skrevet 3. januar 2021 Okey, vet ikke om dere er klare over det, at det er slik i mange felt. Av et eller annet grunn, det er ALLTID større variasjon i nivå i menn, enn i kvinner. Det gjelder sjakk men også mange realfag, slik som matte, fysikk, men også, faktisk, slike praktiske ting som parkering! Vi kan si, i snitt, at menn er bedre i matte enn kvinner. Du vil kanskje da tro, at hvis vi plukker ut en tilfeldig kvinne og en tilfeldig mann, så det er større sansynlighet at den mann vil være flinkere i matte? Men det er faktisk motsatt. I et par av tilfeldig valgte mann og kvinne, det er mer sannsynlig at en kvinne er bedre i matte. De fleste kvinner er altså bedre i matte enn de fleste menn. Menn har større bredde i fordelingen, det er mange på veldig lavt nivå, og det er noen som er på veldig høy nivå. De topp 5% er de som trekker menn opp på statistikken. Jeg vil faktisk tro at det er slik med sjakk også. De fleste kvinner er litt bedre på sjakk enn de fleste menn. Men de topp 5% av sjakkspillere er alle menn, og er på uopnåelig høy nivå, for resten av menn, og for kvinner. Jeg kan si at det forskes mye på det, hvorfor det er slik. Det virker at motivasjon er annerledes hos menn, er ihvertfall en av faktore. Anonymkode: 9ed69...1f0 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #66 Skrevet 3. januar 2021 (endret) Isambard skrev (På 3.1.2021 den 10.42): Det er mange nok kvinner som øver hinsides mye på fiolin, dans eller turn fra lav alder. Det handler nok om interesse og kjønnsroller. Jeg tror kvinner kan, og vil bli like gode som menn. Jeg tror ikke på at det handler om at "menn får mer ressurser", at sjakkmiljøet trakassere kvinner og sånne forklaringer. Det tror jeg er ad hoc argumenter. At menn generelt får mer ressurser innenfor idrett trodde jeg faktisk var et udiskutabelt faktum. Anonymkode: 812d1...765 Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 5. januar 2021 av Perelandra 5
Isambard Skrevet 3. januar 2021 #67 Skrevet 3. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 11.16): At menn generelt får mer ressurser innenfor idrett trodde jeg faktisk var et udiskutabelt faktum. Anonymkode: 812d1...765 Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Ikke i sjakk. Det finnes ingen kvinne og herreklassen der, så ressursene er likt fordelt mellom kjønnene. Endret 5. januar 2021 av Perelandra 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #68 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Okey, vet ikke om dere er klare over det, at det er slik i mange felt. Av et eller annet grunn, det er ALLTID større variasjon i nivå i menn, enn i kvinner. Det gjelder sjakk men også mange realfag, slik som matte, fysikk, men også, faktisk, slike praktiske ting som parkering! Vi kan si, i snitt, at menn er bedre i matte enn kvinner. Du vil kanskje da tro, at hvis vi plukker ut en tilfeldig kvinne og en tilfeldig mann, så det er større sansynlighet at den mann vil være flinkere i matte? Men det er faktisk motsatt. I et par av tilfeldig valgte mann og kvinne, det er mer sannsynlig at en kvinne er bedre i matte. De fleste kvinner er altså bedre i matte enn de fleste menn. Menn har større bredde i fordelingen, det er mange på veldig lavt nivå, og det er noen som er på veldig høy nivå. De topp 5% er de som trekker menn opp på statistikken. Jeg vil faktisk tro at det er slik med sjakk også. De fleste kvinner er litt bedre på sjakk enn de fleste menn. Men de topp 5% av sjakkspillere er alle menn, og er på uopnåelig høy nivå, for resten av menn, og for kvinner. Jeg kan si at det forskes mye på det, hvorfor det er slik. Det virker at motivasjon er annerledes hos menn, er ihvertfall en av faktore. Anonymkode: 9ed69...1f0 Ja, det var noe av det linken min sa, også i tillegg til at det er flere menn enn kvinner som er fanatiske. Det har også vært et problem med holdninger til kvinner, og det er tydelig i denne tråden. Jeg var best i klassen i matematikk men hadde etterhvert en mannlig lærer med tradisjonelt syn på matte. Det drepte den gleden. Jeg gikk fra å arbeide med oppgaver beregnet for videregående på ungdomsskolen, til å ikke se gleden i det. Som voksen ser jeg hvor synd dette var. Jeg forstår ikke hvorfor så mange menn ønsker å holde kvinnen nede. Det blir så utrolig gammeldags. Det er mange mennesker som ikke utnytter sitt potensial. Anonymkode: 1b019...74d 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #69 Skrevet 3. januar 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er tøys at ikke kvinner har de samme sjansene som menn i sjakk nå. Som jeg skrev tidligere så "kjenner" jeg en gutt som er veldig ung og godt inne blant de 100 beste i Norge, i selskap med nesten bare menn. Sjakk på nett er tilgjengelig for alle nå, det eneste man trenger er å bruke tid på å bli god, for tid tar det. Anonymkode: c5f93...ed1 Brasil har flere innbyggere enn Russland, Brasil har 0 blant de 100 beste sjakkspillerne, mens Russland har 20. Åpenbart er det ikke nok at "sjakk er tilgjengelig på internett" for å fjerne kulturelle elementer i hvilke grupper som gjør det godt i sjakk. Russland har en sjakkkultur og det gjør at de får rekruttert flere sjakkspillere og at får et miljø til å trene opp de beste. Anonymkode: 0df58...07f 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #70 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette handler om interesse, ikke intelligens. Anonymkode: 3c97c...1f0 Veldig få i tråden har oppfattet dette. Sier litt om hva de går rundt og tror. Anonymkode: 2d328...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #71 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg spiller ikke sjakk fordi det er utrolig kjedelig! Jeg er en sånn type som har en tanke i hvert hjørne, i midten, på alle sider og overalt. Mens jeg sitter der og spiller, så tenker jeg på klesvasken som burde tas. Jeg tenker på den ene tingen jeg glemte å handle, og må huske å skrive ned på neste ukes handleliste. Jeg tenker på jentungens lekser, hvordan vi skal løse kabalen med trening, middag, skole og barnehage osv. Jeg tenker på alt og ingenting, viktige og mindre viktige saker. Jeg er ikke direkte dårlig i sjakk, spiller jeg med andre enn min mann, så både taper og vinner jeg, men det er for kjedelig til at alle andre tanker kommer i bakgrunnen mens jeg spiller. Spiller jeg kabal, sudoku, kryssord etc, så svinner alle andre tanker og jeg koser meg godt. Så det går på interesse. Min mann er over gjennomsnittet interessert i sjakk, og leser seg opp og øver på taktikker osv. Han har visstnok en sånn app med Magnus Carlsen, hvor han spiller "mot" ham, og da går nivåene på Carlsens alder (han var jo veldig tidlig ute med å bli ekstremt god i sjakk). Så sjakk er noe som spilles relativt ofte her i hus, men jeg klarer bare ikke å like det. Anonymkode: 9e875...9d7 Du spiller ikke sjakk pga at det er utrolig kjedelig. Likevel spiller du sjakk og både vinner og taper. Godt jobbet. Anonymkode: 2d328...e4b
herzeleid Skrevet 3. januar 2021 #72 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det har kommet flere eksempler bare i denne tråden. Anonymkode: 8246a...ec1 Men altså ingen kilder på at påstanden og forklaringen er riktig?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #73 Skrevet 3. januar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er kvinnelig og relativt begavet "matematisk-abstrant tenker", men sjakk har jeg aldri hatt noen interesse for. Anonymkode: bd4a7...887 LOL Anonymkode: 8676b...d0b 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #74 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): LOL Anonymkode: 8676b...d0b Blir så oppgitt av menn som deg. Kvinner kan fint være begavet, men mangle interesse. Foreleser forsøkte å rekruttere meg til sitt fagområde etter jeg gjennomførte "en perfekt eksamen" innenfor et mannsdominert felt på høyskolen. Det var den eneste gode karakteren i det faget det året. Klassen var forøvrig mannsdominert slik at jeg var ikke best blant kvinnene om det er det du tror. Anonymkode: 1b019...74d 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #75 Skrevet 3. januar 2021 Hvis menn er bedre enn kvinner til noe kan det ha en av følgende forklaringer: -Kvinner blir undertrykt av slemme menn. -Det er negativt å være god i dette, dvs menn som er gode er stygge, fæle og ekle -Kvinner er egentlig best, det er bare at de ikke gidder. Uansett er kvinner best i alt, og alle menn er dumme og stygge og ikke flinke til noe. Anonymkode: b4725...862 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #76 Skrevet 3. januar 2021 50 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det var noe av det linken min sa, også i tillegg til at det er flere menn enn kvinner som er fanatiske. Det har også vært et problem med holdninger til kvinner, og det er tydelig i denne tråden. Jeg var best i klassen i matematikk men hadde etterhvert en mannlig lærer med tradisjonelt syn på matte. Det drepte den gleden. Jeg gikk fra å arbeide med oppgaver beregnet for videregående på ungdomsskolen, til å ikke se gleden i det. Som voksen ser jeg hvor synd dette var. Jeg forstår ikke hvorfor så mange menn ønsker å holde kvinnen nede. Det blir så utrolig gammeldags. Det er mange mennesker som ikke utnytter sitt potensial. Anonymkode: 1b019...74d Mange menn, slik som TS, virker det som, forstår seg ikke helt på statistikk. Og utifra "De beste sjakkspillere i verden er menn" trekker de ut følgende konklusjoner "alle menn er bedre i sjakk" og "jeg personlig er bedre, bare fordi jeg er en mann". Det er logisk brist, det er ikke sant. Jeg kan ikke se for meg at kvinner tenker slik? Beste maratonløpere i verden er kvinner. Tenker kvinner da, jeg er bedre maratonløper enn menn, bare fordi jeg er ei kvinne? Ehh, nei?! Om meg da Jeg har gått i sjakķskole kort tid, i alderen av 9-10 år, men jeg mistet interesse veldig fort, det fenget ikke meg. Jeg var heldig sånn sett, med voksne som bare motiverte meg, det gjelder både mattelærere og sjakklærer, som hadde veldig lyst at jeg skulle spille (jente), nettopp fordi han ønsket ei jente i teamet sitt, det er så sjeldent. Men som sagt, hadde ikke interesse for det. Ble ikke stor mattematiker heller Men, tok master utdannelse innen IT, så sånn sett forble jeg innen realfag. Viser kanskje hvpr viktig det er med voksne som tror på deg. Anonymkode: 9ed69...1f0 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #77 Skrevet 3. januar 2021 SoWhat? skrev (11 timer siden): Sjakk er noe av det kjedeligste jeg vet. Fordi jeg har virkelig ikke tålmodighet til det. Gjesp! Men hva var poenget ditt? Men gi deg en neglelakk til 10 kr så er du i ekstase😂 Anonymkode: c6d16...6b5 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #78 Skrevet 3. januar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men gi deg en neglelakk til 10 kr så er du i ekstase😂 Anonymkode: c6d16...6b5 Nå falte du lavt 🤔 Anonymkode: 9ed69...1f0 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #79 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men gi deg en neglelakk til 10 kr så er du i ekstase😂 Anonymkode: c6d16...6b5 Haha. Det var muligens det beste kommentaren du kunne gitt for å bevise hvor lite du vet om kvinner og om neglelakk. Anonymkode: 1b019...74d 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #80 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mange menn, slik som TS, virker det som, forstår seg ikke helt på statistikk. Og utifra "De beste sjakkspillere i verden er menn" trekker de ut følgende konklusjoner "alle menn er bedre i sjakk" og "jeg personlig er bedre, bare fordi jeg er en mann". Det er logisk brist, det er ikke sant. Jeg kan ikke se for meg at kvinner tenker slik? Beste maratonløpere i verden er kvinner. Tenker kvinner da, jeg er bedre maratonløper enn menn, bare fordi jeg er ei kvinne? Ehh, nei?! Om meg da Jeg har gått i sjakķskole kort tid, i alderen av 9-10 år, men jeg mistet interesse veldig fort, det fenget ikke meg. Jeg var heldig sånn sett, med voksne som bare motiverte meg, det gjelder både mattelærere og sjakklærer, som hadde veldig lyst at jeg skulle spille (jente), nettopp fordi han ønsket ei jente i teamet sitt, det er så sjeldent. Men som sagt, hadde ikke interesse for det. Ble ikke stor mattematiker heller Men, tok master utdannelse innen IT, så sånn sett forble jeg innen realfag. Viser kanskje hvpr viktig det er med voksne som tror på deg. Anonymkode: 9ed69...1f0 Så bra. Jeg tror menn som ts er grunnen til at mange kvinner kvier seg for å hevde seg i mannsdominerte miljøer. Det var i det minste en av mine grunner til at jeg ikke byttet retning, nettopp til it. På tidspunktet var den en overvekt av menn i den kategorien som ts representerer. Jeg håper og tror har endret seg på grunn av damer som deg. Anonymkode: 1b019...74d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå